Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billigare i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst måste du spara kvitton om du vill ha ut garantin om det behövs.

Du måste spara kvitton på olika inköp som skattemyndigheterna kan tänkas vara intresserade av osv. Bankutdrag m.m. likaså - Lagringstid 5 eller 10 år.

Om du inte tvingas till att spara kvitton, så borde du ju göra det av ren självbevarelsedrift vid tvister och garantiåtagenden.

Så har det även varit innan EU.
 
Jo, det är klart att jag förstår att det kan vara BRA att spara kvitton av en rad skäl. Det är emellertid inte samma sak som att jag MÅSTE göra det.

Garanti gäller normalt max två år och Skatteverket är inte speciellt intresserat av vilka objektiv jag som privatperson äger.

Vad som gör mig nyfiken är om det finns regler som gör att jag MÅSTE spara kvitton på allt jag kan tänkas resa med. Ett objektiv kanske man äger i mer än tio år och efter att garantin gått ut har åtminstone inte jag sett något värde i att behålla kvitton. Förrän nu, i så fall.

Som sagt, berätta gärna mer om detta!
 
Per Krook skrev:
Fotosidans forum är (som vanligt) lärorika! Blev VÄLDIGT nyfiken på den förändring som tydligen skett i och med vårt EU-inträde. Berätta gärna lite mer om vad som gäller! Kanske du, Peter?

Jag är varken jurist eller professionell varusmugglare ;-) , men jag måste säga att dessa nya regler känns konstiga. Omvänd bevisbörda är ju i sig oerhört underligt och känns onekligen lite rättsosäkert. Man kan väl inte tvinga folk att spara sina kvitton? Eller att ens be om kvitton (förutom i Italien, har jag förstått)? Och man är väl inte tvungen att skriva något om man köper begagnat (även om det naturligtvis kan vara smart om köpare/säljare inte känner varandra)?

Som sagt, berätta gärna mer!

Jag har väl egentligen inte så mycket att tillägga. Men jag skrev en artikel för tidningen "Vi Båtägare" om möjligheten att köpa marina kikare i USA och intervjuade i samband med det en tulltjänsteman. Och han höll med om att det är konstigt att man själv måste kunna visa att man haft med grejjorna från Sverige. Normalt sett gäller ju att DU ska bevisas vara skyldig och inte tvärt om som i det här fallet. Förändringen är inte ny utan denna regel har funnits i 10 års tid. Men samtidigt så är ju inte tullen ute efter att jaga den här typen av förseelser. Utom en gång...

Då hade TV-programmet packat och klart i ett inslag berättat om hur billigt det var att shoppa i Thailand. ( och de hade glöm bort detta med tull och moms ) Folk shoppade naturligtvis massor. Kläder och elektronik bland annat. Men tullen gjorde ett planerat tillslag när ett lass svenskar kom hem med väskorna fulla och resultatet blev förståss att många fick betala skatt på sina inhandlade saker. (jag tycks dock minnas att det finns ett väldigt lågt fritt belopp att handla för...)

Egentligen ska ett försök att föra in varor utan att betala lagstadgade skatter resultera i böter, men åtminstone den tulltjänsteman jag pratade med tyckte att moms och tull på sin semestershopping var straff nog...

Själv åker jag med kunder till B&H i New York nästa lördag. Det blir säkert en och annan digitalkompakt inköpt.

mvh
Peter
 
Per Krook skrev:
Ett objektiv kanske man äger i mer än tio år och efter att garantin gått ut har åtminstone inte jag sett något värde i att behålla kvitton. Förrän nu, i så fall.

Jag är intresserad av säljarens kvitto om jag köper begagnat - Dels för att kontrollera åldern på det som säljs, samt att det inte är stulet.
 
stoltz skrev:
Jag är intresserad av säljarens kvitto om jag köper begagnat - Dels för att kontrollera åldern på det som säljs, samt att det inte är stulet.

