ANNONS
Annons

Billig modellfotolösning??

Produkter
(logga in för att koppla)
"Skåningen" skrev:

Jag väntar med spänning på mer råd om fotografande av Slitzmodeller från dig Johan då du, i enlighet med mitt förra inlägg verkar besitta en sådan hög kunskap och erfarenhert av just detta.

Då väntar du förgäves. På sidan ett i den här tråden klargör jag att jag inte har några tips vad gäller herrtidningsfoto.
Däremot har jag en klar uppfattning om vad jag tycker är bra nakenfoto. Dessa bilder skulle dessvärre aldrig komma med i Slitz eller liknande tidningar :(

/Johan
 
Ok, då ska jag försöka komma med fler tips...för att lätta upp stämningen lite...

Jag sparar bilder ur gamla modemagasin/fototidningar som jag gillar.

Där hittar jag exempel på ljussättningar, poser, fotovinklar.
Jag är ingen duktig tecknare, men jag försöker rita/skissa de bilder jag vill ta.Dels för att bearbeta idén i huvudet, dels för att visa modellen hur jag tänkt mig.

Jag visar mina förslag, så kommer vi överense om vilka skisser vi ska arbeta utefter.
Då klarlägger vi vilka bilder som "måste" tas.
Sedan finns det ju självklart utrymme för improvisation!
Men tanken med detta är att jag oftast fotograferar modeller som kanske inte har så mycket erfarenhet. Genom mina skisser får de en uppfattning om hur jag tänker och kan på ett tidigt stadie säga att just "den bilden vill jag inte ta!".
Ofta finner jag att modellen inte är så van vid att poser. Jag låter dem få kopior på mina förslag, så kan de öva hemma framför spegeln. Det måste ju kännas bekvämt och naturligt för modellen, även om jag själv skuttar runt som en guttaperkaboll under fotograferingen och på gamla dagar kan få träningverk dagen efter...

För att inte låta en nervös modell sitta och vänta på att jag ska sätta ljuset, har jag testa och skissat även på det innan.

Men tape på golvet, ställer jag ljuskällan (blixt alt, glödljus) på min markering och vet redan vilken ljusinställning/styrka som bilden kräver.

Allt för att behaga!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.