Advertisement
ANNONS
Annons

Billigt ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

pergardebrink

Aktiv medlem
Hallå!

Tänkte leka lite med porträttbilder m.m. i min "studio" (dvs gästrummet ;) och tänkte införskaffa någon form av "allmänbelysning" som grundbelysning. Har ni något bra tips på billigt bra ljus (ska man sikta på halogen, eller vilken ljustyp ger "rätt" ljus). Glödlampor ger ju ett "varmt" ljus (rött) och lysrör ger ju ett lite mer grönaktigt ljus. Clasohlsson-grejjer eller biltema eller whatever duger fint om ni vet något vettigt...

Så småningom ska jag väl kanske skaffa "riktiga" grejjer (blixtar, bouncers och allt vad det heter) men just nu vill jag mer få kläm och känn på att komponera bilden snarare än att få 100% rätt ljus. Men lite rätt ljus vill man ändå ha... eller nåt.. ;)

Du bör i första hand använda samma typ av lampor i rummet så att du inte blandar olika ljus.

Digitalkameran klarar av olika sorters ljus, men blandning av olika färgtemperaturer ger konstiga effekter och färgstick.

Läs på i manualen hur du kan ställa vitbalansen manuellt med ett vitt papper. Då får du ganska bra ljus med t.ex vanliga lampor.

Du kan använda ganska starka lampor om du reflekterar dem i en vit vägg eller tak. Eller "hemmagjord" reflexskärm av något slag.

Jag fotar i RAW och om jag då borde jag kunna börja med att fota ett vitt papper i befintlig ljussättning så kan jag ju rätta detta genom att plocka "vitpunkten" från den bilden och applicera på resterande (eller ställa om kameran, men det är enklare att fixa när jag "framkallar" tror jag)...

Men annars bör alltså inte ljuset ha någon betydelse menar du? Är det inte risk att vissa färger "tappas" när man har ex. glödljus som inte är riktigt "vitt"?

Nja, "leka lite med porträttbilder" tolkar jag som att det inte är superviktigt att hela regnbågen återges naturtroget.

Lampor som ger dagsljusliknande ljus är väl att föredra.
Jag är ingen expert. Har dock testat halogenlampor i studio. Dessa kan man filtrera med blått och få fina färger. Annars föredrar jag nog studioblixtar, bl.a för att det är så lätt att kolla skuggor o.dyl direkt i kameran. Det var knepigare innan digitalkameran slog igenom.

En lek kan vara att testa ljuset genom att referera till en färgkarta som man fotograferar och jämför mot på skärmen. Har man en färgskrivare kan man lätt själv skriva ut en karta med grundfärgerna RGB och blandfärgerna YMC att använda i studion.

perbjorklund skrev:
Jag fotar i RAW och om jag då borde jag kunna börja med att fota ett vitt papper i befintlig ljussättning så kan jag ju rätta detta genom att plocka "vitpunkten" från den bilden och applicera på resterande (eller ställa om kameran, men det är enklare att fixa när jag "framkallar" tror jag)...

Men annars bör alltså inte ljuset ha någon betydelse menar du? Är det inte risk att vissa färger "tappas" när man har ex. glödljus som inte är riktigt "vitt"?

Hej,

Jag ska fota några bilder i en hemmastudio som jag inte vet förutsättningarna för ljuset.

Hur kan jag göra detta med min D70? Och vad egentligen innebär detta?

Mvh/Andreas

Nackdelarna med glödljus är att det är svårt att få tillräckligt snabba tider för att ljuset är så svagt. Bilder blir lätt suddiga både av modellens rörelser och av kameraskak.

Risken är att man får köra på onödigt högt ISO som kan ge brusiga bilder.

Jag brukade köra med Clas Olsons 500w halogen ( st ). Det är ändå inte tillräckligt tyckte jag.

Skaffade sen Kina blixtar för 500 spänn styck på Dito ( 100w/s ) och det var ett otroligt lyft. Plötsligt kunde man köra med bländare 8 och 250/sek och studsa blixtarna i frigolit eller paraply.

Kolla på tradera, där kan man komma över billiga studioblixtar från Kaffebrus ( hemsida www.kaffebrus.com ). Fick tag på en 200w/s för 400 spänn.

Man kan variera ljuset mycket enbart med en separat blixt och förlängnigskabel till kameran. Reflexskärmar av kartong fixar man lätt själv.
Med en extra enklare slavblixt så vips har man en liten studio.

Skippa studio blixtarna. Gå ut och leta efter bra begagnade kamera blixtar med pc-ingång typ nikon sb 24 eller nikon sb 26 som har inbyggd slav också.

Köp sedan ett par stativ med parraply hållare (manfrottos tilthead är bäst) och coldshoe fäste. Detta e vad jag kör med, väldigt billigt och väldigt kul eftersom man kan ta med blixtarna överallt.

2 Stativ med tilthead och parra - 1800kr
1 pc kabel 10m - 200kr
1 nikon 2b 24 - 500kr
1 nikon sb 26 - 600kr
8 batterier och 1 ladare 300kr +
---------------------------------------------
totalt - 3400kr

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar