Annons

Billig scanner..eller?

Produkter
(logga in för att koppla)

johanfalkman

Aktiv medlem
Vilken scanner ska man satsa på igentligen, tänker försöka få tag på en begagnad eller liknande för ca 3000:-, en Dimage Scan Dual II
eller "äldre" dyrare modeller?, eller ger Scan Dual II lika bra resultat som en lite äldre med kanske högre upplösning?
Dual II har ju "bara" 2820 dpi, men detta räcker för mig, men för övrigt bra toner/förger eller liknande?, har problem med en gammal negscanner som jag använder just nu.
Skannar man te.x rätt exponerade Velvia så blir bilderna oftast alldelles för mörka och färgerna inte alls lik dian, har försökt kompensera i inställnigarna men eftersom skannern står på skolan så är det alltid nån som varit där å pillat nästa gång man kommer dit..är det så på nyare skannrar också eller slipper man dessa problem?
Nåt som också känns viktigt är att man kan skanna in flera dior åt gången med te.x en kasett.

Senast ändrad:
johanfalkman skrev:
är det så på nyare skannrar också eller slipper man dessa problem?
Ja, i regel är skanningsprogramvarorna totalt värdelösa ur ett användarperspektiv. Massa flikar, ingen info om huruvida inställningar påverkar skanningen eller bara efterbearbetningen och så kommer de ihåg fel inställningar och glömmer de som skall kommas ihåg. Det gäller även drivisen till Minolta SD2. Vuescan suger också men på ett lite annat sätt och är för mig ett lite bättre alternativ. Tänk att hårdvarutillverkare aldrig kan skriva bra mjukvara.

Minoltas programvara till DS2 kan spara en hel del till fil för senare användning, men för det mesta så skiter den fullständigt i detta och fnattar omkring mellan inställningarna lite hur som helst. Sunkigare programvara får man leta efter, de som kodat det programmet borde verkligen skämmas (det är faktiskt rent otroligt att man lyckats göra det så dåligt som det är).

På vilket sätt suger Vuescan? Alla verkar ju tycka att det är ett bra program...

Tackar för synpunkterna,

Men ska man igentligen behöva ställa in brightness/gamma å liknande, om man lämnar allt detta på 0 ska den inte skanna det som den "ser" då?, jag menar att skannar jag en velvia så ska resultatet bli samma färger/tonomfång som på dian?, utan en massa inställnigar?
Fixar dual II det?

Hampus skrev:
På vilket sätt suger Vuescan? Alla verkar ju tycka att det är ett bra program...
Frånvaron av wysiwyg-verktyg. Inga pipetter, inga justerbara kurvor. Allt skrivs in som numeriska värden och Ed byter benämningar lite hur som helst. I en version finns det ett gammareglage, i nästa är det utbytt mot ljushet och ytterligare ett till som gör samma sak, i nästa är gamman tillbaka. Manuell exponering har ett dragreglage men omfånget sträcker sig typ hundra gånger längre än reglaget. Två exponeringsvärden 100 steg från varandra kan ge samma resultat. Ed skulle behöva hyra in en fotograf och fastställa lite terminologi och prioritera i utvecklingen.

Men som sagt, det är överlägset och jag använder det nästan uteslutande. Det är det enda jag överhuvudtaget kan få godtagbara svartvita negativ med t ex.

Jag har tyvärr aldrig använt det, men Silverfast har gott rykte bland de som skannar professionellt.

mipert skrev:
Jag har tyvärr aldrig använt det, men Silverfast har gott rykte bland de som skannar professionellt.
Man får Silverfast på köpet med Epson 2450 i USA. Här får man punga ut typ 6000:- eller nåt. Å andra sidan får vi svenskar Silverfast gratis till Nikon LS8000, det får inte jänkarna. Underligt att det skiljer sig så.

Angående VueScan kan jag bara instämma med Jim; gräsligt gränssnitt. Hyr in en fotograf som sagt, eller sno friskt från Adobe. Men det har räddat mig många gånger, speciellt på täta neg.

Ingen som vill besvara min fråga?

Ska inte en "dyr" diascanner kunna skanna bilden som den e, utan en massa olika program/mjukvaror som igentligen bara ändrar på bilden efter den e inscannad? eller?

johanfalkman skrev:
Ska inte en "dyr" diascanner kunna skanna bilden som den e, utan en massa olika program/mjukvaror som igentligen bara ändrar på bilden efter den e inscannad? eller?
Har ingen aning, har aldrig testat något dyrare än min Minolta. Men med den får man definitivt vara beredd att jobba lite. Hur mycket varierar ofta med motivet. Ett enkelt dia med bara mellantoner går ofta på en gång men om man har råkat underexponera eller av annan orsak har avvikande toner kan man få sitta och jäklas med skannern hur länge som helst för att få ett någorlunda resultat.

Ett rättexponerat dia med lagom mycket himmel, helst utan vatten, taget dagtid mellan maj och september brukar funka hyggligt. Lite småpill är det ju alltid i Photoshop efteråt men det kommer man nog inte ifrån med någon metod.

johanfalkman skrev:
Tack, men en rätt exponerad dia brukar alltså funka direkt?, utan en massa jobb`?
Vad jag förstår vill du ha en "RAW"-scanning och göra alla justeringar i ex. Photoshop?
Problemet är ju att man måste begränsa exponeringen precis som du måste välja tid/bländare med ex. en Canon D30. Vad gäller vitbalansen är jag lite osäker, men all justering i efterhand försämrar ju dynamiken och klipper bort information. Jag försöker sikta någorlunda rätt med scannerprogrammet och finjustera i Photoshop.
Jag är säker på att någon annan kan ge bättre förklaringar på just detta...

Vad gäller rawfiler i Vuescan finns det en bra tumregel; Alla inställningar under fliken längst till vänster påverkar hårdvaruskanningen, resten bara efterbearbetningen.

Det finns inga "plugin" eller liknande inställnigar att ladda ner nånstans till Vuescan eller photoshop, beroende på filmen man skannar, om man te.x skannar Velvia så skulle man kunna använda sig av just den inställningen. Eller är det nånting man måste komma fram till själv?

Om nån har en massa sådana "savefiler" så skulle man ju kunna lägga upp dem på nån sida nånstans..skulle bespara oss nybörjare en massa tid...

johanfalkman skrev:

...Om nån har en massa sådana "savefiler" så skulle man ju kunna lägga upp dem på nån sida nånstans..skulle bespara oss nybörjare en massa tid...
Det går i mitt program för "Minolta Dscan Elite".
Problemet är att det finns något som heter kalibrering...

Linmajon skrev:

Vad jag förstår vill du ha en "RAW"-scanning och göra alla justeringar i ex. Photoshop?
Problemet är ju att man måste begränsa exponeringen precis som du måste välja tid/bländare med ex. en Canon D30. Vad gäller vitbalansen är jag lite osäker, men all justering i efterhand försämrar ju dynamiken och klipper bort information. Jag försöker sikta någorlunda rätt med scannerprogrammet och finjustera i Photoshop.
Jag är säker på att någon annan kan ge bättre förklaringar på just detta...

Problemet med en scanner som Scan Dual 2 är att det egentligen inte finns något annat än råscanning. Alla inställningar man gör i de s.k "drivrutinerna" är bara mjukvarufilter som läggs på efteråt. Det finns alltså ingen interaktion med hårdvaran alls förutom inställning av upplösning. Därför kan man lika gärna göra jobbet i PS ist.

hedefalk skrev:
Alla inställningar man gör i de s.k "drivrutinerna" är bara mjukvarufilter som läggs på efteråt.
Stämmer inte alls i Scan Dual 2s fall. Exponeringen går alldeles utmärkt att påverka.

jimh skrev:
Stämmer inte alls i Scan Dual 2s fall. Exponeringen går alldeles utmärkt att påverka.

Är du säker? Jag blev lite misstänksam när jag inte märkte någon kvalitetsskillnad alls mellan en bild tillfixad direkt i programmet och samma bild råscannad och fixad i PS så jag mailade Minoltas kundservice och frågade hur det låg till. Han som svarade sa att det var alldeles riktigt att mjukvaran bara var filter och inte styrde hårdvaran vid själva inscanningen. Men han kan ju självklart missförstått frågan eller nåt. Jag ska se om jag hittar mailet. Är det som du säger så blir jag jävligt glad. Det blir ju tex inga luckor i diagrammet på "levels" som det självklart blir om man bara stryper med mjukvara och det borde ju tyda på att det är "riktiga" inställningar. Men sånt kan ju fejka genom att smeta ut nivåerna efteråt, fast det vore ju fruktansvärt svinigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar