** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Billiga vidvinklar för inomhusfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

snysop

Aktiv medlem
Behöver ett vidvinkelobjektiv för att kunna ta inomhusfoton. Enklare bilder för att lägga ut på en blogg och ev printa i 10*15 för att sätta in i album. Vill ha ett som är ljusstarkt och manuell fokus går bra, men frågan är vilket som matchar detta?

Har ni några förslag på äldre objektiv som man inte måste hosta upp flera tusen för? Och som fungerar automatiskt (när det gäller ljusmätning osv) på min K10D dvs helst A-optik och nyare.

Det billigaste alternativet är ju att använda det vidvinkligaste objektiv du redan har och ta flera bilder på samma motiv med överlapp och sedan sömma ihop dessa bilder i ett panoramaprogram. Du kan få stor vidvinkeleffekt om du vill. Helt gratis är det, använd tex Hugin för att sätta ihop bilderna.

Fredrik183 skrev:
Det billigaste alternativet är ju att använda det vidvinkligaste objektiv du redan har och ta flera bilder på samma motiv med överlapp och sedan sömma ihop dessa bilder i ett panoramaprogram. Du kan få stor vidvinkeleffekt om du vill. Helt gratis är det, använd tex Hugin för att sätta ihop bilderna.

Nja, problemet är när man skall fota mindre rum, typ badrum osv. Vill inte behöva ta ca 4 bilder för att få med allt. 2 bilder max.

Finns Hugin för Mac OS?

Ja, fotar du mindre rum kommer du nog ändå att få problem med parallax, brutna linjer där bilderna inte riktigt passar ihop i sömmarna. Vore det jag skulle jag dock göra ett försök med kameran på ett vanligt stativ, långt ifrån optimalt, men det kanske blir tillräckligt bra. Beror på vad du har för krav. Fyra bilder får du nog i alla fall räkna med, och då går ju metoden bort för dig. Vet ej om Hugin finns för Mac OS, det framgår väl av deras sida.

Vidvinkel, billigt och ljusstarkt är en ekvation som inte går ihop. Om du är beredd att klippa ihop 2 bilder tycker jag att ditt normalzommobjektiv på 18mm verkar tillräckligt. 2 sådana bilder tillsammans motsvarar ungefär en bild med 10mm. Vilket är det mest vidvinkliga raktecknande som finns till kameror med din sensorstorlek.
Om du hoppas på lite äldre optik så tror jag det är kört. Objektiv med manuell fokus (äldre) tillverkades ju oftast för analoga kameror och därmed även för fullformat. Det innebär att objektiven har längre brännvidd, och på en kamera med 1,5x crop inte alls blir vidvinkliga längre.
Det enda undantaget jag skulle kunna tänka mig är Pelen 8mm fisheye. Nu vet jag inte om det finns till pentax, men du kan ju googla. Det är inte raktecknande, men det gör ju inte alltid så mycket.
Sedan till det där med "ljussstarkt". Det finns vissa dyrare objektiv ner mot 2,8, men lite billigare ligger på 4 eller 5,6. Konstruktionsbetingat helt enkelt.

Bofoto2 skrev:
Ryska Zenitar 16/2,8 lär det finnas på Ebay till hyggligt pris, en ny är inte så dyr heller. Ger 180 grader på analog kamera, men på digital APS kanske 100 grader, länkar:
http://www.eniro.se/query?search_word=Zenitar+16&lang=&ax=&what=web

16mm känns lite för ovidvinkligt. :S Testade idag med mitt 18mm så 2 mm tror jag inte gör så mycket. Pentax har ju flera äldre <15mm som man borde kunna få tag i. Frågan är om de är något att ha på en K10D eller K20 (den dagen jag byter upp mig).

Måste också hålla med om att panorama program verkar vara det vettigaste, när det gäller interiör foton är det riktigt bra, så om du har möjlighet att skaffa ngt sådant är det kanon bra. CS3 Photomerge är grymt bra, använder det själv å tagit just en del interiör bilder å "stitchat" ihop, ett tips är dock att använda sig av brännvidder över 24 mm.

Klart att gamla objektiv kan vara riktigt bra, många är fisheye tyvärr, och som Niclas var inne på blir det rätt dyrt att skaffa ngt raktecknande äldre pentax objektiv, pga 1.5 crop.

Men photomerge eller liknande är grymt mkt bättre:)

Hmm... jo, det lutar åt att köra med det jag har och snickra ihop. Tack förresten för tipset om 24mm! Tog lite interiörbilder alldeles nyss och försökte få ihop. Gick inte så bra tack vare distortionen... :D

Hade du kameran på stativ? Egentligen skall den sitta på ett speciellt fäste som roterar kameran med linsen runt sin nodpunkt. Detta för att undvika parallaxfel vid ihopsömmandet av bilderna. Men använder man ett vanligt stativ kan det bli någorlunda.

Fredrik183 skrev:
Hade du kameran på stativ? Egentligen skall den sitta på ett speciellt fäste som roterar kameran med linsen runt sin nodpunkt. Detta för att undvika parallaxfel vid ihopsömmandet av bilderna. Men använder man ett vanligt stativ kan det bli någorlunda.

Njaeee... handhållet. :D Skulle testa lite bara. Men nästa gång skall jag ta stativet. :) Tack!

Om du har Photoshop CS3 i datorn så finns det något som heter Photomerge. Det finns under Arkiv-menyn och Automatisera.

Det är väldigt enkelt att lägga ihop en serie bilder. Jag har bland annat använt programmet till min egen hemsida www.kallhallsfoto.se

Karin, varför behöver du ett ljusstarkt om du ska fota ett rum?
Är det inte stativ och liten F som gäller för långt DOF?

MWPhoto skrev:
Karin, varför behöver du ett ljusstarkt om du ska fota ett rum?
Är det inte stativ och liten F som gäller för långt DOF?

För ibland kanske man vill ha kort skärpedjup. Det är mest för valmöjlighetererna.

Fredrik183 skrev:

Nja... På så korta avstånd som det blir inne i ett rum får man nog för stora parallaxfel om man inte använder ett panoramahuvud. Synd bara att de billigaste går på flera tusen... Själv slängde jag ihop mig ett eget för några dagar sedan för den totala summan av ca 400 kr. Blev riktigt bra faktiskt...

Sen tycker jag definitivt att du ska pröva på Hugin för att sätta ihop dina bilder. Ett fantastiskt litet program som fungerar jättebra och är helt gratis!

Photomerge

Du behöver inte hosta upp en mindre förmögenhet för CS3 om du inte redan har det, samma Photomerge finns i Elements 6. Kan inte jämföras med den panoramafunktion som fanns i tidigare versioner - den här klarar handhållna foton med varierande automatexponering utan att blinka, när jag tar landskapspanoramor. Så om du är lite noga med ett stativ (och försöker rotera kameran runt objektivets nollpunkt (i stället för stativgängans placering..) så tror jag du kommer ganska långt.

Förstår inte problemet med att ta mer än två exponeringar av samma rum? Om du ändå ska lägga ihop fler exponeringar i ett panoramaprogram så borde perspektivproblemen bli mindre med fler exponeringar tagna med lite längre brännvidd?

/Lennart Elg

Ett till tips är att ta bilderna i stående format, fast det kanske du visste? Det blir iofs fler exponeringar men du slipper problemen som förvrängningen i kanterna skapar.

snysop skrev:
16mm känns lite för ovidvinkligt. :S Testade idag med mitt 18mm så 2 mm tror jag inte gör så mycket. Pentax har ju flera äldre <15mm som man borde kunna få tag i. Frågan är om de är något att ha på en K10D eller K20 (den dagen jag byter upp mig).
Zenitaren är en fish-eye(ger 180 grader på 24X36 och en 100-130 grader på APS), så den är mycket mer vidvinklig än en "normal" 18mm som ger ca 75 graders bildvinkel. Men som sagt det är en fish-eye.

Men till interiörer rekommenderar jag FA50/1,4 på stativ och tex hugin som nämndes, om du vill ha distorsion fritt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar