Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländaren ändrar sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Nilsson

Avslutat medlemskap
Hej,
Jag är nybörjare på systemkameror och jag köpte en Nikon D90 begagnad. Nu till min huvudsakliga fråga... min bländare ändrar sig i A läge på när jag zoomar. Ska det vara så? Det är ju ett bländarstyrt läge... Kameran har ju några år på nacken och objektivet är ett medföljande Nikkor 18-105mm F3,5-5,6
Tacksam för hjälp (gärna utan idiotförklaring)

Av beteckningen på objektivet framgår att det har en största bländare som varierar med brännvidden: 18-105/3,5-5,6. Det betyder att om du ställer in en bländare på f/3,5 så kommer bländarens storlek att successivt minska till f/5,6 när du zoomar från 18 till 105 mm. Att vissa objektiv är konstruerade så beror på att det är billigare och håller ned storleken samt vikt. Väljer du en bländare på f/5,6 eller mindre (t ex f/8, f/11 osv) så kommer bländaren inte att ändras när du zoomar in.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar