Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare DX / FX

Produkter
(logga in för att koppla)

Nebrer

Aktiv medlem
Hej. Har idag en D300 och Nikon DX 55-300 1:4,5-5.6 som jag fotar mycket med.
Har börjat titta runt på lite andra gluggar.

Någon nackdel att använda et FX objektiv på en DX kamera?
Man får ju en halv gång till i zoom.
Men vad händer med bländarvärdet, förändras det?

Rickard
 
Inget händer med bländarvärdet. Enda nackdelen med att använda FX gluggar på DX är att de vanligtvis är tyngre och dyrare. Därimot finns det fördelar, såsom den uppenbara att de även fungerar på FX, samt att man på en DX kamera bara utnyttjar centrum av bildcirkeln där optik brukar vara som bäst.
 
Vad menas då när dom skriver."Brännviddsomfång: 70–200 mm (motsvarande brännvidder för DX-formatet: 105-300 mm). "

Rickard
 
Vad menas då när dom skriver."Brännviddsomfång: 70–200 mm (motsvarande brännvidder för DX-formatet: 105-300 mm). "

Rickard

Erland var kanske lite kategorisk eftersom det beror på vad man menar med zoom*. Brännvidden är en fysisk egenskap som _inte_ ändras beroende på hur stor sensorn bakom objektivet är. Däremot kommer bildvinkeln du får i den bild kameran registrerar att ändras.

Det du citerar ovan betyder att du på en DX-kamera får en bildvinkel _som om_ du monterat ett objektiv på 105-300 mm på en FX-kamera.

* Här kan man förstås diskutera vad som är korrekt bruk och icke-korrekt bruk, men det är möjligen en annan tråd.
 
Senast ändrad:
Vad menas då när dom skriver."Brännviddsomfång: 70–200 mm (motsvarande brännvidder för DX-formatet: 105-300 mm). "

Rickard

50 mm i DX format motsvarar 75 mm i FX format oavsett om du har ett FX eller DX objektiv att 70-200 blir 105-300 på en DX kamera beror på att brännvidden 70-200 är angiven för en FX kamera.
 
Tack ztenlund

Så samma objektiv motsvarar ett 70-200 på ett FX hus och 105-300 på ett DX hus.

Rickard

Försöker lära mig.
 
Vad menas då när dom skriver."Brännviddsomfång: 70–200 mm (motsvarande brännvidder för DX-formatet: 105-300 mm). "

Rickard

Ja, brännvidden ändras inte. "Teleeffekten" kommer sig av att du skär ut en mindre bild av den stora som ett FX objektiv hade givit, och låter den vara det som du ser i sökaren och som avbildas på sensorn.
 
Hur menar du då? 50 mm ger alltid samma utsnitt/bildvinkel på en D300, oavsett om tillverkaren tycker att objektivet passar bäst till fx eller dx.

Man får ju "en halv gång till i zoom" sett som att "komma närmare", om utgångspunkten är en FX-kamera. Däremot är det inte något specifikt med just FX-objektiv, vilket jag tyvärr missade att skriva i mitt inlägg.

Huruvida dessa jämförelser ens är meningsfulla är ju en fråga om vilka referensramar man har.
 
Senast ändrad:
Så du menar att ett DX-objektiv med angiven brännvidd 55-300 egentligen motsvarar 82.5-450?

Ja, om man anser att 70-200 "motsvarar" 105-300 på ett DX-hus. Om objektivet är tillverkat för att i första hand passa dx eller fx spelar ingen roll. En mm är en mm. Brännvidden 300 mm är alltid 50 procent längre än 200 mm.
 
Brännviddsförlängning är ett av de mer idiotiska uttryck säljfolket har hittat på. Ingenting, ingenting alls, händer med brännvidden om man sätter objektivet på en annan kamera, om man undantar Nikon E, men där blir brännvidden kortare.

Det som skiljer mellan kameror med småbildsformat på sensorn och kameror med APS-format är bara storleken på sensorn. Om man sätter ett 50 mm objektiv på en FX-kamera är det 50 mm, och om man sätter det på en DX-kamera är det fortfarande 50 mm. Brännvidden förblir densamma.

Men DX-kameran har mindre sensor, och då tar den upp mindre av bildcirkeln som projiceras av objektivet. Därför får man smalare bildvinkel när man använder APS än när man använder småbildsformat, och det som är ett normalobjektiv på en FX-kamera fungerar som ett kort tele på en DX-kamera. Brännvidden har inte ändrats, men bildvinkeln är smalare, eftersom DX-sensorn inte är lika stor.

På samma sätt som med brännvidden, ändras inte heller bländaren (utom på Nikon E, som är ett mycket speciellt fall). Ett 50 mm 1,8 är fortfarande 50 mm 1,8 när vi sätter det på ett DX-hus. Men 50 mm är "porträttbrännvidd" på DX, och inte normalbrännvidd. Normalen på DX är 35 mm. Om vi sätter ett 35 mm normalobjektiv för DX på en FX-kamera, blir det inte en vidvinkel, utan det kommer att ge svarta hörn på bilden och till och med klippa av lite på kortsidorna, eftersom det inte har tillräckligt stor bildcirkel för FX. Men ett 35 mm objektiv som är gjort för FX är vidvinkel där. När man sätter det på en DX-kamera, så fungerar det som ett normalobjektiv, och fortfarande ändras inte brännvidden.

Så det handlar bara om skilda sensorformat. Brännvidd, räknat i millimeter ändras inte av att man använder objektivet på en annan kamera. Ett 70-300 är 70-300 på både FX och DX, men det har smalare bildvinkel på DX, eftersom man inte använder lika mycket av bilden som projiceras.
 
Så du menar att ett DX-objektiv med angiven brännvidd 55-300 egentligen motsvarar 82.5-450?

Nej, det har precis som alla andra objektiv den brännvidden som står på det.

Däremot kan det inte användas på en FX-sensor, så det meningslöst att prata om hur det fungerar där så att säga. Hade man istället pratat om 70-300 VR som fungerar på FX så är omfånget 70-300 mm på både det och 55-300 som bara funkar på DX exakt lika om de sitter på en DX-kamera.

Att tala om de här sakerna är egentligen bara meningsfullt när man jämför de olika formaten rakt av, t.ex. om man ska byta format och vill uppgradera sina objektiv samtidigt. Har man ett visst format finns det ingen orsak att krångla till det med de här sakerna.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar