Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

billig och bra mellanformat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag funderar på att skaffa en mellanformatskamera, systemkamera, men vill inte ruinera mig. Har du några tips?

Gärna inbyggd ljusmätare...,
autofokus är väl dyrt antar jag...

Begagnat får det bli! Vad kan det kosta?
Vad har du köpt? Vad ska man akta sig för?

hälsningar /maria

Jag införskaffade mig en Mamimya RB-67s med 3 objektiv (50,127 och 140), stativ, väska, Gossen ljusmätare, två 6x7 bakstycken, 1 6x4.5 bakstycke och ett polaroid bakstycke.

Ingen automatik = ingen strömkälla
Förutom ljusmätaren som går på ett 9 Volts batteri.

Allt funkar bra förutom ett bakstycke som jag ersatte mot ett nyare.

Bakstycken ska man se upp med. Kan vara svåra att hitta om man behöver ett nytt.
Se upp med ljusinsläpp.

Jag har hört att jag betalat relativt lite pengar för allt det här. 1200 Euro + 120 Euro för det nyare bakstycket.

Jag har nu tagit en hel del bilder och är mycket nöjd. Jag ska lägga upp lite bilder som blivit gjorda, men inte ännu. Jag har öppning av 2 stycken imorgon i Umeå på galleri Verkligheten. (smygreklam)

Kanske det här hjälper lite...

Mvh. Peppe

Liknande fråga har varit upp tidigare.Jag kan rekomendera den typ som jag själv använder,nämligen Zensa Bronica etrs som ger bildformat 6x 4.5 cm.Suverän optik,lättarbetad,lite tung och saknar ljusmätare,men det senare kompenserar man lätt med separat ljusmätare.

mariawesstrom skrev:
Hej,

Jag funderar på att skaffa en mellanformatskamera, systemkamera, men vill inte ruinera mig. Har du några tips?

Gärna inbyggd ljusmätare...,
autofokus är väl dyrt antar jag...

Begagnat får det bli! Vad kan det kosta?
Vad har du köpt? Vad ska man akta sig för?

hälsningar /maria

Har precis skaffat mig en Pentax 67 II som jag köpte begagnad i nästan nyskick. Så här långt är jag mycket nöjd. Objektiven är klart prisvärda, och det finns massor av begagnat att komma över.

En kompis till mig gjorde ett annat val, han köpte en Mamyia 7, vilket är en mätsökarkamera i 6x7 format. Otroligt lätt och smidigt (för att vara 6x7) och den verkar ju perfekt som resekamera......men objektiven är svindyra !!!! Så där är det tveksamt om man någonsin kommer att ha mer än normalen.

Den billigaste lösningen är ju Kiev förstås. Köpte en Kiev 60 for drygt två år sedan. Köpte även upp alla objektiv jag kom över här i Stockholm. Fick ihop 30, 45, 80 och 180mm allt för under 10000 SEK. Kamerahuset var dock uselt, så jag köpte ett nytrimmat från tyskland som fungerat galant, sånär som att slutaren läcker ljus när man drar fram filem (det är alltså kameralock på som gäller). Objektiven är fina och ger bra resultat, och det är billigt. Jag köpte t.ex. mitt 30m objektiv för under 2000 spänn, och det var i nyskick. Synd bara att kamerahusen är i så varierande funktionalitet. (p.s. nu har jag även lyckats laga mitt första hus med lite silkonspray, så nu har jag två som fungerar) ;-)))

Jag har en Arax-60 (uppgraderad kiev-60 med spegeluppfällning) för 2500:-. Den har fungerat utmärkt hittils.

www.araxfoto.com

Ska man köpa en kiev är det nog bäst att göra lite research först. Jag skulle aldrig köpa en kiev 88 eftersom den är felkonstruerad från grunden. Det viktigaste är att man köper från en pålitlig försäljare som ger garanti.

Jag tycker du kan köpa en Bronica ETRS eller Mamiya 645 om du tycker att negativformatet räcker till för dina behov. De är båda prisvärda som begagnade och båda har fin optik, Mamiya har ett större utbud av objektiv att välja från men en Bronica kanske du kan få till ett bättre pris.
På denna sida http://www.photo.net/bboard/forum?topic_id=35 kan du läsa mycket om dessa kameror och även om de flesta andra mellanformatare.

Den ARAX länken var ju riktigt rolig! Köpa en rysk MF kanske..Såg riktigt intressant och seriöst ut faktiskt. Har du 6x6 eller 6x4,5 versionen Björn?
MVh Erik Å

Jag kan ju slänga in en Kiev-länk till:

www.hartblei.com

de bygger om Kiev88 och Kiev60, samt bygger även om ryska objektiv till alla mellanformatare utom Pentax typ :-(((( Deras tilt/shiftobjektiv skulle inte sitta fel...

Jag köpte min ombyggda Kiev60 hos Wiese i Hamburg.
www.wiese-fototechnik.de

Han pratar inte ett ord engelska, men jag lyckades köpa med hjälp av handsignaler och grymtningar :)) Kameran har funkat bra, bortsett från att slutaren läcker ljus vid filmframmatning (men det är bara att hålla kameran mot benet eller komma ihåg objektivlocket vid frammatning, något får man ju offra om det skall vara billigt).

Fast nu vill jag ju inte uppmana alla att börja köpa Kiev....då blir det ju svårare att få tag på grejer, och så blir det dyrare... Fast ok, om alla säljer sina Pentax 67 grejer billigt istället så är det ok .-)

Jag har hört att det är en massa skummt med Hartblei just nu, bl a att killen som bygger grejerna inte har något att göra med hemsidan.
Deras shift/tilt är säkert kul, men jag skulle hellre vilja ha deras MC 150mm.
Är det Wiese som monterar kiev-prismor på tvåögda spegelreflexer?

Erik:
Jag har en 6x6, det tog knappt två veckor från att det jag beställde tills jag fick grejerna.

Senast ändrad:
OK, intressant information om Hartblei. Har aldrig köpt något från dem. Arax var en ny och intressant sida för mig.

Om Weise gör något med tvåögda kameror vet jag inte. Han hade monterat in en Rollei mattskiva i min Kiev60 i alla fall, samt att han byggde egna objektiv. Så han kan nog tänkas klara av det mesta....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar