Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig modellfotolösning??

Produkter
(logga in för att koppla)

Coss

Aktiv medlem
Har blivit tillfrågad att plåta modellbilder a´la Slitz.

Då ekonomin inte e den bästa så undrar jag om ngn har tips å idéer.

Har en sunpack som går å tilta å vrida.
Hur får man varmare ljus?
Måste jag använda skärmar?
Har läst tråden om olja, massageolja finnes!!
har studerat modellbilder i hundratals och funnit poser som jag gillar och som jag tror at modellen kommer att se mkt bra ut i.
Men om ngn har idéer så "Fire away"!!!!

THANX!!!!!

Om det ska vara "Slitz-bilder" så är det ett måste att modellen har ena armen som drar upp kalsongen/trosan och den andra som drar ner kallingarna. Bita sig i underläppen och se kissnödig är också ett patenterat tips.

Använd gärna en "varm" film ex Kodak 160 VC.
OM du kör digitalt så kan du göra bilderna varmare iu datorn. Ett annat tips är att sätta ett 81B filter så blir bilderna varmare.

Modellen skall vara inoljad.
Hon skall oljas in var ca 20 minut.
Glanset kommer inte fram annars.
(varning: Babyolja kan skada kameralinsen)

Sexiga kläder, gärna stringtrosor.
Pushup,ifall det inte är stor kupa.
Annars push-up + pappersnäsdukar i BH:n

Kraftigt markerade ögon,läppar och kindben bör göras , när modellen skall göra sin make-up.

En modell är alltid sexigare i skor.
Ha en lampa/studieblixt snett bakom modellen så den lyser upp henne lite bakifrån.
Du får då mer glans i håret och hon ser smalare ut i kontrasten.

Lyssna inte på mats. Han pratar bajs :)
Men rolig är han i alla fall !!!

/ Niklas Wibom
Snuskfotograf
www.niklaswibom.com

"Skåningen" skrev:
Lyssna inte på mats. Han pratar bajs :)
Men rolig är han i alla fall !!!
-Jo visst "snacker man mye dreit" men poserna jag beskriver är ju obligatoriska, ungerfär som "dubbel biceps framifrån" i bodybuilding tävlingar.

Man kan ju inte bara snacka teknik om kamera, filter, ljus och sminkteknik.... ;-)

Tacksam för alla infallsvinklar. Det e bara å suga i sig å filtrera.

Har för mig att jag en gång för längesedan läste om att dra över en strumbyxa ell dyl över blixten för att softa och med brun få lite varmare ljus.
Kan detta stämma????

Tack för svaret om filmval.
Kör endast analogt.
Tror min kamera blir lite konfunderad om jag kör in en diskett istället!!!

Det är så kul när man pratar om Slitz.

Förmodligen menar man hur tidningens bilder ser ut idagsläget.

För några år sedan tyckte i allafall jag att bilderna var lite intressantare. Man använde olika miljöer och poseringarna kunde variera.

Idag känns det som alla plåtas i samma studio, samma ljus, samma make-up, samma ...

För en massa år sedan fick jag med några bilder i nämnda tidskrift.
Flickan var inte särskilt bystig, inte särskilt sminkad, ganska påklädd (jämförelsevis), men söt och charmig. På en bild stod hon framför spegeln och borstade tänderna. Den andra står hon i köket och brer sig en kvällsmacka.
Båda bilderna i svartvitt.
Dessa bilder gick hem då.

Var det bättre förr, eller är min egotripp över för denna gång?

Jag minns en tid då jag plåtade invigningar av krogar mm.

Flera av gästerna, tjejer som killar, ropade:

-Ta på mig! Ta på mig! De ville naturligvis bli fotograferade.

Inte att förväxlas med att vilja bli tafsade på...

Niklas: Nu håller jag med dig om att det var ett lite smaklöst inlägg av Johan, men å andra sidan påminner jag mig ett annat smaklöst inlägg från din sida där du blygsamt undrar om det är okej för modellfotografen att ha sex med modellen efter plåtningen... Kanske har det uppmuntrat Johan att kommentera ditt inlägg i denna tråd?

OK..släpp nu det där om fotografer....Vill ju ha hjälp att plåta bra, fina, vackra sensuella bilder

typ Slitz....lättklätt, lite vågat....

mer tips tas tacksamt emot

Magnus:

Det är stor skillnad.
Den tråden startade jag för att vi skulle diskutera lugnt och sansat om vad som är okej, då man ibland faktiskt blir kär i modellen eller vice versa.

Johans inlägg i denna diskussionen (som inte har något med "sex med modellen tråden" ) tycker jag var otroligt smaklöst, och det står jag för.

Jag tycker vi håller oss till det ämne som denna tråden handlar om, inte vad jag , eller du eller vad andra skrivit i andra trådar .

Kortfattat: Johan , ditt inlägg var smaklöst och jag tycker du skall be om ursäkt för det. Iinte för min skulle, utan för alla andras skull.

Tanke: Varför är det okej/acceptabelt på fotosidan att vara natur/reportagefotograf, men inte modellfotograf? Är naturfotografer seriösare ?

picturethis.nu skrev:

För en massa år sedan fick jag med några bilder i nämnda tidskrift.
Flickan var inte särskilt bystig, inte särskilt sminkad, ganska påklädd (jämförelsevis), men söt och charmig. På en bild stod hon framför spegeln och borstade tänderna. Den andra står hon i köket och brer sig en kvällsmacka.
Båda bilderna i svartvitt.
Dessa bilder gick hem då.

Var det bättre förr, eller är min egotripp över för denna gång?
-Den bilden går alltid hem. Bra bilder är odödliga. (Jag antar att det är denna Bild du menar)

Slitz har en hel del bra bilder men jag tycker det är lite väl mycket "stå o dra i trosorna o se kåt ut".

Naturligtvis ber jag om ursäkt om någon tagit illa vid sig.

Men jag undrar varför just denna fotogenre är så känslig och varför det inte går att skämta om den?

Svaret tror jag ligger i att mitt skämt till viss del kan spegla verkligheten. Jag tror det är rätt gott om snuskgubbar i den här typen av verksamhet. Frågan är om det hade varit nödvändigt att varna för att oljan kan skada optiken om det handlat om en manlig modell? Han hade väl fått smörja in sig själv eller så hade någon annan än fotografen fått göra det?

Magnus har förstås rätt i att din sex-med-modellen-tråd inspirerat mig. Ganska belysande att frågan i den tråden handlade om det var rätt att ha sex med modellen eller inte. Det frågades inte om huruvida det var rätt att inleda en relation med modellen eller om man bör avstå från att förälska sig i henne.

Nakenfoto kan vara oerhört vackert och smakfullt. Men då talar jag inte om Slitz-bilder och liknande. De fotografer som skapar de nakenbilder jag talar om lider inte alls av dessa rader eller mitt tidigare skämt.

Tanke: Vem skulle ropa "HURRA!!!" och stolt utbrista: "Min dotter är med i en nakenserie i Slitz!!" ?

Nä, åter till trådämnet...

PS. Jag har för övrigt inget att tipsa om som skulle göra sig i en herrtidning ;)

/Johan

Coss skrev:

Tack för svaret om filmval.
Kör endast analogt.
Tror min kamera blir lite konfunderad om jag kör in en diskett istället!!!

Då blir mitt tips, köp en billig digitalkamer, så du kan prova dig fram, inte bara att det blir extremt mycket billigare, du kan ju se resultatet direkt, och därmed också ändra under själva fotograferingen.

Med detta menar jag inte att du skall "skjuta skarpt" med den digitala, utan att ha denna som provkamera(om man inte satsar på en rejäl från början)

// Anders

Johan:
Gott att du ber om ursäkt, men tänk dig för sjutton för innan du skriver nåt liknande i en tråd..
-Sex med modeller, hjälpa till med inoljning med mera, ungefär så långt från verkligheten det går att komma..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar