Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare fastnad, vad göra? (Sigma EX 18-50/2.8DC)

Produkter
(logga in för att koppla)

hedelina

Avslutat medlemskap
Det verkar inte bättre än att mitt Sigma EX 18-50/2.8DC mekaniskt vägrar blända ner från 2.8, även om man kan göra inställningarna från 350D-huset, dock utan mekaniskt resultat i gluggen.

Finns det några huskurer att testa innan jag biter i det dyra äpplet och går till service? Alla kontakter är rengjorda med både det ena och det andra. Objektivet uppträder också på precis samma sätt med ett 300D-hus.

Well, det finns en lock-switch men den låser brännvidden. Åtminstone. Hursomhelst är det i icke-låst läge som jag testat bländaren med negativt resultat (för det kan väl inte finnas mer än två lägen på den switchen?).

Tack ändå!

Värt att nämna är att jag dragits med sporadiska Error 99 med gradvis ökande frekvens innan kameran började överexponera i automatikläge och jag kom fram till att bländaren var fast.

hedelina skrev:
Det verkar inte bättre än att mitt Sigma EX 18-50/2.8DC mekaniskt vägrar blända ner från 2.8, även om man kan göra inställningarna från 350D-huset, dock utan mekaniskt resultat i gluggen.

Finns det några huskurer att testa innan jag biter i det dyra äpplet och går till service? Alla kontakter är rengjorda med både det ena och det andra. Objektivet uppträder också på precis samma sätt med ett 300D-hus.

Jag hade ett Sigma 24-70/2,8 EX där bländarlamellerna vägrade gå tillbaka efter exponering. Om jag tex. hade bländare 8 så stannade den kvar där efter exponeringen varpå sökaren blev alldeles mörk. Efter 2-4 bilder så gick det inte längre att fotografera. Utan jag fick stänga av kameran, skruva av objektivet och skruva på det igen och sedan slå på kameran igen. Då funkade den några bilder igen.
Lamellerna hade på något sätt kärvat ihop.

Jag reklamerade på Scandinavian där jag köpt det. Det drog ut på tiden väldigt mycket så till slut fick jag ett helt nytt objektiv. Bra service!

Detta skiljer ju sig lite från ditt fall, Men med lite tur och beroende poå hur gammalt det är så kan det nog gå på garanti.

Eftersom det är likadant oberoende av hus så kan är det nog lamellerna som krävar på ditt också.

Prova att reklamera är mitt råd.

Lycka till!
//Henrik

Min Sigma 18-50 2,8 ger error 99 ibland. Bara att stänga av kameran och lossa gluggen.
Skitpraktiskt om man är på bråttomjobb..
Jag antar att det bara finns en lösning, den stavas L.

Har samma problem med ett annat objektiv. Det brukar hjälpa att zooma ut och in samtidigt som man trycker in skärpedjupskontrollen och ändrar bländare. Sen funkar den ett tag. Kanske kan funka för dig...

Tack!

Många tips – man får tacka! Jag befinner mig på resande fot för tillfället, men ska testa båda det ena och det andra så fort jag får tillfälle.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar