Annons

Bländare DX / FX

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, om man anser att 70-200 "motsvarar" 105-300 på ett DX-hus. Om objektivet är tillverkat för att i första hand passa dx eller fx spelar ingen roll. En mm är en mm. Brännvidden 300 mm är alltid 50 procent längre än 200 mm.

Du har rätt det är jag som yrar till det skrev ju t.o.m. emot mitt egna första inlägg. =)
 
Däremot kan det inte användas på en FX-sensor, så det meningslöst att prata om hur det fungerar där så att säga.

Du får väldigt gärna förklara den där osanning, för visst går det att köra ett DX objektiv på en FX kamera, det kan dock inte utnyttja hela FX sensorn, men du kan köra det utan problem, så att påstå något annat är djup olyckligt.

https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24081/kw/objektiv/related/1

I övrigt är det en bra artikel att läsa kring brännviddsförlängningen som DX ger. alla objektivs brännvidd skrivs i förhållande till gamla 35mm film, men då ett digital kamera med en FX sensor ger nästan samma bildvinkel så utgår man från FX, så 50mm blir 50mm på ett FX hus, men 50x1.5=75mm på ett DX hus.
 
Du får väldigt gärna förklara den där osanning, för visst går det att köra ett DX objektiv på en FX kamera, det kan dock inte utnyttja hela FX sensorn, men du kan köra det utan problem, så att påstå något annat är djup olyckligt.

https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/24081/kw/objektiv/related/1

I övrigt är det en bra artikel att läsa kring brännviddsförlängningen som DX ger. alla objektivs brännvidd skrivs i förhållande till gamla 35mm film, men då ett digital kamera med en FX sensor ger nästan samma bildvinkel så utgår man från FX, så 50mm blir 50mm på ett FX hus, men 50x1.5=75mm på ett DX hus.

De kan bara använda DX-delen av FX-senorn, ibland lite till. Jag har själv testat t.ex. 35/1,8 på FX och visst finns det information ända ut i hörnen, men med en horribel oskärpa, förvrängning och vinjettering utanför DX-delen och ännu värre utanför 1,3X-beskärningen. Vissa kanske vill använda det kreativt, men det är inte detsamma som att det ger acceptabel bildkvalité.

Däremot tycker jag att du är lite otydlig, brännvidder skrivs inte i förhållande till 35 mm film eller FX, de skrivs i millimeter och ger oöika bildvinklar beroende på sensorstorleken.
 
Alla objektivs brännvidd skrivs i förhållande till gamla 35mm film...
Att uttrycka sig så är djupt olyckligt, eftersom det inte alls är sant. Ett objektivs brännvidd skrivs i förhållande till objektivet självt, inte i förhållande till någonting annat. Det är en fysisk egenskap hos objektivet självt och har ingenting med vilken kamera som används att göra. Hade så varit fallet skulle ju märkningen på objektivet försvinna när du tar bort det från kameran, för då skulle objektivet inte längre veta vilken brännvidd det hade.

Det här är som att titta på förbränningsmotorer. En motor som kan utveckla 100 hk är en motor som kan utveckla 100 hk. Sitter den i en personbil är det en någorlunda normal motor. Sitter den i en motorcykel är det en rejält stark motor, men sitter den i en lastbil är det en klen motor. Men det är fortfarande en motor på 100 hk, oavsett hur den används.
Likadant är det med ett objektiv. Ett 50 mm objektiv är ett 50 mm objektiv vare sig det ligger på bordet, utan kamera, eller monteras på vilken kamera som helst.
Sitter det på en Hasselblad 500C är det en vidvinkel. På en Canon EOS 1V eller 1DX är det ett normalobjektiv. Monterat på en Nikon D300 är det ett kort teleobjektiv. Lyckas man få dit det på en telefonkamera är det ett häftigt teleobjektiv.
Men det är fortfarande en brännvidd på 50 mm. Den ändras aldrig, eftersom den är en egenskap som talar om hur långt från filmen/sensorn som objektivets brännpunkt är belägen.
 
Det finn även en annan aspekt att ta med i beräkningen när vi jämför hur olika brännvidder beter sig på olika sensorformat, nämligen skärpedjupet.

T.ex. blir ju bildvinkeln med ett 50 mm på DX samma som den blir på FX med 85 mm. Men avbildningskalan på sensorn skiljer om fotograferar på lika avstånd. På FX kameran är avbildningskalan större än på DX kameran om man vill fånga samma motivutsnint. Med större avbildningskala minskar skärpedjupet. Dvs vill man ha ett 50mm objekiv för DX som motsvarar ett 85/1.8 på FX behöver man på DX istället välja 50/1.4 eller kanske till och med 50/1.2 om man vill ha motsvarande möjligheter att få kort skärpedjup.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar