Annons

Billigt allroundobjektiv till 10D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hänger ofta ihop.

Tamronobjektivet tycker jag dock är billigare...i förhållande till bildkvaliten (mer kvalitet per krona helt enkelt).

Hej. Jag tänkte passa på att ställe en fråga angående skärpedjupet på tamrons 28-75/2.8. Har en 300d med standardobjektivet (18-55 mm 1:3.5-5.6). Jag skulle vilja ha möjlighet till kortare skärpedjup. Funderar på att antingen köpa Canons 50mm f/1.4 (möjligtvis 1.8) eller Tamrons 28-75/2.8 (alternativt Tokinas "motsvarighet" men den har sämre närgräns). Är 2.8 tillräckligt stort för att få en suddig bakgrund eller bör man satsa på ett av Canons porträttobjektiv. Jag kommer nog främst använda kort skärpedjup när jag fotograferar människor men det behöver inte vara extremt kort. Zoomobjektivet verkar vara mer praktiskt då jag skulle kunna ha det på hela tiden.

Jag har en bild tagen med tamronobjektivet här .

Men tyvärr ingen porträttbild än.

Dock så har jag en porträttbild tagen med 50mm och vid f/2.8 som visar hur kort skärpedjup man kan få med f/2.8 här

Japp, det räcker fint för mig oxå..jag använde inte f/1.8 på mitt 50mm iaf så..för kort skärpedjup till porträtt tycker jag.

Jag kommer använda tamronobjektivet till modellfoto i fortsättningen.

IS= bara så helt otroligt bra, men det beror ju givetvis på den individuella fototekniken...
I disskutionen där många jämför Canon L linser med Tamron, Tokina och Sigma mfl tycker jag att man ofta missar viktiga aspekter.. T,E,X Enligt mig så har inte canon bara fördelen vad gäller det fina glaset utan dessa originalobj,, har också en helt annan mekanik. Om jag jämför Tamron 28-75 2,8 med Canon 28-70 2,8L så har Canonlinsen (detta gäller inte bara L-linser utan även flera andra tex 28-135is..) en stor fördel genom att den går att fokusera manuellt när objektivet är ställ på autofocus!! Detta har vag jag vet inte "pirat"-objektiven.... För mig när jag fotar med långt tele så betyder autofocusen mycket för hastigheten men att kunna överstyra och finjustera med manuell focusering är en aboslut nödvändighet vid kritiskt fotande med kort skärpedjup generellt..
"Det är alltså inte bara glaset som gör Canons lite finare linser till vinnare trots högre pris utan även andra funktioner,,,!!"/Niclas.

Även Sigma har den funktionen på flera av sina objektiv s.k "full time manual focus".

Har det på min 100-400L..inget jag någonsin använder dock.

Har inga som helst problem att få skärpan att lägga sig på rätt ställe med AF.

Exempel

Senast ändrad:
--Såklart veldigt olika från pers till pers,, Tack för upplysningen om att även Sigma har den funktionen, skall kolla upp det!

När det gäller mitt fotande och att jag använder den funktionen är att jag ät ytterst kräsen på komposition och vart skärpan ligger (inget som gör mig unik direkt:).
Jag har på min eos1n ställ autofokusen till tummen på knappen för exponeringslåset, detta gör att jag kan när jag inte fotar med autofocus kan samtidigt fota helt manuellt med avtryckaren utan att a,focusen behöver jobba. I många situationer så klarar man sig med att fota helt med autofocus men enligt mig så är man direkt handikappad om man varken kan överstyra eller har autofocusen flyttad till exp,låset.. Det ger en fullständigt överlägsen snabbhet! Detta nyttjar jag hela tiden!--jag styr min kamera på fyra punkter= utifrån alla inställningar så ligger tummen på autofocuse/axp,låset, pekfingret på avtryckaren, vänsterhands tumme på den manuella zoom/focusring och pekfingret på knapparna för stopp av autofocusen..(om det nu är en sådan lins)..
Detta är speciellt värdefullt när man fotar rörliga motiv, finns ingen autofocus som klarar att jobba exakt på rätt ställe hela tiden. Man kan komma i närheten av ett ok resultat men då måste man ju låsa motivet i focuspunkten--olyckligt för ett kritiskt resultat spec,, med tanke på kompositionen..
Anledingen att jag använder focusstoppknapparna på telet och inte bara "släpper autofocusen på tummen" beror på att IS- funktionen är beroende av autofocusens aktiva läge för att aktiveras.. Håller man in focusstoppknappen och aktiverar is,en på tummen/exp-låset så kan man fota manuellt med is utan att ställa om till manuellfocus på objektivet-- detta hinner man inte i många situationer..... Detta är klurigt å visst hittar vi våra olika personliga knep och trix,,, men jag menar att jag till den yttersta gränsen utnyttjar dessa funktioner. Har väckt många teknikslumrande fotografer med denna utr,stn..till livet med tex detta tips,,
Mvh Niclas.

--Eftersom man inte alltid önskar atutofocusens aktivitet när man fotar spec,, rörliga motiv. Detta gör att man kan finjustera focusen manuellt och exponera utan att autofocusen aktiveras. Detta ger överlägsen kontroll och snabbhet./Niclas.
Ps, För den fotograf som är kritisk med kompositionerna är detta en nödvändighet!

Jag håller inte med, är det rörliga motiv så är det mycket snabbare att använda sig av följande AF (och du kan välja komposition med genom att välja AF-punkt).

Sen ser jag inte vad det har med saken att göra..AF vill jag INTE ha låst med exponeringslåset, vill kunna låsa exponeringen och AF var för sig...vilket inte alls hindrar MF.

Sen om man kollar på dina bilder tagna på rörliga motiv så tyder det inte på någon större nogrannhet vad gäller komposition (eller skärpa).

Senast ändrad:
-- detta var lite fräckt tycker jag!
Borde ju vara möjligt att prata teknik utan att gå till smärre personliga angrepp, svagt!
Det som upptar mig mest är kompostition och jag talar av egen erfarenhet. Som sagt så är allting högst personligt rellaterat till den invanda tekniken.
Hur ofta ligger focusen på motivet under ngn av focuspunkterna, sällan för min del, inte ens eos1v eller eos3 duger när det gäller detta tycker jag.
När man flyttar focusen till exp,låset så flyttas ju även låset till avtryckaren (natruligt nog..).Så det blir ju inget problem,, (som sagt igen=vanesak). Om a,focusen ligger på avtryckaren så aktiveras den såklart när motivet skall exponeras--här ligger poängen--=att kunna använda a,focus, ställa skärpan manuellt och exponera i ett handgrett utan att röra omställaren eller att a,focuse jobbar när du pressar ned exp,knappen/avtryckare.

Nu har jag inte visat så många bilder här...kommer nog flera.
Mvh Niclas.
Ps, Kim, --Även om dina bilder hade levt ett liv i brist på skärpa och undermåliga kompositioner så skulle jag inte kunna använda dessa (era skrivna) ord mot er eftersom jag antar att ni är en själkritisk fotograf. Nu är det så att jag har komposition som en hjärtefråga och fullständigt livsuppslutande passion, så jag tar er enligt mig fräcka kritik med en stor nypa salt, även om det gjorde mig lite ont att läsa det ni skrivit.......ds

Senast ändrad:
Niclasfoto skrev:
Ps, För den fotograf som är kritisk med kompositionerna är detta en nödvändighet!

Jag invänder mot det du skriver här, jag anser inte att det är det minsta nödvändigt.

Det utalande säger ju indirekt att alla som inte använder "din" metod inte är noggranna i sina kompositioner.

Därför tycker jag det var helt rimligt att påpeka hur jag uppfattade dina bilder...de ligger ju ute för kritik, eller hur?

Så nej, jag tycker inte det var fräckt..åtminstone inte mer fräckt än det du skrev.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar