Annons

Billig tele från walimex

Produkter
(logga in för att koppla)
Så det är antagligen bara skräp med andra ord?

Tanken är mest för att användning till astrofoto.

Jag har inte sett någon test på objektivet du är intresserad av, så om det är skräp, eller inte, vet jag inte. Du kan helt klart hitta bättre, men det blir naturligtvis till ett annat pris.

Det är troligen inget superobjektiv inte. Spegelopik är tämligen dött överallt utom till just astrofoto - dock går det nog att hitta bättre spegelkikare för det ändamålet.

Just det här objektivet har dykt upp på Tradera några gånger och då har säljaren beskrivit det som fantastiskt och visat upp lite testbilder. Då har det gått för mellan 4000 och 5000 kr.

Jag säger att det verkar inte vara värt pengarna, inte ens 3000 kr. Om jag interpolerar bilder från mitt 70-200/4L plus Kenko Extender 1.4 eller 2.0 så blir resultatet troligen bättre vid mitt max och dess minsta brännvidd och min kombination är smidigare att använda, fast visst det finns några mm kvar då på Walimexen. Jag skulle inte satsa på det objektivet.

Om du verkligen vill satsa på det så tycker jag att du ska söka runt lite och hitta testbilder, inte bara tillverkarens om sådana finns.

Edit: Emil hann finna lite testbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar