Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilskärmar för efterbearbetning

Produkter
(logga in för att koppla)

tyk

Medlem
Har gått i funderingar att köpa en ny bildskärm för att kunna efterbearbeta bilderna i Photoshop

Har läst lite om diskussionen om CRT kontra TFT och LCD skärmar avseemde kontrast och andra egenskaper.

Nu undrar jag
- Så kallade Bright view skärmarna, Hur håller deras kalibrering och andra egenskaper i jämförelse mot proffskärmarna (Eizo, La Cie etc)
- effektiv kontrast mot Bright view skärmarnas dynamisk kontrast

- kvaliten gentemot priset (i förhållande till dyrare proffs skärmar)



Ett alternativt är ju alltid att lämna originalet till tryckeriet och att de får bearbeta bilden efter deras önskemål. Lösningen är inte helt tillfredställande på grund av att jag som fotograf tycker att har behöver kunna bedöma kvaliten på bilderna innan jag lämnar dem vidare.

Tacksam för svar och rekommendationer vilken/vilka skärmar lämpar sig till efterbearbetning.
 
Mads,
Blev nyfiken på LED efter din tråd men efter att ha kollat på Wikipedian blev jag lite konfunderad. Lysdionerna minskar med 20-30 %, färgspectrat är undermåligt etc.Kanske har Samsung löst problematiken. Men det är en "icke fysikers" frågeställningar. Jag kanske är helt ute och cycklar men om man intet frågar får man inget veta.
/rolf
 
Vid val av LCD skärm är Panel typen mycket viktig.
De vanligt förekommande är dessa 3: TN,MVA,IPS.

TN är billigast och tyvärr oxå sämst.
dålig betrakningsvinkel. dålig färgåtergivning.
Går ej att kalibrera vettigt, mm..

MVA/PVA De första va lite bättre än TN men hade sina brister. De har nu blivit bättre och Eizo har PVA i sina billigare skärmar (4000-7000:- segmentet). Viewsonic har en prisvärd MVA skärm (VP2030B)

IPS (finns varianter: s-ips och a-tw-ips)
Är de bästa panelerna. Går att justera och kalibrera ordentligt. Återger stor färgrymd.
Dyra skärmar med denna panel kan klara av hela Adobe RGB rymden. Mycket bra kontrast/Dynamik.

NEC använder dessa och till ett bra pris.
Har även i paket med kalibrator, vilket är ett måste om du ska kunna profilera din skärm och soft proofa mot tryckeriets profil.
 
gissenkissen skrev:
Mads,
Blev nyfiken på LED efter din tråd men efter att ha kollat på Wikipedian blev jag lite konfunderad. Lysdionerna minskar med 20-30 %, färgspectrat är undermåligt etc.Kanske har Samsung löst problematiken. Men det är en "icke fysikers" frågeställningar. Jag kanske är helt ute och cycklar men om man intet frågar får man inget veta.
/rolf

Kan det vara ett missförstånd här tro?
LED används i Samsungs skärm för belysningen av LCD-panelen. Det är alltså vita LED inte RGB-LED som i t.ex stora utomhusskärmar.
 
gissenkissen skrev:
Mads,
Blev nyfiken på LED efter din tråd men efter att ha kollat på Wikipedian blev jag lite konfunderad. Lysdionerna minskar med 20-30 %, färgspectrat är undermåligt etc.Kanske har Samsung löst problematiken. Men det är en "icke fysikers" frågeställningar. Jag kanske är helt ute och cycklar men om man intet frågar får man inget veta.
/rolf

Alltså dett test jag läsa i Proffesional Photographer sa att färgspektrumet var jättebra och kontastförhållandet e ju 1000000:1 eller nått sånt :)
 
skaffa proffsens skärmar

alla företag säger deras skärmar är bra bäst hit och dit ett gått råd skaffa en Eizo skärm profsen kör med de =) visst de kostar men du kommer se otrolig skilnad på bilderna..

själv äger jag en Eizo CG 211 visst kostar den ront 22 000kr men ja värt varenda krona =)
 
Re: skaffa proffsens skärmar

salac skrev:
alla företag säger deras skärmar är bra bäst hit och dit ett gått råd skaffa en Eizo skärm profsen kör med de =) visst de kostar men du kommer se otrolig skilnad på bilderna..

själv äger jag en Eizo CG 211 visst kostar den ront 22 000kr men ja värt varenda krona =)

Allså Samsungs skärm är deras intåg i proffssegmentet, derför så billig och bra :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.