Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländare "00" på Canon DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

avsl081112

Avslutat medlemskap
Jag har ett problem som jag hoppas kunna få hjälp med.

En Canon D60 som fungerat klanderfritt hittills visar plötsligt Bländare "00" och endast manuell fokus oavsett objektiv.

All objektiv är testade med andra kameror och de fungerar. På den krånglande kameran fungerar inte autofokusen - kontakterna är rengjorda på alla upptänkliga vis - och bländaren ger inget värde.

Har någon ett bra tips eller motsvarande erfarenhet? Återstår bara service? Ingen vill ju vara utan kameran en endaste dag ....

tacksam för alla tips.
 
Det låter som ett kontaktfel i bajonetten. Eftersom du rengjort kontakterna och objektiven fungerar på andra kameror så lär den behöva en översyn. Dock kan detta bli kostsamt i förhållande till kamerans värde.
 
Bländare 00 betyder att kameran inte uppfattar någon kommunikation med objektivet map bländarvärde. Fungerar inte heller AF så är det väll troligt att hela kontakten mellan huset och objektivet gett upp. Inte så sannolikt att både bländarstyrning och AF ger upp samtidigt annars. Det behöver ju inte vara svårt att fixa. Mest sannolikt bara en bandkabel som lossnat från ett kort eller så.
 
Bandkabel?

Tack för tipset. Kan man fixa med bandkablar själv? Finns det en reparationsritning någonstans att ladda ner eller hämta?
 
För det fall någon läser detta kan jag meddela att det var inte det fel som många först föreslog utan en trasig givare för autofokusen. jag ska fotografera och skicka in en bild ganska snart.
 
Ok, vad kostade det att laga? Tänkte för kamerans värde är ju inte mer än 1500-2000:-.

Har själv en 300D och man vet ju inte hur länge slutaren håller på denna, pajjar den så är det ju inte lönt att laga. Av vad jag hört så kostar ju lagningen nästan 3000:- och kameran är väl värd max 2500:-.
 
Hej, det kostade 2600 tror jag. Inte helt billigt, men om man gillar sin kamera så är det kanske värt det. Själva reservdelen kostade 20 spänn ....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.