Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

BitTorrent Sync - Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller Dropbox.

Problemet är väl möjligen att katalogen förändras hela tiden när man använder programmet, så det är risk att det blir konstanta synkningar. Och katalogen kan bli stor, många 100-tals meg, eller över gig.

Frågan är också hur synkprogram hanterar öppna filer, vilket ju LR's katalog är när LR är igång.

Men om det frågan om ett arbetsflöde där man:
- jobbar på dator A
- stänger LR på dator A
- låter synkningen jobba
- jobbar på dator B
- stänger LR på dator B
- låter synkningen jobba
- jobbar på dator A
... o.s.v.
Då borde det kunna fungera.

borde inte dropbox kunna vara en fungerande lösning då?

edit.
läste inte ovanstående inlägg ordenligt tror jag.. :(

Om datorerna sitter i samma när kan det kanske finnas poäng med det - då slipper det dra en massa bandbredd.

Det blir inte riktigt samma sak med Dropbox eftersom filerna alltid ska upp på deras servrar också - i det här fallet ligger filerna bara på de datorer som faktiskt delar nyckel med varandra. Man behöver alltså inte betala någon leverantör för lagringsyta, eller vara begränsad av deras gratisalternativ. Torrentprotokollet är också mycket bra på att hantera stora filer.

Jag är inte så säker på att just LR-katalogen är optimal att dela på det här viset, men det är väl bara att testa :)

Gjorde en snabb test och det funkar mycket bra med en liten katalog om man inte har för bråttom när man växlar mellan olika datorer. Måste nog testa på en lite större katalog också...

Dropbox har väl nån sorts funktion för LAN-sync? Jag har aldrig testat den dock.

Ja, den synkar över LAN om den hittar två datorer med samma konto - såvitt jag vet synkar den dock alltid till molnet också, och då kan man ju åka på det där med utrymmesbegränsningar.

är det inom samma Lan så är det inga problem, då kör man bara en katalogutdelning via det egna nätverket, som man ansluter till ifrån den andra datorn.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto