Annons

Bländarprioritet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mirano

Medlem
Är ganska mycket nybörjare på systemkameran och en sak som jag inte lyckats reda ut är vad som menas med bländarprioritet och slutarprioritet och när man ska använda de olika?
 
Bländarprio när du behöver ha koll på skärpedjup(har jag till "vardags"), slutarprio när du behöver ha koll på tiden exempelvis vid sportfoto om du måste ha 1/500 sek för att frysa rörelser.
 
Hej
I det ena fallet ställer du bländaren, låter kameran då fastställa tiden.

Detta läget är bra då bländaren påverkar bla skärpedjupet. Så vill du har riktigt kort skärpedjup så ställer du tex 2.8 som bländare.

I det andra liget ställer du tiden, och kameran får räkna ut bländaren.

Detta läget är bra då du tex vill undvika skakorsärpa, eller vill ha rörelseoskärpa.

Om du hamnar i läget att ekvationen inte går ihop, dvs din glugg inte klarar släppa in nog med ljus så får du ta till ISO knappen.


För exponeringen kan sägas är tiden, bländaren och isot tillsammans

Ökar du någon måste du minska nån annan.

Roine
 
Jag personligen använder nästan uteslutande bländarprioritet när jag fotograferar, mer än 95%. Resten är helt manuellt.

Du ställer alltså in önskad bländare och låter kameran välja slutartid, tvärtom vid slutarprioritet.

Bländare väljer du för att få önskat skärpedjup, lågt nummer ger kortare skärpedjup. Vid bländarprioritet så behöver du hålla koll på att du inte får för lång slutartid och får suddiga bilder på grund av detta.
 
Aha då har man blivit lite klokare =) Bländarprioritet är alltså "m" läget på kameran, har aldrig provat slutarprioritet
 
Typ resten av världen:
S = slutarförval/slutarprioritet/bländarautomatik
A = bländarförval/bländarprioritet/slutarautomatik
M = manuell
P = programautomatik
 
Tv (Time value), Av (Aperture value) och P (Program, alltså kameran sköter både och) kommer från den totala multiautomatikens urmoder, Canon A-1.
M är manuellt, där man ställer både och själv.
 
Aha då har man blivit lite klokare =) Bländarprioritet är alltså "m" läget på kameran, har aldrig provat slutarprioritet
På "M"läget kan du lära dig att fatta allt det där med bländar och slutat prioritet....(canon)Om du ställer in kamra på "M" (manuell) och "scrolla" på slutatids knappen så ser du att du kan få allt från tex;...0"4 till 1/4000. Du bestämmer alltså hur fort din kamra ta bilden.När jag ta bilder på mina springade hundar behöver jag ställa in den på kort slutatid...tex; 1/250...det betyder att kamra ta snabbare bild. 0"4 e en lång slutatid-Kamra e Öppen längre tid och därför ta in mer ljus. (Då behöver du lära dig mer om ISO. ;)

Bländavärde håller jag på att själv lära mig mer om man som jag förstå så handlar det om hur mycket fokus du få in i bilden. Har du den på lägre tal så få du med fokucering på tex; Blomma på en äng...använder du dig av högre bländavärde så kan du få med hel ängen med i fokucering. som sagt själv håller på lära in mig allt det där...men du kan hitta den skarpaste bländare genom att kolla på tidigare bilder du har tagit som du tycker e riktigt skarpa.(se bakrundsinformationen,program eller i kamra)
 
Bländavärde håller jag på att själv lära mig mer om man som jag förstå så handlar det om hur mycket fokus du få in i bilden.Har du den på lägre tal så få du med fokucering på tex; Blomma på en äng...använder du dig av högre bländavärde så kan du få med hel ängen med i fokucering. som sagt själv håller på lära in mig allt det där...men du kan hitta den skarpaste bländare genom att kolla på tidigare bilder du har tagit som du tycker e riktigt skarpa.(se bakrundsinformationen,program eller i kamra)
Det heter skärpedjup, inte fokus.
 
Bländarprio när du behöver ha koll på skärpedjup(har jag till "vardags"), slutarprio när du behöver ha koll på tiden exempelvis vid sportfoto om du måste ha 1/500 sek för att frysa rörelser.

Med risk för att uppfattas som en "Messersmitt".
Bland sportfotografer är Bländarprioritet faktiskt betydligt vanligare än tidsprioritet.
Undantaget är panoreringar, där man vill ha en bestämt tid.

Det vanliga är att köra med bländarprio, välja största möjliga bländare.
Samt att välja ett ISO som ger tillräckligt snabba slutartiden.

Vinsten med detta är två saker.

1. Kort skärpdjup (att föredra för att få "rena" bakgrunder).
2. Så lågt ISO som möjligt (minimerar brus).

Själv kör jag nästan bara med bländarprio när jag fotar sport (vilket så här på vinterhalvåret är några gånger i veckan).
Undantaget är helmanuellt, när jag plåtar hockey, och tidsprio för panoreringar. (orsaken är att isen lurar ljusmätningen i kameran).

/Daniel.
 
Typ resten av världen:
S = slutarförval/slutarprioritet/bländarautomatik
A = bländarförval/bländarprioritet/slutarautomatik
M = manuell
P = programautomatik

Pentax kör även de med Av och Tv. Dessutom har Pentax på senare år kommit med två nya lägen för att utnyttja att vi nu i digitalåldern har tre parametrar att leka med. Tid, bländare och känslighet.

Sv = Känslighetsprioritet, Dvs ISO ställs manuellt med tumhjulet, slutartid och bländare automatiskt.
TAv = Tids- och bländarprioritet, Dvs slutartid och bländre ställs in manuellt och ISO automatiskt.

Det är inte speciellt ofta jag använder dessa lägen, mest kör jag nog på P (Hyper-program) eftersom den snabbt går att överstyra till bländar- och tidsautomatik och med ett tryck på den gröna knappen återgår kameran till programautomatik.
 
Är ganska mycket nybörjare på systemkameran och en sak som jag inte lyckats reda ut är vad som menas med bländarprioritet och slutarprioritet och när man ska använda de olika?

Köp tidningen Foto:s häfte "digitalsystemkameraskolan" för 95 kr(ring el skriv dit) och du får lättförståeligt och riktiga svar på din fråga + en väldig massa annat matnyttigt för nybörjare.
Ju fler kockar desto sämre soppa heter det ju.Besvararna här har rätt i sak men tenderar att gröta ihop faktabenämningar
 
Vinsten med detta är två saker.

1. Kort skärpdjup (att föredra för att få "rena" bakgrunder).
2. Så lågt ISO som möjligt (minimerar brus).

Själv kör jag nästan bara med bländarprio när jag fotar sport (vilket så här på vinterhalvåret är några gånger i veckan).
Undantaget är helmanuellt, när jag plåtar hockey, och tidsprio för panoreringar. (orsaken är att isen lurar ljusmätningen i kameran).

/Daniel.
kortare skärpdjup...menar du att du ställer in din kamra på 2,8 när du fota ishockey? och sänker iso på det lägsta. jag fota oftas med manuell. vill gärna lära mig mer darför försöker jag ställa in den själv manuellt. Jag vill bli bättre på att fota cross förare...va ute på bana för nån vecka sen (måste köpa ny objektiv ;p) detta bilden e tagen med högre bländavärde...typ 5-6.Jag tror att jag hade tom högre iso då det va monligt och bilden blev för ljus och tråkigt när jag ändra det på den rätta vitbalansering för vädret *hmmm...forfarande lär mig*cross2.jpg
 
En fråga ang skärpedjup. Kan man se skärpedjupet direkt i Nikon D300 eller måste man ha koll på det igenom olika prg som finns till ex mobilen?

Tycker sökaren är för liten för att man skall se vad man har skärpa och inte. Mitt 105 mm Nikon VRII Macro har utmätt hypofokalavstånd och deph of field på objektivet men mina två andra saknar detta.
 
Pentax kör även de med Av och Tv. Dessutom har Pentax på senare år kommit med två nya lägen för att utnyttja att vi nu i digitalåldern har tre parametrar att leka med. Tid, bländare och känslighet.

Sv = Känslighetsprioritet, Dvs ISO ställs manuellt med tumhjulet, slutartid och bländare automatiskt.

Ja just det ja, banbrytande P läge måste jag säga:)
 
kortare skärpdjup...menar du att du ställer in din kamra på 2,8 när du fota ishockey? och sänker iso på det lägsta. jag fota oftas med manuell. vill gärna lära mig mer darför försöker jag ställa in den själv manuellt. Jag vill bli bättre på att fota cross förare...va ute på bana för nån vecka sen (måste köpa ny objektiv ;p) detta bilden e tagen med högre bländavärde...typ 5-6.Jag tror att jag hade tom högre iso då det va monligt och bilden blev för ljus och tråkigt när jag ändra det på den rätta vitbalansering för vädret *hmmm...forfarande lär mig*Visa bilaga 83707

Får be om ursäkt för att jag missat ditt svar.
Var inte meningen att de skulle ta så lång tid.

Utomhus brukar jag använda bländarprioritet.
För det mesta gör jag det även inomhus.

Det är lite annorlunda med ishockeyn, och det beror på att isens reflektioner gör ljusmätningen opålitlig.

Att jag ställer in bländare på 2,8 när jag fotar hockey stämmer för övrigt utmärkt. Det gör jag för övrigt nästa jämt när jag fotograferar sport.

/Daniel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.