Annons

bländare/slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

vee

Aktiv medlem
jag e ganska ny på allt vad gäller foto..

jag har iaf fått för mig att en lång slutartid gör att man ska ha en hög bländare.. för att inte få en allt för mörk bild, mer ljus in i kameran = mörkare bild... stämmer detta?
 
Förhållandet är:

Längre slutartid = stor bländare [lågt tal, t.ex 2.8]
Kortare slutartid = liten bländare [högt tal, t.ex 22]

/A
 
tack!.. kanske därför ett antal bilder blivit så mörka att det inte gått att göra nåt av dom alls =)..
 
hur ska man då göra om man ska fota under lite sämre ljusförhållanden? kort slutartid och liten bländare?
och under dagtid med gott solljus längre slutare och stor bländare?
 
Om du får korrekt exponering med en slutartid på 1/125 och bländare 8 så kan du välja vilken som helst av följande kombinationer t ex och fortfarande få rätt exponering.
1/250 f:5,6
1/500 f:4
1/1000 f:2,8
1/60 f:11
1/30 f:16
osv.
Hoppas du förstår vad jag försöker visa.
Det är aldrig antingen eller uten det är kombinationen tid, bländaröppning som bestämmer exponeringen av filmen.

Vid rörliga motiv eller långa brännvidder så vill man ha korta tider.
Om stort skärpedjup önskas vill man ha ett högt bländartal (liten öppning) och tvärt om förstås.
 
sdemo skrev:
hur ska man då göra om man ska fota under lite sämre ljusförhållanden? kort slutartid och liten bländare?
och under dagtid med gott solljus längre slutare och stor bländare?
Du har ju bara en viss mängd ljus att leka med, kort slutartid och liten bländare i dåliga förhållanden kräver att du har en ljusstark film som 800-1600, beroende på situationen. Sen får man lov att böja sig lite efter en del fysiska regler och inse att bländare 22 kan bli ett problem på t.ex nattbilder.

Fall nummer 2 blir sällan ett problem då dom flesta kameror numera har slutartider ner mot 1/4000sekund. Men i andra fall finns det filter man kan montera på som mörkar ner bilden lite.

/A
 
--------------------------------------------------------------------------------
sdemo skrev:
hur ska man då göra om man ska fota under lite sämre ljusförhållanden? kort slutartid och liten bländare?
och under dagtid med gott solljus längre slutare och stor bländare?
--------------------------------------------------------------------------------

Du har ju bara en viss mängd ljus att leka med, kort slutartid och liten bländare i dåliga förhållanden kräver att du har en ljusstark film som 800-1600, beroende på situationen. Sen får man lov att böja sig lite efter en del fysiska regler och inse att bländare 22 kan bli ett problem på t.ex nattbilder.

Fall nummer 2 blir sällan ett problem då dom flesta kameror numera har slutartider ner mot 1/4000sekund. Men i andra fall finns det filter man kan montera på som mörkar ner bilden lite.

/A

--------------------




tror du missförstod min fråga lite, jag funderade på om det var rätt att göra som jag föreslog eller är det precis tvärtom? dvs längre slutare och stor bländare som gäller vid dåligt ljus.. ?
 
Okej, du får ursäkta det börjar bli sent. Vid sämre ljusförhållanden är det självklart längre slutartid eller större bländare som gäller.

/A
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.