ANNONS
Annons

Bländarens funktion på förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

lagus

Aktiv medlem
Har köpt en förstoringsapparat för att komma igång att framkalla lite s/v bilder. Har inte gjort det så mycket tidigare så därför har jag lite funderingar.

Optiken på min apparat är ett El-Nikkor 50mm/2.8 men vad har bländaren för funktion när jag gör kopior? Är det bara för att styra tiden eller blir det bättre skärpa ett par steg nerbländat?

lagus skrev:
Är det bara för att styra tiden eller blir det bättre skärpa ett par steg nerbländat?

I viss mån används bländaren för att styra tiden. Men precis som för vilket objektiv som helst blir det skarpare med två-tre stegs nedbländning.
Att ha hög ljusstryrka på förstoringsoptiken är bra för att det blir enklare att ställa in med en ljusare bild

Såg att det finns en utdragbar ram på sidan av huvudet för filter. Vad har olika filter för betydelse för bilden? Är det någon idé att köpa några eller är det "overkill" för den glade amatören?

Förutom bättre allmänskärpa och kantskärpa, nedbländat blir skärpedjupet större vilket gör att hela bildytan blir skarp vid glaslös neg.hållare. Vid glasram kan även optikens ev bildfältskrökning göra att kanterna blir oskarpa och då gör nedbländningen att skärpedjupet ökar och bildfältskrökningen elimineras.

Att skärpedjupet ändras när man bländar ned vid fotografering hajar jag, men att det påverkas vid kopiering har jag svårt att förstå. Hur yttrar sig det på den färdiga bilden?

lagus skrev:
Att skärpedjupet ändras när man bländar ned vid fotografering hajar jag, men att det påverkas vid kopiering har jag svårt att förstå. Hur yttrar sig det på den färdiga bilden?

Fungerar likadant som vid fotografering. Tänk dig att maskramen på bottenplattan motsvarar filmplanet i kameran och negativet motsvarar motivet. Vid nedbländning avbildas motivdelar både framför och bakom focuspunkten skarpt. Fullöpnat är skärpedjupet mycket kortare. Vid nedbländning av förstoringsoptiken blir skärpedjupet kring negativet större. Om det buktar(poppar) som vid glaslös negativhållare så avbildas även de negativdelar som befinner sig över eller under focuspunkten skarpt. Utan nedbländning blir det skarpt endast där du ställt focus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar