ANNONS
Annons

Billigt beg. telezoom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Är en glad amatör som letar efter ett beg. billigt telezoom till min D3100.

Jag har hittat ett beg. AF Nikkor 75-300mm f 4,5-5,6 som jag kan få loss för en billig peng. Kommer detta funka med min kamera? Tänker på att jag inte har AF-motor på mitt hus?

Även tips på bra andra modeller i budgetklass mottages.

MVH
/ Robban

Tack för alla tips!

Tamronobjektivet såg intressant ut men är en smula för dyr för budgeten. Har hittat ett 55-200 VR för runt 750:- som jag funderar på.

Det blev ett 55-200 VR från Nikon. Dock var det för 750:- sålt, men köpte ett för en tusenlapp av en annons i köp och sälj här.

Jag har som sagt kitobjektivet 18-55mm innan, men det har inte suttit på sedan jag köpte Nikkor 35mm/1,8 G. Helt underbar glugg för det priset. Får fylla upp gapet mellan 35 och 50mm med fötterna ;)

Nu bär det av till island nästa vecka. Hoppas på många fina fototillfällen!

Det blev ett 55-200 VR från Nikon. Dock var det för 750:- sålt, men köpte ett för en tusenlapp av en annons i köp och sälj här.

Jag har som sagt kitobjektivet 18-55mm innan, men det har inte suttit på sedan jag köpte Nikkor 35mm/1,8 G. Helt underbar glugg för det priset. Får fylla upp gapet mellan 35 och 50mm med fötterna ;)

Nu bär det av till island nästa vecka. Hoppas på många fina fototillfällen!

Ja, 35mm är riktigt trevligt att fota med.
Det första objektiv jag köpte då jag skaffade systemet var en bättre kit, så jag investerade i tamron 17-50 2,8 och det är riktigt bra allround objektiv.
Lite senare köpte jag 35mm 1,8 för porträtt och landskap, men måste erkänna att det är tamrons jag använder mest.

Så vill du senare ha ett allround rekommenderar jag verkligen Tamrons. :)
Jag orkar inte alltid ta fötterna till hjälp och på vissa platser är 35mm alltför lång brännvidd. :)

Nikons 35mm var det första fasta objektiv jag köpte, men jag sålde den ganska snart igen. Inte för att den var dålig, tvärt om, den Sigma 30 mm f/,14 EX DC HSM som jag köpte i stället var faktiskt mycket sämre. Jag sålden den för att brännvidden inte passade mig. 35 mm var antingen för kort (för porträtt) eller för lång (för det mesta annat). Idag har jag en Nikon AF 50 mm f/1,8 D för porträtt och en Nikon AF-S 28 mm f/1,8 G som ljusstark normal.

Att fast optik bara har en brännvidd är dess största nackdel, så man får vara noggrann med vilken brännvidd man väljer. Om de flesta bilder man tar med sin kitt-glugg ligger runt 35 mm så är den perfekt. För mig är en kortare brännvidd bättre.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto