Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigaste Canon EOS i världen?

Produkter
(logga in för att koppla)

petri0

Aktiv medlem
Tänkte ta en resa ditåt och ha lite semester men samtidigt passa på och köpa en rätt dyr kamerautrustning inkl huset och ett par, tre objektiv. Just nu ligger 5D mk III på toppen av önskelistan.

Är det fortfarande Hong Kong som gäller? Eller någon arabstat kanske? Att resan kostar gör inget - som sagt, semesterresa.

Kan tyvärr inte svara på din fråga, men tror att prisskillnaden mot EU inte blir jättestor om man räknar med tull, moms och garanti.

Skulle tro att New York är ett bra ställe med BH photo och Adorama som prispressare. Då får du i alla fall garanti i USA. Men tull och moms skall ju till om den handlar om stora pengar. Tyvärr är ju kronan lite mindre värd nu än för ett halvår sedan så det blir mindre av ett klipp nu.

Kan tänka mig Asien generellt, Bangkok vet jag är riktigt bra med stort utbud och utvecklad bra service.

/Ulf

Tokyo med svag Yen är en härlig kombo. Jag köpte min 5DMkiii + 24-70 där i slutet av februari i år. Hittade dessutom ett begagnat hus som gjorde det ännu bättre. Samtidigt bytte jag in min gamla hus. :)

https://www.mapcamera.com/

Tack för svaren.

USA faller ur med sina högre priser, Dubai var ännu dyrare, Bangkok känns så där att köpa en kamera eller elektronik öht. Tokyo däremot med samma pris för kamerahus+flygresa än i Bangkok känns lite lockande. Hyfsat restid också med Finnair...

Hur är det med ebay? Borde väl funka det med - lite närmare med garantiärenden på något sätt. Kameran jag är intresserad av är http://www.ebay.co.uk/itm/Canon-EOS...Cameras_DigitalCameras_JN&hash=item19edf521a5 och den skickas väl från UK och inte HongKong som jag även sett?

Jag får det till knappa 21.000. Räknar man med LIghtroom och Elements som verkar inte följa med med UK versionen krymper skillnaden till 2.000. Då kan det vara bättre att vänta tills Rajala sänker priset som de ibland gör...

Bangkok, som nämnts, har jag aldrig upplevt speciellt mycket billigare än Sverige. Då har Kuala Lumpur varit betydligt billigare, även om det nu var några år sedan jag var där. Kanske värt att kolla...

Bangkok, som nämnts, har jag aldrig upplevt speciellt mycket billigare än Sverige. Då har Kuala Lumpur varit betydligt billigare, även om det nu var några år sedan jag var där. Kanske värt att kolla...

Singapore - de skaer jag kikat på och frågat pris på har väl hamnat på ca halva priset jmf med Sverige.
Men då tillkommer tull + moms när man tar in dom i "svedala". Dessutom slipper man vara rädd för dåliga kopior eller annat tjafs.

Sant, det där med piratkopierade kameror av den här digniteten är bara "råttan i pizzan"-historier och man häpnar att de fortfarande sprids.

Sant, det där med piratkopierade kameror av den här digniteten är bara "råttan i pizzan"-historier och man häpnar att de fortfarande sprids.

Däremot säljs ibland begagnade som nya, ofta(st) saknar de helt garanti. De kan ha smugglats in i landet eller vara gråimporterade. Stöldgods som putsats upp. Returärenden, reparerade kameror. Osv.

Man ska därför aldrig köpa något utan garantipapper och manual. Ofta finns det affärer på samma ort som säljer med och då är priserna som vanligt. Ett tydligt tecken på att något är lurt för de andra affärerna.

Jag har en kompis som köpte en kamera men sen när hon öppnade paketet hade de bytt ut den mot en annan.

Då har du inte kollat ordentligt, jag har sett MKiii för 17 000 SKR och då låg motsvarande kamera på nästan 26 000 här hemma, vad jag kommer ihåg?..:)

/Ulf

Bara lägga till angående Bangkok, det jag tyckte var svårt var att hitta en handlare som funkade, eftersom systemet är lite annorlunda, med tex banköverföring av pengar, vilket inte är så kul om man inte vet vem mottagaren är?

För mig funkade det perfekt och Mr Boy (nickname) var både kunnig och korrekt, grejerna skickades 200 km med bud utan extra kostnad, trodde först att jag hade köpt en typ större kökspryl när lådan kom. Hur proffsigt som helst OCH grejerna var sprillans nya med garanti.

/Ulf

Raderat OT. Tråden handlar om att köpa kameraprylar på plats utomlands, inte om hur man kan bli lurad vid näthandel.

/Mod

Ja det kanske är fel att varna andra?
Eller då skriver jag så här istället:
Se till att få orginalkartong, riktigt kvitto och KORREKT ifyllt formulär för garanti.
Testfotografera med objektivet på o ta inte av det.
Ser det använt ut så är det nog det,varför lämnades det tillbaka?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar