Annons

Billig vidvinkel / fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Har lagt några timmar på att läsa gamla inlägg om billiga vidvinkel/fisheye här i forumet och börjar äntligen få lite klarhet i det.

Jag har just sålt mitt kitobjektiv (EF-S 18-55) och det vidvinkligaste jag har till min 300D är 24-105 mm. Jag börjar redan sakna 18-24mm men använder det inte mycket nog för att motivera att lägga en större summa pengar på det.

Jag har funderat över Canons EF-S 10-22mm vidvinkel men kommit fram till att jag så småningom kommer att gå över till fullformat och därmed är det inte aktuellt.

Raktecknande eller fisheye är nu frågan. Har hittat Zenitor 16mm Fisheye för 1100kr vilket jag tycker känns bra.

Hur blir resultatet med den om man jämför med mitt gamla kitobjektiv i 18mm. Får jag mer vidvinkel i ett fisheye med samma brännvidd än med ett "raktecknande"? Jag är inte ute efter den där extrema fisheye effekten med runda bilder, men gillar ändå den lite förvrängda känslan i fisheye bilder.

Har ni några tips på andra billiga objektiv i samma klass?

Min kamera är ju 1,6x, kan jag fortfarande ta hyfsade 360gradersbilder av tex ett rum (så att man kan snurra i VR) med ett 16mm fishey av typ Zenitor ovan?

Alla synpunkter är välkomna.

// Johan
 
Jag köpte ett zenitar 16mm till min d70s för ett tag sen, men sålde det rätt snabbt för att jag tröttnade på att det var helt manuellt med både bländare och fokusen. Men står man ut med det så är det ett jäkligt bra objektiv för de pengarna, gediget och ger bra bilder för de pengarna.

Köpte istället ett tokina 12-24 och är grymt nöjd med det objektivet. Men eftersom det bara funkar till APS-sensorer så är väl det uteslutet för din del(om du nu tänkt byta upp dig). Om du ska fortsätta med APS-sensor storleken kan jag verkligen rekomendera tokinan.
 
Vill du inte lägga ut så mycket pengar tycker jag att du ska köpa en fisheye-adapter. Tex den som Lomography har.

Jag köpte en sån, gick väl loss på 800:- inkl frakt och allt. Värdelös kantskärpa, men helt underbart rolig. Om du hade haft kvar ditt 18-55 hade du fått ett objektiv från runt fisheye till vääääldigt vid vidvinkel.

Så på 24-läget på ditt 24-105 får du riktigt vid vidvinkel. Motsvarar väl ungefär 10mm eller nåt sånt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.