Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt "G"-objektiv från Nikon... vad är haken?

Produkter
(logga in för att koppla)

s_amuel

Medlem
Letade objektiv till min f-80 på scandenavian photo och hittade till min förvåning ett Nikon tele 70-300 (tror jag det var) f 4 eller liknande. Det viktiga är inte exakta uppgifter om objektivet, utan att objektivet förklaras vara av "G-typen". Man ställer in bländaren i kameran och detta förklarar varför objektivet bara kostar strax under 2000:-

Min fråga är vad som är haken? Jag ställer alltid in bländaren från kameran iallafall. Märket är ju Nikon... ändå kostar en 70-300 zoom under 2000:-... är det nåt jag bör veta innan jag slår till?

tack!

Det finns jättebra "G"-objektiv och det finns mindre bra. 70-200VR är exempel på ett lysande "G"-objektiv medan 24-120 är mindre bra. Om man skall tro Photozone.de så tillhör 70-300G den senare kategorin. Den får omdömen som "Poor performance long open", "Significant distortions long", "Quite heavy flare" och "Bad build quality".

Svårt att säga om gluggen är prisvärd, den kostar åas sidan bara 1750kr på ScP och när det gäller optik får man väldigt ofta vad man betalar för. Att gluggen är så billig beror inte enbart på att det är ett "G"-objektiv, de har sparat in på mycket annat också! 75-300 4-5,6D ED får bättre betyg men kostar också 3500kr.

Emil-G skrev:
Det finns jättebra "G"-objektiv och det finns mindre bra. 70-200VR är exempel på ett lysande "G"-objektiv medan 24-120 är mindre bra.
Det är en sanning med modifikation. Jag har en 24-120 och den är mycket skarp och rejält byggd.

G-serien är Nikons nya budget/konsument-gluggar. Som nämnt, är kvaliteten inte alltid den bästa och om man har en hus med bara manuella inställningar så går de inte att använda.

Leta upp lite olika recensioner och avgör hur viktigt det är för Dig att inte göra avkall på kvaliteten. (Det är faktiskt OK att köpa billigare grejjer och "leka" lite, även om proffsen/recensenterna aldrig skulle säga det.)

Calle S skrev:
Det är en sanning med modifikation. Jag har en 24-120 och den är mycket skarp och rejält byggd.

Sorry, har inte 100% koll på de där nyare gluggarna. Det finns en 24-xx G som är riktigt kass, 24-85G månne?

Spunken skrev:
G-serien är Nikons nya budget/konsument-gluggar.

Att kalla G-gluggarna för konsumentobjektiv tycker jag är att ta i. Vare sig 70-200VR, 200-400VR eller 300/2,8 VR är några budgetgluggar...

Det finns dock flera riktigt billiga skitobjektiv som saknar bländarring men alla G-objektiv är inte dåliga.

G:et har inget att göra med kvaliteten. G talar om att det inte finns någon ring för att ställa in bländare.

Vad gäller just 70-300/4-5.6G så är det väl ingen jättehöjdare, även om många åxå verkar nöjda med den. Jag skulle hellre satsa på Sigmas 70-300/4-5.6 APO II. Ungefär samma pris. Betydligt bättre (även om det åxå har sina brister, såklart).

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.