Annons

"Billigt" stativ till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Jul och tidig födelsedag gör att plånboken blir något tjockare, därför hade jag tänkt se mig om efter ett stativ till min Nikon D50. Har tittat runt här på FS men de flesta trådar jag hittar om stativ är inte alls i min prisklass. Jag vill ha ett prisvärt stativ för så billig peng som möjligt. Gärna inte mer än 1000:- hade jag tänkt mig, om det nu går att få något relativt stabilt och lätt stativ för den summan.

Användningsområde är som sagt för min Nikon D50 med tillhörande objektiv (på max 1kg). Har främst tänkt använda det i skog och natur ihop med telezoom i den lägre prisklassen (ex. Sigma 70-300) men även hemma till lite porträttfotografering. Jag är själv inte mer än 170cm lång så det behövs inte vara något jättestativ men gärna ett stativ som går att arbeta med utan att få problem med ryggen, dvs arbetsställningen ska vara skön och behaglig.

Vad rekommenderas och vad behövs? Är inte alls insatt inom området och förstår mig inte riktigt på det här med snabbhuvud, kulleder osv. Vad behöver jag som amatörfotograf?

Tack för hjälpen och gott nytt år på er!
 
Det är svårt med billiga stativ, ofta är de så veka att kameran skakar av minsta vind eller när man trycker ned knappen.
Men om du nu söker efter ett billigt stativ så kan följade vara till hjälp.

Undvik de som kan hissa upp mittenpelaren, ofta är detta en väldigt svag länk i kedjan. Om stativet ändå kan höja och sänka pelaren låt bli.

Om de understa delen av teleskåpbenen är väldigt tunna så räkna med att du inte kan använda hela längden, utan köp då hellre ett stativ som är lite högre än vad du behöver och låt understa delen vara något infälld.

Tror visserligen att de flesta billiga stativen har snabbplatta, men det är verkligen en bra grej. Man tröttnar ganska omgående på att behöva skruva på och av kameran varje gång man skall förflytta sig.
 
håller med föregående talare om det med höj o sänkbar mittpelare, eller rättare sagt har hört att dom kan krångla...
själv har jag ett manfrotto 718b http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=6408 som jag är extremt nöjd över. den har en mittpelare men jag har inte märkt ngt om att den ska vara klen. likaså 2 av mina kollegor har samma o dom har inte heller några problem med det...
det är ett bra billigt stativ. ligger runt 800-1000:-
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.