Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga mätsökarkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

decadent

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har börjat snegla på "halvkompaktkameror" från 70-talet som komplement till mitt Nikon-system. Jag har hittat en hel del info på nätet, bl.a. på http://www.cameraquest.com/com35s.htm (jättebra sida förresten).

Är det någon som har erfarenhet av, eller kanske till och med vill sälja en Canon GIII QL17 eller en Olympus 35 RD / SP?

Jag tycker båda kamerorna verkar vara väldigt trevliga. Optiken är ljusstark och tydligen skarp, helmanuellt läge utan batterier, slutarförval om man vill (synd att det inte är bländarförval). Storleken och tystheten lockar givetvis, liksom priset. 300-1000 kr beroende på skick vad jag förstår. Båda blixtsynkar till 1/500!

Jag antar att det rör sig om Leica-avund, men varför inte testa? Enda problemet är att de inte är några "proffskameror" och har 30 år på nacken, så det kan finnas många fel.

/Martin

Intressant tanke ! Resonerade likandant när jag köpte ett "paket" med 2 st Minox 35 mm kameror + en "spy-model" (Minox B). Optiken otroligt bra (för att inte tala om formatet, den hänger alltid med !) och priset, tja, c:a 800 :- per st. Minst sagt prisvärt och som sagt intressant att köpa på sig äldere mätsökarkameror som det inte står "Leica" på. (Fast en M6:a är lite svår att slå, eller ? ;-)

Länken ovan blev lite fel. Så här skall det vara http://www.cameraquest.com/com35s.htm .

Jag har alltid beundrat Minoxkamerorna, men konstigt nog aldrig velat köpa en. De är fantastiska, små och rara, med bra optik etc, men ofta lite plastiga tycker jag.

De gamla mätsökarkameror som pratas om på Cameraquest är rätt stadiga bitar med dagens kompaktmått mätt, men fortfarande "ha med överallt" storlek.

Jag skulle absolut ta emot om någon kastade en Leica M6 efter mig, men det är nog tyvärr enda sättet jag skulle kunna få tag i en . . .

Ett annat Leica-alternativ torde vara Minolta CLE med M-fattning. 10 gånger dyrare än en Olympus 35 RD, och hälften så dyr som en Leica: http://cameraquest.com/cle.htm

Jag delar ert intresse för mätsökarkameror. Hittade nyligen en nytillverkad 60-talskamera, Phenix 205E, som Photax säljer för knappa 1500kr. Nu väntar jag bara på att läsa ett omdöme om kameran sen är den eller en GIII QL17 min.

Ang. Minox

Jag ser att en del av er gillar Minox. Som tidigare fotohandlare vill jag lägga ut en varning. Slutaren brukar ge sig vilket kostar en hel del, framförallt de tidigare modellerna. Något att se upp med.

Sidan på Cameraquest är riktigt bra, har gluttat i den några gånger. Jag var tidigare på jakt efter en billig bra mätsökare. Blev då uppmärksam på batteriproblemet. Många av 70-talsmodellerna använda batterier som är svåra att få tag på eller helt enkelt inte tillverkas. Iofs finns det adaptrar att köpa, men de är heller inte särskilt tillgängliga.

Efter denna sökgenomgång föll blickarna på de nyproducerad Voigtländer Bessakamerorna. Billiga och bra optik, ta en kik på dom!

Jag kan bara rekomendera dig att leta efter dessa typer av kameror.

Jag kom över en Konica Auto s3 för ett
halvår sedan.
Den är av samma typ som de kameror du nämner.
38mm f 1.8 tidsförval 1/15 - 1/500 del.

I jämförelse med dagens kompakter otroligt ljustark och mycket bra skärpa.

Jag har 2 moderna systemkameror med autofocus
Jag har en äldre manuell systemkamera

Det är ett annat sätt att fotografera med mätsökare,
jag tycker om det. Konican är ganska liten
och går utmärkt att ha med sig över allt.

Den ska ha ett kvicksilverbatteri som inte finns längre. Det finns alkaliska 1,5v som passar precis
utrymmesmässigt men jag fick det inte att funka.

Om man kompenserar det högre volttalet med
en lägre ASA inställning fungerade det bra på
låga och medel ljusa situationer men om det var
riktigt ljust tyckte kameran att det var
ännu ljusare, Någonting är inte riktigt linjärt.
Jag kör nu med zink-luft hörapparatbatterier. Det fungerar bra även om livslängden bara är 4 månader eller så. Batterierna är billiga. 50kr för 6 st.

För två veckor sedan hittade jag en
Yashica Electro35 45mm f1,7 bländarförval
den är något större och klumpigare men fotograferingsmässigt ungefär lika dan. Också den
ger mycket skarpa bilder.

Den vill ha ett stort kvicksilverbatteri på 5,6 volt
sådana finns inte längre men
ett mycket mindre 6v alkaliskt hittade jag på
klas ohlsson. Man lindar det lilla batteriet
med frystejp för att få rätt diameter, Sen tog jag en bit rundstav av rätt längd, tejpade först på längden med aluminiumtejp, därefter runtom med frystejp för att få rätt diameter.

Electro35:ans mätare fungerar utmärkt
med 6v spänning utan att man behöver fibbla med
filmkänsligheten.

Lycka till

Nu har jag köpt en Olympus 35RD från Schönherrs foto i Stockholm för 400 kr. Den ser fräsch ut, men tätningen mot bakstycket är torr och börjar lossna. Jag antar att det är ganska lätt att skära till lite skumgummi från t.ex. en gammal musmatta. Andra tips vad gäller detta?

Slutaren verkar också lite oregelbunden, särskilt vid långa tider. Det verkar som om den funkar bra "andra gången" om man tara två bilder i snabb följd. Bländaren ser ut att funka som den skall. Självutlösaren funkar, men går lite ojämnt.

Optiken verkar helt ok. Inget smuts, inga alger :) Jag vet inte riktigt hur fokuseringshjälpen skall fungera. Det är en gul ruta i mitten där man "ser dubbelt". Den är ganska otydlig tycker jag, men jag vet inte hur det ska se ut.

Det satt ett 1,4V knappcellsbatteri i, och det verkar vara lite kräm kvar, för ljusmätaren fungerar (tror jag: jag har inte börjat plåta ännu). Jag köpte ett 1,5V batteri med samma storlek. Hur kompenserar jag med filmkänsligheten?

En liten rolig detalj: jag glömde köpa linsrengöringspapper och gick och grämde mig för det på vägen hem. Då såg jag plötsligen ett kodak-gult kuvert ligga och skräpa på trottoiren. Jajamensan. Ett helt paket linsrengöringspapper. Ibland har man tur!

Har själv några stycken gamla mätsökare & har dessutom haft en Canonett Ql 19, en budgetvariant av Ql 17. Att hitta en fungerande ql 17 för 300-1000 kr idag är svårt, då ska man springa på nån på en loppmarknad & då kan dom bli ännu billigare. Snarare 1500-2500 får man räkna med på nån firma.

Jag har en kompis som har en Ql 17 GIII, dom har en fantastisk optik, en fin sökare med en väl fungerande mätsökare. Behöver dock oftast en rengöring av sökaren som man lätt fixar själv. Hur ljusmätningssystemet klarar dia vet jag inte men till neg.film fungerar den super, sen var det förstås batteriproblemet...

Nu till din inköpta Olympus 35RD, jag har många gamla kameror med centralslutare som uppför sig som du säger. Slutaren kärvar på första exponeringen men funkar bra på andra. Det enda som brukar gälla då är en rengöring av slutarlamellerna vilket förmodligen kostar bra mycket mer än dom 400 du gav för den. Om du fick garanti på den så ska du åberopa den, annars så får du försöka mjuka upp slutaren med en massa exponeringar. Brukar sällan fungera men är värt ett försök.

Har en Minolta hi-matic F i A-skick som tyvärr lider av detta fenomen, funderar på att kosta på den en rengöring.
Ang fokuseringen så ska du i den gula fläcken se hur bilden delar på sig om skärpan är felinställd, ställ skärpan tills bilden går ihop. Kan jämföras med en ordinär snittbild på en vanlig spegelreflexkamera. Om sökaren är skitig eller om den gula fläcken bleknat kan det vara problem att se detta ordentligt. Har kameran åkt i backen nån gång kan du även ha en förskjutning i höjdled som kan vara lite irriterande, detta kan man dock oftast leva med om det inte är för mycket.

Canonetterna QL 17 & 19 verkar vara säkraste köpen vad det gäller slutaren men även dom kan kärva.

Ang. Minox så har jag haft en GL, trivdes aldrig med gissningen vid skärpeinställningen. Ingen mätsökare utan gissa avstånd & ställ in på skalan. Slutaren rasade på Minoxvis även på denna... Har i dagarna införskaffat mig en beg. Contax T2 som känns som den optimala kompaktkameran för mig, lite andra summor än dom andra i & för sig. Väntar med spänning på den första rullen Provia jag lämnade in idag.

Lycka till med Olympusen, Larsa.

Tack för kommentaren Larsa. Finns det ingen möjlighet att rengöra slutarbladen och olja upp dem lite själv? Vad jag kan se sitter slutaren "inne" i objektivet bakom åtminstone en glaslins. Vågar man ge sig på en operation? Finns det någon information om hur man går tillväga på nätet?

Jag är ingen expert på detta men skulle råda dig att inte försöka. Har själv försökt komma in i en gammal Yashika mätsökarkamera men gav upp.

Om du skulle komma åt slutarlamellerna så ska dom enbart rengöras med hjälp av nån sorts rengöringsspray som får verka kemiskt (kanske elektronikrengöringsspray???). Alltså ingen putsning & absolut inget smörjmedel. Jag tror att det är så det går till, kanske nån vet mer?

Du kan söka på nätet & kolla om du hittar nån info, ett råd är att börja med att öppna en skrotad liknande kamera. Hur var det, fick du nån garanti?

Larsa.

Nu har jag fått tillbaka första rullen med min nya Olympus 35RD från labbet. Otroligt spännande! Jag var orolig för att det skulle ha läckt in ljus i kameran eftersom packningen mot bakstycket är trasig, men det verkar inte ha hänt. Ännu mer orolig var jag för att det verkade som om slutaren trögade och var oregelbunden, men antingen har jag haft otrolig tur eller så är slutare och bländare faktiskt helt ok för bilderna är korrekt exponerade. Automatiken (slutarförval) verkar också fungera någotsånär bra.

Jag skall försöka hinna scanna några bilder och lägga in så ni får se. Det är en testrulle, så vänta er inga storverk :)

Kul att det fungerade för dig. Mätsökarkameror har en speciell känsla som är oslagbar, tycker att man får en helt annan närhet till motivet genom sökaren än man får i en spegelreflex. Att kika in i en Leicasökare är alltid en lika fantastisk känsla.

Något jag alltid brukar göra när jag inköpt en gammal mätsökarkamera är att rengöra sökaren, dom brukar oftast ha blivit lite disiga efter några år. Oftast så är det ganska så enkelt att öppna upp dem ovanifrån & rengöra sökaren.

En liten varning dock, ibland så kan det finnas problem, man bör ta det lite lugnt vid öppnandet så att det inte ramlar ur saker som kan vara svåra att få på plats igen när den ska sättas ihop. Canonetterna är busenkla att rengöra & blir oerhört klara & fina i sökaren

Larsa.

Några testbilder

Hej på er! Nu har jag lagt in tre stycken av bilderna från första rullen med min "nya" Olympus 35RD. Absolut inga mästerverk - platsar nog mer i familjealbumet, men det fastnade något på filmen i alla fall!

Jag känner mig inte helt "hemma" med kameran ännu. Framförallt har jag svårt att fokusera snabbt - tycker det är svårt att se när sökarbilderna sammanfaller. Det kan bero på att sökaren blivit "dimmig", eller på att jag helt enkelt är ovan. Några tips?

Kommentera gärna bilderna, men glöm inte att det är en "testrulle".

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar