ANNONS
Annons

Billigt STATIV till Canon 400D åt amatör

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag är ute efter ett stativ till min Canon 400D.

Är amatör och kommer främst använda stativet inomhus men kommer bli en del turer ute i vinter kylan också.

Har kollat en hel del på
Manfrotto 718B för 755kr på cyberphoto. (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=683574)

Men känns som jag kanske skulle klara mig med ett billigare typ
Velbon CX 660 för 495kr på scandinavian photo. (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1559678)

Vill ha ett stabilt stativ men som helst inte kostar så mycket.

Bråttom är det också vill helst ha det innan helgen så jag har något att leka med =)

Jätte tacksam för all hjälp och alla förslag är välkomna!

Mvh Andreas

Att köpa sånt där skräp är samma sak som att kasta pengarna i sjön, leta något bättre begagnat istället, stativ är inget som man skall pruta på.

/kent

Kan du känna på stativ någonstans ? Det känns väldigt väl om man tycker det det är tillräckligt stabilt. Generelt är aluminium bättre än plast även i leder (plast funkar igentligen bara till låsmekanism). Sen ska man nog fundera på om man kommer att skaffa tyngre objektiv och då behövs bättre grejor.

/ Erik

Jag har Manfrotto 718B och det känns alldeles tillräckligt rejält för en 350/400D med ett tungt objektiv.

Jag kan inte rekommendera Manfrotto 718B.
Mitt är/var knappt använt och jag var ute och fotade idag(igår) i kylan. En av låsmekanismerna gick sönder, den helt enkelt knäcktes när jag skulle spänna benet. Kanske otur med just mitt, men jag blir rätt sur faktiskt. För mig är det inte billigt med 800:- för ett stativ, jag valde det framför ett billigt 300:- stativ så mer än 10 fototurer hade jag räknat med att det skulle hålla.
Nån form av skruvlåsning hade varit bättre tycker jag, dom här plastmekanismerna verkar ju inte vara någon höjdare.

Hur mycket ska man behöva lägga på ett stativ för att kunna begära att det ska hålla?

Det spelar ingen roll vad kameran väger med dom där stativen, jag garanterar att du med blotta ögat kan se hur stativet rör sig när det kommer en minsta liten vindpust, vilket naturligtvis också kommer att synas på bilderna :)

Så ta lärdom av dom som gjort samma misstag (jag själv) spar pengar till ett riktigt stativ, det blir billigare så, för du kommer garanterat köpa ett bättre senare om du köper en utav dom där.

/kent

Senast ändrad:
Evig fråga, det där med billiga stativ.

Naturligtvis är ett sämre stativ bättre än inget stativ. Själv köpte jag ett ett lågpris HQ-stativ på NetOnNet i julas - vilket kan förefalla som ett högriskprojekt.

Det är ganska tungt och det är helt uppenbart inspirerat av Manfrotto, Gitzo etc, med snarlika lösningar för detaljer mm. En oblyg kopia, kan man säga. Men för pengarna (<500) är det inte så dumt. Det billiga stativhuvudet jag tog med på impuls från samma ställe krävde dock en del handpåläggniong innan det blev hjälpligt användbart, så där skall man kanske se upp. Priset var dock "rätt" och stabiliteten är helt OK.

Vill man spara pengar på stativ, köp tungt. Lätt , stabilt och lågt pris går inte att kombinera.

Zoso skrev:
Det spelar ingen roll vad kameran väger med dom där stativen, jag garanterar att du med blotta ögat kan se hur stativet rör sig när det kommer en minsta liten vindpust, vilket naturligtvis också kommer att synas på bilderna :)

Så ta lärdom av dom som gjort samma misstag (jag själv) spar pengar till ett riktigt stativ, det blir billigare så, för du kommer garanterat köpa ett bättre senare om du köper en utav dom där.

/kent

Du glömmer en sak... På Manfrotto stativet kan man med lite finurlighet sätta fast en sandsäck. Då blir det stabilt. Den tar du skakningar och gör stativet lite tyngre. Har inte behövt det själv, men det fungerar.

Rogerber skrev:
Du glömmer en sak... På Manfrotto stativet kan man med lite finurlighet sätta fast en sandsäck. Då blir det stabilt. Den tar du skakningar och gör stativet lite tyngre. Har inte behövt det själv, men det fungerar.

Så man skall släpa med sig en sandsäck när man går ut och fotar då :)

Skämt och sido, en väska som man kan lägga en tung sten i på plats kanske kan funka.

Men problemet med ett kasst stativhuvud kvarstår ju, många kanske kan leva med det, men absolut inte jag, det finns inte många ting som har retat mig så mycket som undermåliga stativhuvuden, man kan bli farligt förbannad när man håller på med dessa skitprylar :)

/kent

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar