Annons

Bländare flippar ur!...(Inte bra)

Produkter
(logga in för att koppla)

Weather Boy

Medlem
Jag har en Sony DSLR A200 med ett 18-70mm objektiv på.

När jag fotar nattfoton ibland använder jag 30 sekunder slutartid pga. att jag inte har införskaffat någon fjärrkontroll än.

En kväll var jag ute och fotade månbelysta landskap och då använda jag bländaren F3,5 och det vart perfekt!...Bilderna fick lagom ljus i sig.

Men sen när jag skulle fortsätta att fota det vackra sceneriet så gick det inte att få ner bländaren till F3,5 utan det minsta som gick var helt plötsligt F5,6 och i och med det så vart bilderna svarta för bländaren var för liten.

Asså kameran vägrade gå ner till bländare F3,5 och man vart bara så J*VLA förbannad för nu kunde jag inte fota mer utan jag fick packa ihop och gå hem! (Inte kul)

Vad är felet?

Snälla hjälp /MVH Patrik

f3,5 kan du bara ställa in med 18mm brännvidd. Har du objektivet på 70mm är max bl 5,6.
Max bländartalet glider när du zoomar från 18 till 70mm.

Det är alltså inget fel på kameran utan att du inte har tillräckligt ljusstarkt objektiv...(heter det ljusstarkt?)

Mitt Minolta 24-105 tex går bara upp till 4,5 från 3,5.. Så det är klart trevligare i dåliga förhållanden. Och då är det inte ändå ett toppval vid kväll-nattfotande.. Utan man kan behöva än mer ljuskänsliga grejor...

Så dax att läsa in dig på objektiv samt dess funktion och inverkan dom har som nästa steg i fotande..

Så är det på vissa objektiv, inte på alla.
Om ett objektiv heter tex 17-50/2,8 så är maxbländaren 2,8 över hela zoomområdet.
Om det heter 17-35/2,8-4,0 så varierar maxbländaren från 2,8 i korta änden (17mm) till 4,0 i långa änden (35mm).
Ditt objektiv heter 18-70/3,5-5,6 och varierar alltså mellan bl3,5 och bl5,6.

Dyrare objektiv har oftast fast maxbländare och billigare glidande.

Varför är det så?

Om varför det är så diskuteras i den här tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=93438

Alla billigare objektiv har nästa i regel en bländare som "förändras" när du ändrar brännvid. "Finare" eller proffsoptik optik brukar ha konstant bländare vi olika brännvider. Men dessa är då också dyrare.

Både Sigma och Tamron har billigare f/2.8 normalobjektiv om du vill ha ett objektiv med konstant bländare; 17/18-50mm

oj tog lite tid att skirva så du har fått lite fler svar

Jag är själv rasande sugen på tamron 17-50 2,8.. Sådant skall införskaffas då det finns för rätt peng utan tvekan....

OKej...tack för svaren killar!

Jag var och fotade speedway alldeles nyss och det stämde mycket väl! Tyvärr han jag inte fota så mycket speedway pga. mörkret där jag skulle vilja haft bländare 3,5 men eftersom jag zoomade så var bara 5,6 tillgängligt.

Men du kan låta bli att zooma och ta bilder ändå .. Sedan klippa ut det du vill ha ur den stora bilden.. Så gör jag då det är viktigt att få så stor Bländare som det går vid kassa ljusförhållanden.. Funkar hyfsat bra faktiskt....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar