Annons

Bläddra i raw format?

Produkter
(logga in för att koppla)

Cutbill

Medlem
Hejsan!

Har precis köpt en nikon d80 och börjat fotografera i raw format. Undrar om det finns något program så jag kan bläddra snabbt bland bilderna? Blir snabbt några hundra bilder nu när jag ska lära mig kameran, som det är nu kan jag bara öppna dom en och en i photoshop vilket man tröttnar på väldigt fort...

Mvh Kurt

Irfanview eller Adobes Lightroom borde klara det. Irfanview klarar åtminstone Canons raw så den klarar säkert Nikon också.

NikonView kanske?

Använd NikonView eller ViewNX (nyare) som antingen följde med din kamera eller finns att hämta (gratis) på Nikons hemsida.
Inget att organisera bilderna med men bra för att bläddra igenom och sålla...

/Hans

Tack för alla svaren!
Tyvärr funkar inte windows patchen då jag kör på 64 bitars men acdsee ska jag defenitivt testa :)

Hejsan!

Har precis köpt en nikon d80 och börjat fotografera i raw format. Undrar om det finns något program så jag kan bläddra snabbt bland bilderna? Blir snabbt några hundra bilder nu när jag ska lära mig kameran, som det är nu kan jag bara öppna dom en och en i photoshop vilket man tröttnar på väldigt fort...

Mvh Kurt

Du ser bilderna direkt i Finder annars.

Välj Innehåll, som kolumner och gör bildkolumnen tre (eller tio, om du har stor skärm) gånger så bred så ser du bilderna i rejäl storlek. Vill du se alla på en gång så markerar du och väljer "Överblicka" eller varför inte Bildspel o sedan lutar du dig bara tillbaka o njuter av dina bilder. Har du Leopard installerat kan du även välja visning som "cower-flow" riktigt läckert och snabbt, även om datorn är tre-fyra år gammal.

Allt utan att köpa en enda snutt programkod utöver det du fick med datorn.

Dagens spartips!

Happy viewing!

Hejsan!

Mvh Kurt

Du har ju Adobe Brigde som kommer med PS! Funkar alldeles utmärkt till att titta på bilderna med!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto