Annons

Bilsidofönsterstativhållare...

Produkter
(logga in för att koppla)

Warbird

Aktiv medlem
Jag tänkte visa hur jag löst stativfrågan när jag använder bilen som gömsle.
En ganska enkel konstruktion där gångjärnet är den viktigaste delen! Tyngden på "paketet" gör att det blir tillräckligt stadigt med bara fäste mot sidorutan. Faktum är att jag mycket sällan skruvar ned kameran när jag kör mellan fotoställena.

Bilagor

• 2009_0328_123638.jpg
    2009_0328_123638.jpg
    92.1 KB · Visningar: 945
  • 2009_0328_123600.jpg
    2009_0328_123600.jpg
    87.5 KB · Visningar: 929
Jag tänkte visa hur jag löst stativfrågan när jag använder bilen som gömsle.
En ganska enkel konstruktion där gångjärnet är den viktigaste delen! Tyngden på "paketet" gör att det blir tillräckligt stadigt med bara fäste mot sidorutan. Faktum är att jag mycket sällan skruvar ned kameran när jag kör mellan fotoställena.

Det ser riktigt snyggt ut! Är stativhuvudet ett hembygge? Jag antar att du prövat beanbag tidigare, kan du se några nackdelar med ditt bygge jämfört med en beanbag?

Hatten av för en snygg lösning.

Tack Arne!

Stativhuvudet är en Indisk Sidekick-kopia, c:a 700:- på eBay.

Då ska jag försöka bena upp mina intryck av skillnaden mellan beanbag och stativ.

Fördelar med stativ::
Stadigare.
Mycket lättare att följa snabba mål, som flygande fågel.
Kameran sitter kvar vid paus (och transport).
Lättare/snabbare att rikta in.

Fördelar med beanbag:
Snabbare att "montera", c:a 3s mot c:a 10-15s.
Snabbare att demontera, 0s mot c:a 5s
Större "målområde", stativlösningen är svår att använda över c:a 45 grader (i min bil) och vid överflygande fågel kan det spela roll.
Billigare.

Tackar för bra information, precis det jag sökte! :)
Har du möjlighet att lägga upp några fler bilder på ditt stativ? ex hur det ser ut runt rutan, skruvar du fast den i rutan?

Tackar för bra information, precis det jag sökte! :)
Har du möjlighet att lägga upp några fler bilder på ditt stativ? ex hur det ser ut runt rutan, skruvar du fast den i rutan?
Just nu har jag tappat bort det... :-( så inga fler bilder just nu.
(En flytt har gjort att alla saker ännu inte kommit till rätta tyvärr.)
Men ändå, ja den skruvas fast. Den svarta delen som omsluter fönstret är en Manfrotto som jag köpte hos Cyber och den har en skruv på den sidan som är vänd bortåt.

Frågan är väl hur mycket tyngd man vågar lägga på något som sitter fast i kanten på en glasruta. Själv funderar jag på en sån här.

I orginalmodellen (inte på bilden) så gick den delen som vilar mot dörren ner i dörrhandtaget och avlastade på så vis fönsterrutan. Efter bilbyte så har det inte blivit av att anpassa till nya bilen utan jag satte istället dit gångjärnet. Faktum är att jag tycker det fungerar väl så bra. Men som du säger, svårt att veta hur mycket fönsterupphängningen tål, själva glasets hållfasthet ser jag inte som ett problem. Jag har använt modellen till Canon 400/5.6 och nu Nikon 300/4 utan problem. Förra veckan köpte jag Sigmas nya 50-500 som är en del tyngre, men det har jag inte provat, av kända skäl... :)

Modellen du länkar till fungerar säkert bra, men eftersom min bil alltför sällan är tvättad så är jag säker på att det snabbt skulle bli repor där stödet vilar.

Finns det möjlighet för trådskaparen att lägga in bilder från andra sidan med?
Alltså från andra vinklar.

MVH

Finns det möjlighet för trådskaparen att lägga in bilder från andra sidan med?
Alltså från andra vinklar.

MVH

Nja, jag har ännu inte hittat den, men det som sitter över fönstret är en sådan här:
http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/243.jpg
Manfrotto Bilfönsterfäste 243

Men jag ska dyka ner i flyttlådorna och försöka få fram den igen. :)

Edit: sidovy av fästet:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/21LGEU9OllL._SL500_AA300_.jpg

Hmm, jag märker nu att jag missade en viktig detalj. Det jag glömde säga var att jag önskade bilder från andra vinklar på det där stativ huvudet som du hade köpt via e-bay om jag tolkar det rätt.

Exempelvis bilder från höger, typ översta bilden i bilen, fast från andra sidan.

Hoppas att jag inte ställer till det för mycket. =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar