Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarkontroll med PB-6 + "G" objetiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Cedborg

Avslutat medlemskap
Hej,

hur kan man kontrollera bländaren om man har "G" objektiv kopplate på en bälg?

Jag vill uppnå en reproduktionsstorlek större än 1:1 och autofokus intresserar mig inte speciellt, däremot måste jag kunna justera bländaren. Nikon har ju tyvärr plockat bort den manuella bländarringen på "G" objektiven, så, vad göra?
 
Du får helt enkelt skaffa ett objektiv med bländarring.
Det är väl 105VR du tänker på?
Inga zoomar är lämpade att ha på en bälg.
Du kan välja 50-60mm för att enkelt få stor avbildningsskala. Vänder du det sedan bak-ock-fram på bälgen så blir skalan riktigt stor.
 
Hej,

det stämmer, det är 105VR jag tänker på. Jag har egentligen ingen PB-6 utan en gammal PB-3 (skrev PB-6 eftersom de flesta nog aldrig har sett en PB-3 på bild).

Jag hade en äldre 105:a uytan VR med bländarring till låns ett tag och den fungerade utmärkt i min setup.

Nu vill jag skaffa ett makro-objektiv, helst ett, för att fota blommor (hoyor, mycket små) innomhus och sammtidigt kunna använda det utomhus och då verkar en 105:a vara lagom.

Eftersom bländarringen ställs manuellt, finns det ingen mellanring där man kan justera bländaren? Nikon verkar inte ha någon, men någon tredjepartstillverkare?

Får jag inte tag i detta så göra jag nog som du säger, skaffar ett gammalt MF 55mm eller så...
 
Det finns inte dessvärre.

Varför inte köpa ett förstoringsobjektiv? Ett riktigt bra 50/2,8 kan inte kosta mycket idag. Och det ger ju ett smidigare paket där framme på bälgen än ett kameraobjektiv.
 
Jag har egentligen ingen kunskap om förstoringsobjektiv, jag har noterat att LP-Foto brukar ha dem begagnade.

Vad har de för egenskaper? Avbildningsskala etc? Var kan jag läsa om dem?
 
Andreas Cedborg skrev:
Hej,

hur kan man kontrollera bländaren om man har "G" objektiv kopplate på en bälg?

Jag vill uppnå en reproduktionsstorlek större än 1:1 och autofokus intresserar mig inte speciellt, däremot måste jag kunna justera bländaren. Nikon har ju tyvärr plockat bort den manuella bländarringen på "G" objektiven, så, vad göra?

Hej
Läste någonstans att om man håller in skärpedjupsknappen och samtidigt tar bort objektivet från huset så håller "G" objektiven kvar sitt inställda bländarvärde. Tror faktist att det var någon tillverkare av enkla mellanringar som rekomenderade den metoden när jag tänker efter. Kan tillägga att jag inte har provat själv om det funkar.

/ Siste
 
Det där med att "G" objektiven behåller bländaren när man tar av den stämmer. Men, det innebär att jag inte kan göra en uppställning och använda sökaren för att fokusera och sedan blända ned. Så det går men är ganska opraktiskt. Det måste nog bli två objektiv... :-(

Synd eftersom en mellanring med blädarstyrning borde vara väldigt enkel och billig att tillverka.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.