Annons

Billiga DVD-R?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frakten är så dyr bara!
Det verkar som butikerna som har billiga skivor har dyrare frakt...

Tack för svaret ang. CF, då vet jag!
Trevlig sommar!
 
Såg just att du bodde i Stockholm.
Hade du bott i Göteborg så hade du kunnat åka ut till Inetdata
direkt och på så sätt slippa fraktkostnader.
 
-Så är det på sveriges baksida, hehe...
Nåja, inte så mycket att göra åt.

Men det blir ju biligt om man beställer sådär 300st, men man vill ju inte göra det om detä r skräp-skivor...
 
Jag har haft stora problem med DVD-R men inte med DVD+R av någon anledning.
Jag har en Lite-on brännare och kompisen med samma brännare har haft samma problem.
 
Det är väl ingen Verbatimklass på skivorna direkt kanske, men
jag har inte haft några problem med dem hittills.
Dock misstänker jag att livslängden på dem kanske
inte är lika lång som på bättre märken.
Men chansar man inte så kan man inte heller
gå på stora nitar ;)
 
Har testat de billiga från Inetdata ja.
Dock var det +R som jag testat.
Använder en NEC2500 och med den funkar de fint.
(hittills i alla fall)
 
Är det saker som ska sparas och inte bara lagras temporärt så tycker jag att det är dumt att snåla på kvaliteten. Princo och andra billighetsmedia är faktiskt inte särskilt bra. Ibland funkar skivan bra direkt efter bränning, ibland inte. Funkar den direkt efter bränning så är det ändå inte säkert att den funkar om en månad.

Köp kvalitetsskivor typ verbatim eller liknande som använder en dye av bra kvalitet!

De kostar 210kr/25-pack på wesellcd.com (+frakt förstås), vilket ändå är 200-300kr lägre (frakt inkluderat) än vad de kostar i sverige. Dryga 12kr/skiva tycker jag inte är mycket att bråka om.

En del märken använder olika dye. Memorex och Platinum är två exempel på det. Om en packe skivor funkar bra är det inte säkert att nästa gör det då det kan vara en annan dye på de skivorna.
Ta gärna en titt i kompatibilitetslistan som tillverkaren till brännaren har och vilka skivor de rekommenderar.
Kolla gärna in på http://www.dvdrhelp.com åxå för den delen.

Om skivorna från Inet är dessa bulqpaq så funkar de väl lite sisådär. Jag har testat +R-skivorna och bränna till dem har funkat i alla fall (inga fail osv), men vid verifiering märker man att det inte gick så bra att läsa tillbaka datan. Kanske 30-40% av skivorna funkar direkt efter bränning. På ALLA skivorna hittils har läsaren varit tvungen att gå ner på lägsta hastighet för att kunna läsa tillbaka datan på flera ställen på skivan. Livslängden vet jag inget om.
Jag har en ND-2500 kanske ska tilläggas.
 
Ett noname märke som är bra är Xeed, det är igentligen Mitsui skivor. Dom är en av världens största tillverkare.

Annars finns en del noname som säljs som är Taiyo Yuden, dom tillverkar t.ex Verbatims billigare spindlar, etc.
 
schizo skrev:
billiga skivor av bra kvalitet hittar du på www.mycom.se

Köpte där en 25 pack traxdata för runt 250:-

Lite nyfiken på vad du har för erfarenheter av dem.
Är det +R eller -R du köpt?
Jag testade -R-skivorna (RITEKG04-dye) av kompatibilitetsskäl mad min gamla DVD-läsare i HTPCn och det är rätt många som inte funkat så bra av dem.

Undrar mest om jag fått en dålig batch, för jag har hört att de ska funka okej.

Verifierar du alltid det du brännt?
 
Jag har bränt runt 200 st Traxdata DVD+R och aldrig haft problem med dem. Detta trots att jag brännt dem i 8x och skivorna egentligen bara är certifierade för 4x.

De rekommenderas varmt...
 
Hur länge ska skivorna hålla?

Efter att ha läst en hel del om DVD-R så har ett namn ständigt återkommit i diskussionerna. Det är Ritek G04.

Av många ansedda som de bästa skivorna på marknaden idag. Om skivorna ska hålla länge så är dessa tydligen väldigt bra.

De finns att få tag på hos www.swedisc.com för under 10:-/styck. Vilket är MYCKET billigt.

Om du ska använda skivorna som lagringsmedia för tex foton så skulle jag rekommendera dessa. Men åsikterna är ju många ;)

Jag har bränt över 120 st. av dessa skivor. Inga fel hittills förutom de jag själv klantat till. Kanonkvalitet hittills.
 
Vad är skillnaden mellan DVD-R, DVD+R och DVD+RW? Kan jag använda alla de sorterna i min iMac G5?

mvh

Johnnie
 
Jag har beställt av Wesellcd två gånger utan problem. Första omgången var det några skivor som hette Premium 8x. Chansade på dom eftersom dom var billiga. Jag och en kompis delade på ett 100 pack, det blev 720:- med DVD-fodral och frakt. Inga problem med nån av skivorna, funkar perfekt. Nu sist beställde vi Datamart för 3.30:-/st +fodral. När jag hämtade ut paketet låg det en lapp i där dom ursäktade sig med att Datamart var slut så dom hade skickat Ritek i stället. Det gick bra att skicka tillbaka dom om jag ville... När jag kollade var Ritek 1.50:- dyrare än Datamart men jag fick dom till det lägre priset. 100 skivor med DVD-fodral gick återigen på 720:- med frakt. Det är ju hyfsat billigt, och bättre blir det ju den dagen Copyswede ska ha ännu mer betalt för skivorna. Ser ut som jag aldrig kommer att köpa skivor i Sverige igen..

F.ö. har dom billiga bläckpatroner också...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.