Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigt fisheye till EOS400d?

Produkter
(logga in för att koppla)

tObiaas

Ny medlem
Hejsan!

Jag är intresserad av att införskaffa mig en fisheye-glugg till min EOS400d. Idag sitter jag med den halvdana kit-gluggen och även med en 75-300. Nu vill jag uttöka min utrustning för att ta lite sjyssta bilder och är mest inriktad på ett fisheye.

Nu får ni ursäkta om jag inte alls är kunnig men först och främst tänkte jag fråga om det är någon skillnad på "vidvinkel" och "fisheye" eller är det bara olika benämningar på samma objektiv?

Sen då till den huvudsakliga frågan:
Kan någon tipsa om ett bra och framför allt billigt fisheye-objektiv som passar till en EOS 400d?

Jag har en begränsad budget och vill gärna inte lägga ut mer än ett par tusen, låt säga max 2500kr. Finns det överhuvudtaget?

Tacksam för svar!
/ tObiaas

Peleng är mycket lins för pengarna. Helt manuell dock. Jag använder mitt för effekter och 180x360 panoraman.

Ett fisheye ger ungefär samma effekt som att titta i en julkula eller blank dank eller dörrkikare, alltså väldigt mycket distorion och böjda linjer.

Okej, det verkar bra!
Men vad är det för skillnad på ett vidvinkel- och ett fisheye-objektiv? Är det någon skillnad överhuvudtaget?

Någon som handlat från ovanstående butik och vet om det är snabb och säkert?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto