Annons

Billig trådutlösare till 7i gör du själv

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
En trådutlösare till 7i kostar på Expert runt 800:-, kanske går att få billigare genom att handla den på nätet.

Jag gick till Claes Ohlsson Jag köpte sladd kontakter, två små strömbrytare och el liten svart låda.

På lådan sitter de två strömbrytarna som via sladd är kopplad till kamerans "REMOTE" uttag, trycker jag på den ena knappen fokuserar kameran, när jag även trycker ner den andra exponerar den :)

Allt kostade 250:-

Tricket är följande
I kamerans anslutning för "REMOTE" fins tre stift. Om du via strömbrytare kopplar ihop den mittersta med den vänstra fokuserar kameran.
Om du via en annan strömbrytare kopplar ihop alla tre exponerar den.

Nedan har vi en bild på den hemmagjorda trådutlösaren.

Till den svarta lådan med knapparna ansluts en sladd via en liten stereokontakt. Detta gör det enkelt att skaffa en förlängningssladd.

Till kameran ansluts sladden via en sådan liten kontakt som sitter i CD-ROM på en dator när man kopplar den till ljudkortet.
På Claes Ohlssom heter en sådan sladd 32-1693.
Kontakten har fyra anslutningar, men modifieras lätt med en tång eller kniv.

De strömbrytare jag monterat är fjädrande (De ger bara kontakt så länge de hålls intyckta), nästa steg blir att komplettera den med sådana som inte fjädrar, för att göra en bra BULB funktion

Har du förbättringsförslag? Skriv dom i forumet!

Bilagor

• tradutlosare.jpg
    tradutlosare.jpg
    28.6 KB · Visningar: 711
Senast ändrad:
arleklint skrev:
Har du förbättringsförslag? Skriv dom i forumet!
I en annan tråd fanns det tips om den här brytaren som har två lägen precis som kamerans avfyrningsknapp. Den + kabel + kontakt + lite eltejp att linda in lösningen i kan ju vara smidigare om man vill spara utrymme.

Fast personligen så tror jag faktiskt mer på din grej med två knappar.

På en vanlig kamera förstår jag inte varför man vill ha autofokusen på fjärrutlösaren, autofokus och stativ är ju inte riktigt kompatibelt om man så säger. Men på en digitalkamera där manuell fokusering är lite knepigare vill man ju använda autofokusen. Men den använder man ju innan man gör finkompositionen. När man har gjort den vill man ju inte att kameran helt plötsligt skall fokusera om på något helt irrelevant i bildfältet.

Men som sagt, vill man ha det i samma knapp och i en mindre förpackning finns alternativet.

Speciellt när jag kompletterat "svarta lådan" med icke fjädrande strömbrytare, då kan jag ju trycka in fokusknappen och inte bry mig om den mer. Jobba med manuell fokus och bara ha exponeringsknappen att bry mig om.

När dessutom exponeringsknappen får en icke fjädrande strömbrytare blir den utmärkt för BULB exponering.

Senast ändrad:
Har tagit del av det som skrivits i detta forum och bestämmde mig för att göra ett försök att konstuera en själv.

Använde följande komponenter:
Liten plastlåda 56x31x25mm, ELFA art.nr 50-211-34, 32:-
Tangentbordsströmställaren, ELFA art.nr 35-791-17, 37:-
Ljudkabel (ljudkort och CD), Clas Ohlson art.nr 32-1693, 29:-
Mikrofonkabel 2-ledare med skärmstrumpa - 10 meter, Clas Ohlson art.nr 49-207-10, 59:-

...och även:
Krympslang
Superlim
Borr
Liten platt fil
Tång
Lödkolv och lod

I den lilla plastlådan borrar jag ett litet hål och filar hålet så det blir fyrkantigt och passar knappen. Jag borrar också ett hål i ena kortsidan där sladden ska gå ut. Knappen, tangentbordsströmställaren, limmas inifrån lådan men superlim. Tangentbordsströmställaren är sådan att om man trycker löst så kortsluts två ledare och om man trycker ner den lite hårdare kortsluts alla ledare, släpper man knappen så återgår den till ursprungsläget där ingen ledare är sluten.

Av ljudkabeln använder jag bara den vita delen. Den med fyra ledare. En av ledarna knipsas bort. Och jag bränner en skåra men lödkolven, över den högra delen på kontakten, så den ska passa i kameran.

Jag trär på en bit krympslang på min mikrofonkabel, som jag kapat till ca fem meter. Avisolerar i båda ändar. Eftersom det är en 2-ledad kabel med skärmstrumpa som i sig också är ledande så använder jag den också. Det behövs ju tre ledare.

Jag löder ihop kabelsnuttarna från ljudkabeln och mikrofonkabeln. Jag gjorde så att jag klippte varje kabel olika långa så det inte skulle bli en stor lodklut mit på kabeln och så jag skulle slippa isolera varje kabel för sig. Jag tvinnar kabeln lite och drar över krypmslangen och krymper fast den.

I andra änden fäster jag rätt kabel på rätt plats på knappen. Det måste man mäta sig till. Jag slår en knut på kabeln och lägger den i det hål jag borrat och sätter ihop lådan.

Testar. Oj vad bra det funka! den lilla plastlådan ligger jättebra i handen och det känns skönt att ha samma funktion i knappen som avtryckaren på kameran, eftersom det är det jag är van med.

Tack Janne för en superbra instuktion. Hoppas att min variant kan vara till nytta för någon. Summan för detta kalaset blev 157:-, om man har lim och krympslang och alla verktyg.

Bilagor

• remote400.jpg
    remote400.jpg
    22.3 KB · Visningar: 650
Jag tänkte skapa mig en fjäärkontrolla ok har därför inköpt delar. Undrar lite mer exakt hur kopplingen ska går till. Om jag fattar det rätt så kopplar jag den vänstra och mitten till en strömbrytare. När alla tre ska kopllas hur gör man då ska mitten och höger vara kopplat hela tiden och sen när strömbrytaren trycks in så ska den vänstra kopplas in. Har jag fattat det hela rätt?

Hej
Jag tror jag gjorde såhär
K1 = kontakt för fokusering
K2 = kontakt för exponering

Trycker man in K1 fokuserar den
Trycker man in både K1 & K2 exponerar den

Pin 1 2 3
V V V
| | |
| / /
K1- /
| /
| /
K2

Mvh
Filip

Jag vet inte om det är så många som vet att det finns ett smidigt sätt att fokusera med en annan knapp än avtrycket samt låsa fokuseringen på 7i, fungerar utmärkt på stativ när man använder sig av det flyttbara krysset istället för det breda fältet.

En sak i menyn måste först ändras.

Gå in i menyn, under custom 1 så hittar ni fliken spot AF/AEL, ställ där in AF/AE toggle.

Nu kommer ett tryck på spotknappen att ställa skärpan samt exponering samt låsa dem där, använd den helst med det flyttbara krysset som är ett oumbärligt verktyg vid stativkörning (jag använder alltid det).

Jag funderar på att göra en trådutlösare men skippar förmodligen fokuseringsfunktionen eftersom detta går att göra på kameran på det sätt jag beskrivit. Det viktigaste med trådutlösaren är ju ändå att slippa röra kameran vid exponeringstillfället.

En nackdel med detta sätt är att spotknappen tappar sin spotmätningsfunktion, när man trycker på den så använder kameran nämligen inställd ljusmätningsmetod. Vill ni använda spotmätning så måste det väljas, tyvärr så följer den inte krysset (förbaskade digitalkameratillverkare!).

En annan metod är ju att ställa skärpan som vanligt med avtrycket & därefter slå över till manuell fokusering, då är ju skärpan låst.

Jag använder ytterst sällan helt manuell fokusering eftersom jag inte kommer överens med den, däremot så använder jag alltid manuell fokusering vid fotografering på oändligt avstånd. Man måste då tänka på att bara vrida ringen tills oändlighetsmarkeringen kommer fram, inte förbi! Man får nämligen oskärpa då eftersom skärpan går förbi oändlighet???

Larsa

larsaz skrev:
En annan metod är ju att ställa skärpan som vanligt med avtrycket & därefter slå över till manuell fokusering, då är ju skärpan låst.

Detta är min standardmetod som jag använder mig av mycket ofta. Såväl digitalt som analogt. Speciellt på stativ, men även i andra sammanhang t.ex macro på stillastående motiv.

- Jag fokuserar men AF på avtryckarknappen
- Låser fokus genom att slå över till manuellt
- Sedan "gungar" jag in skärpan.

Jag byggde oxå en egen fjärrkontroll,

men jag valde att bygga om en gammal tvåknapparsmus. Ligger bra i handen och precis lagom lång sladd... Hade en cdrom-kabel och en gammal mus liggande så kostnaden blev 0 kr...

Ja! Varför inte. Alla sätta är bra om det funkar. Kul idé. Bra förslag till alla som vill göra det riktigt billigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar