Annons

Billigaste fågelfotoutrustningen?

Produkter
(logga in för att koppla)
P-E Claesson skrev:
Nä, men den finns med Pentaxfattning. I kombination med K100D/K10D så får man dessutom AS. Inte så dumt.

Dessutom handlade det väl om billiga fotoutrustningar för att fota fåglar å inte specifikt om Canonutrustnig? Mitt resonemang är helt fristående och har inget samband med någon Canonglugg att göra överhuvudtaget.

Vissa av oss lever inte i Canon-världen....
Självklart är även andra förslag på "lösningar" välkomna, och som du kanske ser så har jag också nämnt Nikon.

Det jag menade med min jämförelse var att ett bigma i allmänhet inte ens kommer i närheten av objektiv i stil med Canons "EF 400/5.6 L" (eller liknande objektiv, även från andra tillverkare), som vi ju konstaterade var en ypperlig kandat för fågelfoto till ett dessutom överkomligt pris.

Jag har aldrig använt ett bigma, än mindre till fågelfoto. Om resultaten är helt klart godtagbara är väl antagligen bigman då följaktligen också en kandidat. Blir resultaten bara halvdana, alltså inte ens helt klart godtagbara, är bigman inte längre något alternativ utan då betalar jag istället lite mer för ett bättre objektiv.

Ett objektiv för fågelfotografering som inte ens tar acceptabla bilder är inget alternativ för mig (eller någon?) - utan tråden handlar mer om den billigaste "lösningen" som ger, liksom, relativt bra bilder.

Hur är egentligen ett bigma-objektiv när det kommer till fågelfotografering?
 
P-E Claesson skrev:
Nä, men den finns med Pentaxfattning. I kombination med K100D/K10D så får man dessutom AS. Inte så dumt.

Dessutom handlade det väl om billiga fotoutrustningar för att fota fåglar å inte specifikt om Canonutrustnig? Mitt resonemang är helt fristående och har inget samband med någon Canonglugg att göra överhuvudtaget.

Vissa av oss lever inte i Canon-världen....
Självklart är även andra förslag på "lösningar" välkomna, och som du kanske ser så har jag också nämnt Nikon.

Det jag menade med min jämförelse var att ett bigma i allmänhet inte ens kommer i närheten av objektiv i stil med Canons "EF 400/5.6 L" (eller liknande objektiv, även från andra tillverkare), som vi ju konstaterade var en ypperlig kandat för fågelfoto till ett dessutom överkomligt pris.

Jag har aldrig använt ett bigma, än mindre till fågelfoto. Om resultaten är helt klart godtagbara är väl antagligen bigman då följaktligen också en kandidat. Blir resultaten bara halvdana, alltså inte ens helt klart godtagbara, är bigman inte längre något alternativ utan då betalar jag istället lite mer för ett bättre objektiv.

Ett objektiv för fågelfotografering som inte ens tar acceptabla bilder är inget alternativ för mig (eller någon?) - utan tråden handlar mer om den billigaste "lösningen" som ger, liksom, relativt bra bilder.

Hur är egentligen ett bigma-objektiv när det kommer till fågelfotografering?
 
Ett alternativ till Bigmat är ett Tamron 200-500 satt på valfritt hus, tex d70 eller canon 20D.
Borde bli samma pengar som dom andra paketen du tittat på, om det sen är lika skarpt som ett canon 400 F/5,6 får någon annan avgöra
 
Absolut mindre skarp MEn ett mycket intressant objektiv i mina ögon!

Helt klart att väga in!

Speciellt för sådana som mig, som inte gillar converterbajs!

MVH Niclas,
 
Trodde du skulle gilla det=)

Köpes objektivet i tyskland tex så sparar man några tusenlappar jämntemot bigman + vikten man slipper släpa på
 
Jag kör med Canon 20D och 400 5.6L Mycket trevlig kombo.

Nu är jag sasnnerligen ingen fågelfotograf men någon fågel har jag knäppt. Det jag uppskattar just med 400 5.6 är dels den otroliga kvalitet/brännvidd/vikt man får. Utan problem kan du handhålla objektivet utan att dina armar säckar ihop.

Är man inte märkesbunden utan ska ge sig in i ett system men klara mål inom teleseidan så finns väl egentligen bara Canon som alternativ.

Bilderna nedan är tagna alla på frihand och
20D + 400 5.6L, inga superbilder, men du kan kanske se skärpan
 

Bilagor

  • _mg_5766.jpg
    _mg_5766.jpg
    84.2 KB · Visningar: 167
Mycket vackra bilder. Objektivet verkar helt klart kunna prestera!


Jag är just nu minst sagt mycket sporrad att på sikt skaffa en Canon 10D/20D samt ett EF 400/5.6 L.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.