Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig mikrofon till kamera för filmning

Produkter
(logga in för att koppla)

fotoankan

Aktiv medlem
Har en Sony a33 där fokusmotorn låter en hel del varför jag funderar på extern mikrofon.

Vet att det finns riktmikrofoner från ca 1000kr, men jag tycker de är för stora. Finns det någon mindre och billigare mikrofon som fungerar minst lika bra som den inbyggda.

Kanske finns någon enklare riktmikrofon? För Röde är väll ändå lite av en märkes mikrofon, eller?

Och nej, jag vill inte gå över till manuell fokusering. Gillar a33 just för att autofokusen fungerar så bra.

zoom h1. iofs stereo, men den är grym.
vet inte hur det är med automatic gain-control på din kamera, men det är lätt att synka i post om du bara klappar händerna lite.
kan du inte kontrollera ljudnivåerna i kameran manuellt spelar det ingen roll vad du har för mikrofon. det låter skit iallafall.

Verkar bli bra ljud med den där zoom h1, men den verkar inte så mycket smidigare och kostar inte mycket mindre än Röde riktmikrofonen.

Såg att Sony hade någon extern mic som man kunde montera i blixtskon, men den var minst lika dyr som Röde mikrofonen.

Några andra förslag?

Verkar bli bra ljud med den där zoom h1, men den verkar inte så mycket smidigare och kostar inte mycket mindre än Röde riktmikrofonen.

Såg att Sony hade någon extern mic som man kunde montera i blixtskon, men den var minst lika dyr som Röde mikrofonen.

Några andra förslag?

Egentligen inte. Zoom H1 är det dom flesta använder till kameror man inte kan kontrollera ljudnivån på.
Precis som jag sa, oavsett vilken mikrofon du kopplar in i en sådan kamera så kommer det låta skit.
Du behöver isåfall någon extern enhet att spela in ljudet på, och då är H1:an svårslagen. Både pris och prestandamässigt.
Smidigare blir det inte, men det låter proffs på ett helt annat sätt än om du kopplar en dyr mikrofon direkt in i en kamera med agc man inte kan slå av.
Nu vet jag som sagt inte hur din sonyvariant fungerar på den punkten, så jag kanske är helt ute och cyklar här.

Jag filmar mest barnen och familjen så en h1 känns overkill. Kommer inte orka sitta redigera filmerna efteråt för att få ljud till varför en 3.5mm plugin mic räcker för mig.
A33 har steromic. Mer vet jag inte.

Kolla här t ex. http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1018&message=37764629

En del väljer att koppla in en stereo-splitter (till två mono) i kamerans mik-ingång, och en dyr monomik i ena uttaget, och en mp3-spelare med särskilda ljudfiler på hög volym i den andra.
På det viset lurar man, iallfafall canons kameror, att inte lägga någon gain på någon av kanalerna, eftersom du har en mp3-spelare som sprutar in ljud hela tiden i ena kanalen.

På så vis kan du i post sen ta bort mp3-spelarkanalen, och konvertera till mono.

Har aldrig testat det själv, men det känns ännu bökigare. Det luktar strumpor och silvertejp.

Har själv en Zoom H4n, och kan så här i efterhand konstatera att det för videoljudsinspelning var något av ett felköp. Den är ganska mycket dyrare i inköp, och skiljer sig inte ljudkvalitetsmässigt från H1:an.

Sök på youtube på "onelonedork". Lite jobbig kille, men han har mycket vettigt att säga, särskilt om just ljud och agc-problematiken.

Senast ändrad:
Jag filmar mest barnen och familjen så en h1 känns overkill. Kommer inte orka sitta redigera filmerna efteråt för att få ljud till varför en 3.5mm plugin mic räcker för mig.
A33 har steromic. Mer vet jag inte.

Ok. Då skulle jag föreslå att du inte lägger så mycket som en tusenlapp på en mikrofon du ändå ska koppla direkt in i kameran. Jag vet att Teknikmagasinet har en liten stereomik med 3,5mm för bara några hundralappar. Många tycker att den ger ett lyft jämfört med den inbyggda. Har inte provat själv. Den har en rätt lång sladd, så du kommer ju bort från kameran med miken vilket löser ditt problem med autofokusljudet.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto