Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billiga förstoringar från dia?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofia_e

Aktiv medlem
Är det ngn som har bra tips var man kan kopiera dia till förstoringar 30x40 till ett bra pris och med bra kvalité? Expert hade en drive för ett drygt år sedan när det kostade 9:-/ förstoring. Har ngn koll på om dessa priser eller ngt liknade kommer tillbaka? Andra tips? Behöver också köpa passepartouts med innerstorleken 30x40. Hittar sådana (svarta) på Gallerix och på Panduro (på nätet). Ngn som har andra tips var dessa finns till vettiga priser?


Tacksam för svar!


Hälsn. Sofia
 
Jag har inget tips för Dig, bara lite erfarenheter. Jag har lämnat Dior för förstoring sedan 1982. Det finns verkligen fina resultat bland dom, delvis så skarpt, att Du kan ta en lupp och kolla detaljerna. Sedan har jag gjort sådana själv med Cibachrome/Ilfochrome-papper och kemi (det bästa sättet)

Men! Sedan i stort sett alla labb har ställt om till digitala förstoringar, dom scanna in Dian och skrivar ut, har alla försök att lämna in en diabild resulterat i Fiasko. Resultaten har utan undantag blivit urusel. Skärpan håller inte måttet i 30x40, det finns moare-effekter, färgen stämmer inte osv.
Som sagt, inte en enda bild har jag fått ut sedan 2000.
Det hjälper inte heller med att reklamera, det har jag försökt många gånger, delvis med en gammal förstoring som referens.
Kommentaren som man får är: Ja, det är ju gjort i ett proffslabb (aldrig), eller Oj, det var ju fint, hur har dom gjort det här.
Jag har slutat totalt med sådant idag och gjör allt själv.
 
Finns det inga kvar som kör den gamla hederliga varianten då? Och förresten, hur görs den då? Precis som en förstoring vid vanliga negativ?

Mange
 
Jodå, den gamla varianten finns visst kvar, men inte hos någon snabb- eller dicount-lab.

det är vissa proffslab som gör optiska förstoringar än idag, men smakar det så kostar det.

Sedan vet jag tyvärr inte nån i Sverige.
Jag sköter allt sådant i Tyskland, för då känner jag till folk som sysslar med sånt från mina gammla tider i Wetzlar.

Det är faktiskt likadant som en vanlig förstoring, fast med annat papper och kemi.
 
För att gå runt problemet, scanna in de dior du vill förstora, fixa till bilden i PS, skicka in dem till ett bra labb, det finns flera. Du kommer att få tillbaka ett alldeles utmärkt resultat! Billigt och bra har jag aldrig stött på - har du? 9:- / kopia - vad kom ut på papperet?
Mvh. Bertil
 
Jo, förstoringarna för 9:- blev över förväntan bra. Gjorde ca 50 kopior, av dem blev 3-4 st lite mörka, annars helt ok kvalité.
 
Jag har skickat en del dia till Proffskopia i Jönköping. Man kan köpa förbetalda påsar för detta ifrån Scandinavian Photo.
Resultatet blev riktigt bra -- klar mycket bättre än de kopior jag beställt från den lokala Fuji-butiken.
Vissa bilder blev bättre än andra, men det beror nog snarare på att bilderna var olika svåra att kopiera.
 
Jag har också provat provskopia i jönköping både med vanlig 135 film och mellanformat. Jag blev inte nöjddå skärpan på samtliga var dålig. Dessutom har de problem med att få rätt färgerna. Nu kanske jag har skickat svåra negativ men dock bör åtminstone skärpan vara bra. Kopiorna går ju att sätta upp på väggen men de bör ju inte detaljgranskas. Har sett ilfochrome kopior och dessa har både en skärpa och en lyster som är helt underbar.

Det du skulle kunna göra är att ta kontakt med Pro labbet i stockholm och höra med dem. De scannar visserligen kopiorna men du kan ju höra med den som är ansvarig hur bra kopiorna blir.
 
Färgerna tyckte jag var helt klockrena, men jag kan nog hålla med om att skärpan skulle kunna vara bättre.

Ilfochrome är säkert bra, men passar knappast under rubriken "Billiga förstoringar från dia?"
 
Om ni har riktigt höga krav på labb så tycker jag att ni ska vända er till Bildteknik i Malmö. Där finns folk som är kvar från den "gamla" analoga tiden. De senaste åren har även Bildteknik skaffat sig utrustning och kunnande för digital produktion.

Sök i forumet efter Bildteknik eller gå in på deras hemsida www.bildteknik.com.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.