Annons

Billig vidvinkel - är den bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_hansson

Aktiv medlem
Sigma 18-50/3,5-5,6 DC

-Anpassad för DSLR som det står att läsa... ÄR den bra denna lins? Alltså är den väl värd pengarna? Är ju ganska billig, eller riktigt billig till o med.
Undrar om nån har nåt omdöme efter att ha använt en rent av?
Inte hittat några riktiga recensioner på glugge här på sidan. Visst jag förutsätter att det är en sämre glugg än Canons 17-40 t.ex.

Men dock: Ett omdöme???

Den är helt klart värd pengarna, 1411 kr hos Cyberphoto är ju nästan gratis jämfört med c:a 8000 kr för Canon 17-40/4L.

Jag har bara provat den som hastigast, men det var inget större fel på resultatet. Skärpan var helt ok, men det var kanske lite mycket kromatisk aberration för min smak (dock inte mer än vad som är brukligt hos digitalkompakter). Den är mycket lätt men känslan var inte så plastig som jag hade förväntat mig, även om det kändes ovant med zoomringen som går åt fel håll.

Så om du inte råkar ha (eller räknar med att få) 8000 kr liggandes skräpande så finns det inte mycket som talar emot Sigma 18-50.

/Daniel

Har gjort mig av med mitt 17-40, till fördel för en ljusstark telezoom, men visst saknar man vidvinkel möjligheten... Letar nu efter ett halvbra objektiv med vidvinkelmöjlighet. Så det här sigmat o Tokinan som rekommenderas här i tråden verkar ju intressant...
Hajade till när jag såg priset på Sigman...

ZoMbiE skrev:
Sigma 18-50/3,5-5,6 DC

-Anpassad för DSLR som det står att läsa... ÄR den bra denna lins? Alltså är den väl värd pengarna? Är ju ganska billig, eller riktigt billig till o med.
Undrar om nån har nåt omdöme efter att ha använt en rent av?
Inte hittat några riktiga recensioner på glugge här på sidan. Visst jag förutsätter att det är en sämre glugg än Canons 17-40 t.ex.

Men dock: Ett omdöme???

Nu är jag knappast något proffs, men jag är väldigt nöjd med objektivet för det priset, fanns en tråd där Kim wallung? visade upp en hemskt dålig testbild med just det objektivet men jag har inte upplevt några konstiga färger eller liknande. Tycker det blir skarpa fina bilder:)

ZoMbiE skrev:
Är det verkligen linsen tråden handlar om det här?? Står ju att han använt sig av en Lens: Sigma 18-50mm F/3.5-5.6 G
vid bilden...
Är det samma lins så verkar den ju helt ok till det priset.

Hmmm ja sorry såg det nu, jag vet han använt 18-55 innan iaf men då kan du nog strunta i den länken, jag kan länka en test bild som jag tagit om en stund.

ZoMbiE skrev:
Oki det låter bra! -Gärna på full vidvinkel o lite uppgifter om bländarinställning :)

ok här kommer 2 snapshots jag tog som test båda är tagna i Raw och helt obehandlande därav lite oskarpa mörkare osv. har sparat om i jpg kvalite 6 för att kunna ladda upp på min sunkiga länk.

första bilden ...18mm, 1/400 sec - F/11
http://medlem.spray.se/ghjfgjhgj/hpbimg/testbild_2.jpg

andra bilden 18mm..1/160 sec - F/6.3
http://medlem.spray.se/ghjfgjhgj/DSC_0028 kopiera.jpg

nu är detta bara två snabba snapshots för å testa objektivet, dessutom är ja total nybörjare men kanske bilderna kan hjälpa lite iaf =)

Jag skulle passa mig. Det ska ju motsvara Canons dito, dvs. kitgluggen till 300d. den använder jag nästan aldrig. Tokinan ska kännas som ett lite dyrare objektiv..

Ahaa där ser man, fan också att man alltid ska stå o vela mellan 2 gluggar eller fler (!) Får nog ta o traska iväg till en butik o provskjuta dessa 2 - är ju det bästa :)

ZoMbiE skrev:
Ahaa där ser man, fan också att man alltid ska stå o vela mellan 2 gluggar eller fler (!) Får nog ta o traska iväg till en butik o provskjuta dessa 2 - är ju det bästa :)

De beror ju på hur mycket pengar man har o lägga ut, hade jag haft råd hade ja investerat i nått bättre, jag valde kittet med 18-55 55-200 dels för att inte nikon 18-70 fanns inne och dels för att jag inte hade råd o köpa nått dyrare just nu. men som sagt jag är nöjd tills jag har råd med nått bättre, fast först ska jag nog köpa nikon 50 1.8 och den e ju nästan gratis den med;)

Japp har tänkt hålla priset nere då jag tycker vidvinkel är överskattat - i alla fall för min del, därför jag gjorde mig av med 17-40 gluggen från canon. Men visst saknar man möjligheten till riktigt vidvinkliga bilder, så det får bli en glugg för max 2 papp :)

ANNONS