Åldern på objektivet kan du ju inte se på kvittot. Men du kan se den på tillverknings-nummret på objektivet
 
HRL skrev:
Om du går på grönt och ertappas med dina fotoprylar lär du få betala en kännbar straffavgift.

Man kan ju välja att frivilligt tulla sina
saker - men då kan man kanske lika bra beställa
sina prylar. Vinsten blir väl ungefär densamma,
bortsett från relativt låga frakt & tullavgifter
(utöver momsen).

Jag är mycket utomlands och har alltid med mig kameror och objektiv hem. Går alltid på grönt och normalt så blir man ju inte stoppad. De få gångerna man blir det så bryr tullarna aldrig om foto grejorna. Och då har jag alltid med mig större och dyrare grejor än denna tråd handlar om. Det är inte sånt som de spanare efter. Inte ens när man går förbi eller igenom tullen med de stora väskorna som Canons super-tele ligger i.
 
Nome Nescio skrev:
Canon har inte worldwide garanti på amatörhus, man bör ta det i beaktande när man köper "billiga" saker från USA.
På optik däremot har Cannon worldwide garanti och dessutom ännu bättre priser, samt mindre benägenhet till service.

Om det är amatörhus eller proffshus har ingen betydelse. Samma regler
 
Men hur är det nu om jag beställer via nätet på någon av de sajter som hänvisades till i början på den här tråden, måste jag betala tull då och hur går det till?
 
Anders Olsson skrev:
Men hur är det nu om jag beställer via nätet på någon av de sajter som hänvisades till i början på den här tråden, måste jag betala tull då och hur går det till?

Ja du måste betala tull. Men det är bara en liten summa. Det är momsen som är den stora kostnaden.
Du får normalt betala till firman som fraktar grejorna. DHL, Posten eller vem det nu är.
 
Per Krook skrev:
Ett objektiv kanske man äger i mer än tio år och efter att garantin gått ut har åtminstone inte jag sett något värde i att behålla kvitton. Förrän nu, i så fall.

Som sagt, berätta gärna mer om detta!

Jag blev drabbad av ett inbrott för några år sedan, allt som gick på ström försvann. Då var jag glad att jag inte hade kastat bort gamla kvitton! Visst är det bra att fotografera alla grejjer (som ni/vi fotografer säkert gjort...) men försäkringsbolaget är ännu mer förtjust i kvitton.
 
Någon som beställt???

Är det någon som beställt via nätet från någon av dessa butiker?
Behöver ju inte handla speciellt mycket innan det lönar sen jämfört med sverige (om man slipper tullen).

Ibland skriver ju handlare ner värdet på paketet, allt för att tullen inte skall bli så intresserade av innehållet.. gör dessa butiker det?

/Daniel_C
 
Vad jag vet så gör inte BH det. Någonstans har jag plockat upp att om du beställer med US postal mail istället för ups så är sannolikheten större för att paketet slinker förbi tullens momsfingrar.
 
Re: Någon som beställt???

Daniel_C skrev:
Är det någon som beställt via nätet från någon av dessa butiker?
Behöver ju inte handla speciellt mycket innan det lönar sen jämfört med sverige (om man slipper tullen).

Ibland skriver ju handlare ner värdet på paketet, allt för att tullen inte skall bli så intresserade av innehållet.. gör dessa butiker det?

/Daniel_C

Hur seriös kan en butik vara om dom går med på att skriva ner värdet?...då kan dom lika gärna blåsa dig.
Dessutom, OM dom skriver ner värdet och grejorna blir stulna eller skadade..."Grattis...du får ut 1700:- istället för 20.000:-

Att handla utomlands...kolla här vad som gäller:

http://www.fotosidan.se/doc.htm?ID=3761

[Edit]
Det är sällan tullen ens kollar/hanterar paketen...förtullning sker automatiskt av speditören....så det handlar inte om att man råkar ha tur att slippa moms + tullavgift.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.