Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bländarbegränsning på af105/2,8 nikon micro

Produkter
(logga in för att koppla)

Henla

Ny medlem
Hej

Jag har just köpt en nikon AF 105 2,8d micro och döm om min förvåning när jag glatt sätter den på min nyinköpta d70s och...

...den är inte 2,8 på hela fokuseringsområdet! Är det så det fungerar på denna glugg eller? Om jag köper ett fast objektiv med bländare 2,8 så tror jag ju att det ska vara 2,8 oavsett vilket avstånd jag har det inställt på. Är det någon som vet?

/en något förvirrad närbildsfotograf
 
Till att börja med kan väl aldrig bländaren bli 2.8 för det objektivet på en sensor som inte har småbildsformat.
 
oloan skrev:
Till att börja med kan väl aldrig bländaren bli 2.8 för det objektivet på en sensor som inte har småbildsformat.

Bländartalet har inte nåt att göra med sensorformatet, tror jag. Men macroobjektivet uppför sig så som du upptäckt, ju närmare närgränsen du håller dig.

/Leif
 
Brännvid och bländare har inget med kameran att göra. 105/2.8 är samma sak oavsett vilken kamera du monterat den på.

Tydligen skall vissa Makroobjektiv tappa något bländarsteg vid närgränssen.
 
Objektiv tappar i ljusstyrka när man fokuserar närmare. Makroobjektiv går att fokusera riktigt nära, så de tappar riktigt mycket. Mest tappar riktigt gamla makron som inte har internfokusering. Då blir man av med två steg vid 1:1. Modernare tappar lite mindre, men tappar å andra sidan brännvidd istället.

Nikon visar effektiv bländare i sökaren. Hade du haft en Canon hade du inte vetat om att den minskat, men den hade gjort det ändå.

Jag känner bara till ett makroobjektiv med samma ljusstyrka genom hela fokuseringsregistret och det är Micro-Nikkor 70-180. Men det åstadkoms nog med diverse optisk-mekaniska tricks.
 
Nej, det var dåligt uttryckt av mig, jag menar att objektivet inte kan ha samma egenskaper vad gäller t.ex. skärpedjup på en mindre sensor, aperturen är så klart samma. Inser nu att det inte var det den här tråden handlade om.
 
oloan skrev:
Nej, det var dåligt uttryckt av mig, jag menar att objektivet inte kan ha samma egenskaper vad gäller t.ex. skärpedjup på en mindre sensor, aperturen är så klart samma. Inser nu att det inte var det den här tråden handlade om.
Även det måste i så fall dementeras. Objektivet ändrar inga egenskaper överhuvudtaget bara för att man byter kameran som sitter bakom. Den enda skillnaden med en liten sensor är att man måste välja en annan brännvidd för att få samma utsnitt. Det innebär i sin tur att man också måste välja en annan bländare för att behålla skärpedjupet.
 
Man kan följaktligen inte uppnå samma låga skärpedjup på en sensor som inte är fullformat, vilket väl kan ses som en nackdel och en egenskap hos systemet kamera/objektiv som förändras när man använder just detta objektiv som diskussionen gällde på en kamera utan fullformatsensor.
 
Det är sant. För att få identiska bildskaparmöjligheter behöver man byta ut sitt 105/2,8 till ett 70/2. I praktiken tror jag dock snarare att de flesta innehavare av ett 90-105-makro uppskattar det ökade arbetsavstånd de fått med den mindre sensorn, vilket gör att man slipper köpa ett dyrare 150-makro.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.