Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare & slutare

Produkter
(logga in för att koppla)

albin51

Aktiv medlem
För en tid sedan hittade jag en sida på nätet. Där någon lagt upp en lathund. Med bländare och slutare inställningar för olika motiv, och tillfällen. Tyvärr har länken till denna sida försvunnit.
Jag blev nämligen tvungen att formatera maskinen. Min fråga till er är om det är någon som har en sådan. Den var till stor hjälp så som ett utgångs läge.
Med vänlig hälsning Lars
 
För en tid sedan hittade jag en sida på nätet. Där någon lagt upp en lathund. Med bländare och slutare inställningar för olika motiv, och tillfällen. Tyvärr har länken till denna sida försvunnit.
Jag blev nämligen tvungen att formatera maskinen. Min fråga till er är om det är någon som har en sådan. Den var till stor hjälp så som ett utgångs läge.
Med vänlig hälsning Lars
Nu när du säger det så börjar det virvla bak i minnet.. hmm.. tror att jag har sett något liknande.

Ska försöka googla och hitta hemsidan.
 
Mitt tips till dig är helt enkelt att träna in detta. Efter ett tag så får man känslan för det.

Saker som rör sig snabbt > 1/125 sekund

Stort skärpedjup, bl 8 eller mindre för kameror med små bildsensorer and korta brännvidder annars lär du märka detta ganska snabbt när du plåtar.

På den gamla goda tiden när man hade film så var frågan mer befogad men du så kan du ju se resultatet direkt. Då är det säkert lättare att lära sig. En annan sak som kullkastar de gamla lärorna är bildstabiliseringen vilket är en guds gåva.
 
Lathunden

Så finns det någon genväg så tar jag den. Jag är nog lite otålig och vill få det bra med en gång.
Hälsningar
Lathunden
 
Jag har kollat lite grann på vilka kameror du har och för dessa gäller olika förutsättningar.

Det viktigaste är kanske hur stabil du är på handen med respektive kamera. Det bestämmer längsta slutartid för att undvika skakningsoskärpa. Det andra är vilken brännvidd du plåtar med. Tele ger mer skakningar. Det tredje är om du har bildstabilisering. Det fjärde är hur fort motivet rör sig, rörelseoskärpa. Det femte är "filmkänsligheten" där du gör en trade off på kvalitet kontra slutartid.

Om du går till dig själv, vad vet du i denna fråga? Är det förvirrat eller har du ett visst hum? Av dina uppladdade bilder att döma verkar du ha en ganska god kolla på bländare och slutartid.
 
Det tråkiga med små bildsensorer är de små möjligheterna till att kontrollera skärpedjupet men ibland är det bra som till exempel när man tar närbilder som exemplet nedan.

Bildexempel
 
För en tid sedan hittade jag en sida på nätet. Där någon lagt upp en lathund. Med bländare och slutare inställningar för olika motiv, och tillfällen. Tyvärr har länken till denna sida försvunnit.
Jag blev nämligen tvungen att formatera maskinen. Min fråga till er är om det är någon som har en sådan. Den var till stor hjälp så som ett utgångs läge.
Med vänlig hälsning Lars

Är det denna länk du söker. http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2
 
Den länken gillade jag:) En fråga dock, lekte lite med skärpedjupet med hjälp av att ändra bländare och slutare. Nu är min fråga, om jag vill ha en suddig bakgrund med något skarpt motiv i förgrunden så ska jag ha inställningar som påminner om korta slutartider och lågt bländartal va?
Mina bilder blir då väldigt mörka, är det pga av rådande ljus, eller kan jag göra något åt detta? Använda blixten på min Nikon D3000?
 
Slutartiden påverkar inte skärpedjupet.

Välj skärpedjup med bländaren och styr exponeringen med slutartiden (och iso).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.