Annons

Billiga labb

Produkter
(logga in för att koppla)
Har redan framkallat

Hej,
Tack för svaren och rekommendationerna. Jag har dock redan hunnit framkalla. Men det är ju bra att veta till nästa gång.
Det handlade om vanliga färgnegativ.
Det blev kodaks labb för 99 kr (tror jag) per 36-rulle. Resultatet är godkänt men man får inte välja matta bilder vilket är synd. Då låter Reportagefoto bättre. Men på deras hemsida får man intrycket att riktar sig mot företag snarare än privatpersoner. Stämmer det?

/Daniel

Re: Crimson

Von skrev:
Ingen verkar kunna/vilja rekommendera labbet jag anlitar sedan något år tillbaka.
De erbjuder en prov-påse med samtliga tjänster i där både rå- och daxkopior samt kontaktkarta medföljer. Även Jpeg/Tiff-cd.

Crimson
CRIMSON har sabbat neg för mig... Utan att erkänna att det var dom. Det var fotavtryck på...

:eek:(

Softasnubben skrev:
Vet inte riktigt om jag kan hålla med dig. Köper jag en Skoda för 180 kkr förväntar jag mig inte att den går sönder oftare än om jag köper en volvo för dubbla priset.

Håller inte med... foto jämfört med bilar är olika divisioner...

En seriös fotohandlare vet hur man behandlar negativ medan en ONOFFA´are i 20-års åldern som aldrig ägt en kamera... han har ingen större koll...
Samma gäller de som kopierar dina bilder, det är VÄLDIGT varierande vad gäller behandlingen av kunders negativ.Jag vet att det finns seriösa och oseriösa lab.
(Jag har jobbat med lab i nästan 5 år).

:eek:l

[

En seriös fotohandlare vet hur man behandlar negativ medan en ONOFFA´are i 20-års åldern som aldrig ägt en kamera... han har ingen större koll...

Vill bara påpeka att onoffa´ren alldrig hanterar negativen .
Nu är jag ingen stor fantast av onoff men jag vill påpeka det ändå .
Jag har alldrig haft några större problem med vsfl
, tycker nog att dom är riktigt bra .
Jag har provat en mängd olika med varierande resultat .
Experts dyraste variant blev nog den sämsta framkalade rullen jag har haft .
Nattbilder gör dock vsfl inget bra jobb med , det gör kodak riktigt bra däremot .

Re: Re: Crimson

SiPaMoId skrev:
CRIMSON har sabbat neg för mig... Utan att erkänna att det var dom. Det var fotavtryck på...

Nej, inte kul, men olyckor händer ju på alla labb, eller? Tror nog att Crimson håller den nivå de förväntas göra ändå. Och jag jobbar inte där själv, nej, bara nöjd med vad jag fått hittills.

Annars kunde kanske någon lista upp liknande labb med tjänster liknande dem Crimson erbjuder för samma peng/tid.
Vore intressant faktiskt, upptäcker jag ett bättre labb än dem kanske jag byter...

SiPaMoId skrev:

Håller inte med... foto jämfört med bilar är olika divisioner...

Samma gäller de som kopierar dina bilder, det är VÄLDIGT varierande vad gäller behandlingen av kunders negativ.Jag vet att det finns seriösa och oseriösa lab.
(Jag har jobbat med lab i nästan 5 år).

:eek:l

Okej det var ett dåligt exempel, går ju inte direkt att jämföra.

Man får väl helt enkelt acceptera att vill man ha kvalitet på utskrifterna får man dega därefter! =)

Fotavtryck

Visst kan man inte förvänta sig alltför mycket vad gäller kvalitet från ett superbilligt labb.
En sak är ju om dom råkar sabba en eller flera rullar där man experimentfotat eller tagit lite från hemtrakten. Men är rullarna tagna på en långresa som i sig har kostat 100 000 spänn så skulle jag bli ganska upprörd.
Foton är ju inte bara en lek utan många gånger viktiga och oersättliga minnen.
Själv förvarar jag mina tagna rullar nästintill innanför kalsongerna när jag reser. Att någon skulle slarva sönder dom (med fotavtryck el dyl)när jag sen kommer hem skulle ju vara lätt provocerande.

/Daniel

Re: Har redan framkallat

danielski skrev:
Hej,
Tack för svaren och rekommendationerna. Jag har dock redan hunnit framkalla. Men det är ju bra att veta till nästa gång.
Det handlade om vanliga färgnegativ.
Det blev kodaks labb för 99 kr (tror jag) per 36-rulle. Resultatet är godkänt men man får inte välja matta bilder vilket är synd. Då låter Reportagefoto bättre. Men på deras hemsida får man intrycket att riktar sig mot företag snarare än privatpersoner. Stämmer det?

/Daniel

Deras labb ligger på kungsholmen. Det är bara att kliva in så brukar man få trevlig service. Deras dörrklocka kan vara aningens tjatig ibland bara :)

Re: Re: Crimson

SiPaMoId skrev:

Hmm...dålig stil!

Själv har jag framkallat hos YFO-lab i GBG. De förstörde 5 rullar för mig en gång pga ett strömavbrott, men då ringde de upp mig och var påtagligt bekymrade och jag fick som kompensation ett kuponghäfte med 20 framkallningar.

YFO har framkallat mycket bra under flera år...snabbt dessutom. Skickar jag rullarna på mån har jag dem på ons. Men de är dyra (en av anledningarna till att jag hamnade i den här tråden :) ) 46:-/120-rulle (exkl. moms). Tänkte därför prova Prolabbet nästa gång. Har insett att jag måste göra en allvarlig översyn av mina utgifter...:)

Är priserna på Prolabbets hemsida exkl. moms?

//Stefan

Kodak

Tar tillbaks det jag skrev om Kodak. När jag tittade igenom bilderna lite ordentligare märkte jag att de inte var så bra. Jag gick tillbaks för att flera bilder och hela rullar var på tok för ljusa trots att det inte var något sådant fel på negativen. Efter första reklammationen hade de lyckats göra vissa bilder ännu ljusare trots att jag bett om mörkare, andra bilder hade beskärts och ytterligare andra hade en svart kant på ena sidan. Jag valde att reklamera igen men betalade nu extra för att de skulle göra det i butiken istället för att skicka bilderna till Oslo där de utför den billigare framkallningen. Detta resultat blev OK, men totalt sett tog det mer än en månad att få bilderna med alla reklammationer.
Med anledning av problemen tittade jag o min flickvän igenom några äldre rullar som Kodak framkallat. Kopiorna från en halv rulle var svarta. Först hade vi trott att vi själva orskat det när vi hade kameraproblem. Men när vi tittade på negativen så såg vi att de var OK. Kodaks labb hade alltså framkallat svarta kopior. Vi gick då igenom alla bilder och kopior och det visade sig att några av negativen var borta, till råga på allt till bilder som blivit helt blåa under framkallning och alltså nu inte kan rättas till.
Än så länge har negativen blivit OK men hanteringen av kopior är under all kritik. Detta gäller alltså inte framkallningen i butik (som är dyrare) utan den som sker i Oslo. I butiken har de genomgående varit artiga, tålmodiga och stått på min sida. Synd för dom att behöva stå till svars för andras oförmåga. Framkallningslabbet i Oslo borde dock ses över. Efter så mycket fel undrar man ju vad de har för folk som jobbar där.

/Daniel

Jag åkte in dit och lämnade några rullar... Inga problem, och bra kvalitet på framkallningen. Tror de riktar sig både till företag och privatpersoner. Åk in dit, som att lämna i vilken butik som helst. Kommer nog hålla mig till dem, det funkar bra och är ändå hyggliga priser med tanke på kvaliten.

Instämmer med Prolabbet-fansen. Bra grejer. Priserna på hemsidan är ex moms. Det är f.ö det enda man behöver hålla koll på när det gäller proffslabben. De tar gärna emot privatpersoner, och de är vanare vid hårt ställda krav än konsumentlabben. Oftast billigare också, konstigt nog.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar