Annons

Billigare till julhandeln?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har kollat runt lite på en ny kamera och kommit fram till att jag vill ha en canon 40D, snabb och bra. Men nu är det såhär, borde jag vänta till julhandeln och köpa den billigare, eller köpa den nu nånstans på nätet?

Daniel

Personligen tippar jag att det blir billigare efter jul. Det brukar vara så med det mesta.

Hur mycket tror du att jag kan tjäna på att köpa den efter jul?

Beror naturligtvis på hur länge efter jul vi pratar om. Säkert billigare i maj än i januari.. Och väntar du till nästkommande jul kan du få den ännu billigare. :)

Nej, ska vi prata allvar, så brukar faktiskt kamerorna sjunka ganska linjärt med tiden.
Så Canon 40D kom ut till affärerna för ganska precis 1 år sedan. Gick väl på runt 12.000:- och nu 12 månader senare runt 7700:-. Sänkning med 370:- per månad ger ett pris 1 januari på runt 7000:-.

Enda problemet är att 50D nu finns till försäljning, och jag tror inte Canon tänker sälja dom parallellt (i synnerhet som tester visat att skillnaderna kamerorna emellan är väldigt små, och ska dom då kunna sälja 50D för 12.000:- kan dom knappast ha 40D kvar för nästan halva priset).

Så jag tror det blir mycket svårt att få tag i en ny 40D efter jul.

Om du vill ha den billigt, skulle jag ha 7000:- som riktmärke och hålla utkik efter eventuella utförsäljningar.

Jag har läst undersökningar som visar att priser faktiskt går ner innan jul, konkuransen blir hårdare. vet inte om det gäller kameror som 40d kanske mer för 1000d eller 450d som känns mer som en "julklapps kamera".
Men jag vet inte, tycker 40d är riktigt billig just nu. Skulle köpa en själv om jag inte var så attans fattig =(.

En anledning till att jag tror priserna går ned efter jul just i år är för att det troligen blir en dålig julförsäljning jämfört med senare år och behovet av utförsäljningar ökar.

Det behöver förvisso inte påverka just 40D men möjligen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar