Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig manuell blixt eller dyrare SB-600?

Produkter
(logga in för att koppla)

nilleftw

Avslutat medlemskap
Har lite funderingar om blixt till D40.

Jag kommer använda blixten för poträtt genom en softbox. Då var min första tanke en SB-600 tack vare de fina recensionerna som finns. Men jag är samtidigt inte gjord av pengar och fick ett tips av någon att kolla på manuella blixtar. Så han bad mig kolla på den här blixten, YongNuo YN-465 - (http://www.kaffebrus.com/yn465-for-nikon-med-i-ttl-1104.html). Fanns även en likadan utan TTL för 800kr men det kanske är värt att ha TTL även om jag antagligen kommer köra allt manuellt.


Då är frågan, kan det vara mer värt att lägga de extra pengarna på en SB-600 och senare komplettera med stativ, sladd och diffusor senare. Jag har bara ca 2500kr för tillfället. Eller kommer man vara lika glad med YN465 och kunna köpa stativet och det på en gång? En stor faktor är ju även hur blixten lyckas med att hålla samma styrka och inte exponera lite som den vill, vilket jag vet att SB-600 inte gör.


Tänkte skaffa det här paketet (http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=721) med stativ, 60cm softbox. Har minst sagt stram budget så känner tyvärr att jag måste kompromissa med billiga grejer som samtidigt inte går sönder när man kollar på det. Vet att man inte får några stativ som klarar vikten av en bil, men det är väl sånt man får ta som fattig student.
 
Jag började med en syncsladd till blixtadapter, paraply- och blixthållare, ett beggat blixtstativ samt ett vitt paraply från klädaffären. Totalt under 500 spänn. Ljusmodifierare har jag byggt själv och allt används flitigt än idag. Syncsladden var dock inte jättelyckad så det fick efter ett tag bli radiosändare istället. Allt behöver inte kosta pengar..

Har precis beställt en variant av blixten du nämner YN-460. Skall bli kul att se hur den fungerar och om den är att lita på.


Sen det där med TTL.. Fördelen med en TTL blixt är ju att du kan sätta den på kameran och ha full tillgång till automatik när det behövs akut räddning och det inte finns tid att planera ljus.
 
Senast ändrad:
SB-600 är kompatibel med nikon CLS (Creative Lighting System), vilket betyder att du kan styra den trådlöst (via IR) från en kamera som stödjer CLS, t.ex. D90 eller D700, eller via en nikon SU-800 (som kostar en slant tyvärr). Den inbyggda blixten på dessa kameror har en master-funktion och du kan styra SB-600:ns styrka från kameran utan att behöva pilla på blixten.

...men ska du enbart köra manuellt via radiosynk så kan det väl kvitta, så länge blixten håller samma styrka mellan exponeringarna. Du kan då köpa den för 800 kr. Dock är TTL rätt bra att ha och du får avgöra själv vilken blixt som funkar bäst för dig.
 
Hör gärna av dig av dina erfarenheter när du har fått hem blixten Frolicc! Vore väldigt kul att höra då jag inte hittade så mycket om hur jämnt den exponerar mellan bilderna.

Sen Przemek så har jag D40 så det hjälper mig tyvärr inte så mycket. Läste att SB-600 klarar av att köras trådlöst, men just inte med min kamera. Känner kanske inte att TTL är helt nödvändigt men ska se vad Frolicc har att säga om blixten utan TTL. Lutar lite mer åt den just nu, sen kan man ju alltid komplettera med andra blixtar senare!
 
tänk på att även om du inte behöver/kan använda TTL'en idag, så kanske du vill kunna det med nästa kamera? (om den nu stöder CLS)

nikons cls-system är riktigt härligt tycker jag. spec. när man fotar med mer än 1 blixt. T.ex. när bilar är temat, så slipper man springa fram och tillbaka konstant :)

600'an är i allmänhet en mycket bra blixt också.
 
tänk på att även om du inte behöver/kan använda TTL'en idag, så kanske du vill kunna det med nästa kamera? (om den nu stöder CLS)

Det tänkte jag också faktiskt. Jag skulle ju tjäna i längden på att skaffa en SB-600, det är ju en väldigt bra blixt. Kan ju använda TTL med sladd antar jag (är faktiskt inte säker). Men SB-600 kan väl inte styra andra blixtar om jag har rätt? Känns konstigt att jag tänker på begränsningar, och samtidigt kollar på en extremt begränsad blixt. Kanske tänker på saker man egentligen inte lider av.
 
SB-600 är inte en Commander-blixt, du måste upp till SB-800 för detta. SB-600 blir därför inte lika värdefull om man inte kan kan köra via den lilla inbyggda blixten.

En YongNuo YN-465 har I-TTL, och hur bra den fungerar vet jag inte, men den behöver inte vara skräp. SB-600 är antagligen "bättre", men commanderläget för SB-600 kan du inte dra nytta av innan du köpt en (snordyr) commanderblixt (SB-800, t ex) till din kamera också.

YongNuo YN-460 har en optisk slavsensor, så med kamerablixten på lägsta, manuella läge bör du kunna trigga dem utan radiosändare, till att börja med, om du kör helmanuell blixtdosering. Två sådana kan man köpa på Ebay för typ 500 kronor eller så. Allt annat du köper (stativ, paraplyer osv,) kan du behålla länge, även om du byter till märkesblixtar.
 
Räcker det med rätt ljusmängd?

Jag har ofta funderat på om Nikon CLS hjälper till med mer än rätt exponering (plus master/slav-systemet, då). Om man nu har en "dum" blixt som bara kan styras till ljusmängd, räcker det inte med att experimentera fram denna ljusmängd för att komma i nivå med vad en Nikon SB600/800/900 kan göra? Om jag har rätt i denna mitt antagande, duger en rätt dum blixt fint i en fast situation, där man har tid att experimentera.

Står svaret redan i tråden fast jag inte förstått, kanske?

Per.
 
Jo, litet indirekt gör det väl det. Ändrar du blixtarna manuellt så kan du belysa lika vackert med två budgetblixtar som med två dyra CLS-blixtar. Men det blir mer pyssel och många fler "provskott".

Jag har en D200 och den kan styra SB-600. Det betyder att automatik OCH fri placering. Mycket behändigt.

Givetvis kunde en lösning med två eller tre "budgetblixtar" med optisk slavkoppling och vanlig, rak blixt ge ett väl så vackert resultat, men man blir inte lika fri och man kommer att vilja hålla sig till intränade uppställningar. Flera blixtar = mer komplex ljussättning hur som helst, och det kan argumenteras att när det blir många samverkande blixtar kan enkla manuella blixtar vara lättare att behärska.
 
Givetvis kunde en lösning med två eller tre "budgetblixtar" med optisk slavkoppling och vanlig, rak blixt ge ett väl så vackert resultat, men man blir inte lika fri och man kommer att vilja hålla sig till intränade uppställningar. Flera blixtar = mer komplex ljussättning hur som helst, och det kan argumenteras att när det blir många samverkande blixtar kan enkla manuella blixtar vara lättare att behärska.

Tack! Detta är bra information för blixtköparen. Om man alltså kan tänka sig att ha ett antal fasta utforskade ljussättningar, kan man spara pengar genom att köpa billiga blixtar. Köper man Nikon, får man i stället flexibilitet för de extra pengarna.

Fint, nu har jag fått det utrett.

Per.
 
För fullständighetens skull: En hel del av den upplevda problematiken med blixtljus kommer sig av att man på "filmtiden" inte kunde se resultet förrän senare. Studiofotografer använde Polaroidbakstycken för att få kvitto på att ljuset blir rätt. Seedan svävade man i (relativ) osäkerhet om ljusbalans, färgbalans och exponering till dess man hade ett framkallat resultat.

Vi har ju som amatörer numera alldeles utmärkta verktyg, dels är det "gratis" att ta många exponeringar, dels kan vi "framkalla" tills vi är nöjda (vitbalans, exponeringsjustering, manipulering om det behövs), dels har vi har vi ett histogram som fångar upp hjärnsläppsexponeringar och framförallt, en miniatyrbild på kamerans LCD-skärm som vi kan bedöma.
 
Givetvis kunde en lösning med två eller tre "budgetblixtar" med optisk slavkoppling och vanlig, rak blixt ge ett väl så vackert resultat, men man blir inte lika fri och man kommer att vilja hålla sig till intränade uppställningar. Flera blixtar = mer komplex ljussättning hur som helst, och det kan argumenteras att när det blir många samverkande blixtar kan enkla manuella blixtar vara lättare att behärska.

Tack så mycket för alla svar, fick lite för lite tid för att kolla till om jag hade fått några svar! Väldigt många bra grejer, men det här lät intressant. Lite som jag hade tänkt efteråt, att man skulle ha råd med kanske två blixtar och tillbehör för samma pengar som bara en SB-600.

Börjar med att kolla lite på Strobist.com. Det fanns en video som jag precis började kolla på, låter som en nyttig video. Ska lista ut vad som kan vara smidigast att ha.
 
Senast ändrad:
Kollade in på Kaffebrus efter lite allt möjligt och "råkade" snubbla in på avdelningen med studioset. Tittade på http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-lite-232.html. Ett studioset med 2x110Ws-blixtar för 1995kr, 2495kr med väska. Det innehåller stativ, en 50x70 softbox och ett 84cm vitt paraply.

Det kittet går på mindre pengar än 2x YN460 och 2x Portabla studioset för hot shoe blixtar. (http://www.kaffebrus.com/product.php?iProductId=721)

Stativen och allt som erbjuds i studiosettet med 110w känns stabilare och bättre. Det i hot shoe-paketet går inte ens att vinkla. Eftersom jag ändå funderar på manuella blixtar med steglös styrka. Har hört att just steglösa blixtar kan vara lite.. ojämna om man säger så. Men jag har väldigt begränsad budget och tycker att två 110w låter okej. Vet ju att man inte får några supergrejer för dom pengarna.

Hittade även ett paket med YN460, 2,7m stativ, 84cm paraply och väska. (http://www.kaffebrus.com/strobist-kit-med-1-paraply-1093.html) Kanske funkar bra med något sånt.
 
Tror jag har skaffat en bättre uppfattning om vad som behövs nu. Blir nog en eller två YN460, stativ, fäste för paraply och ett 109cm vitt paraply med svart avtagbar utsida. Sen får man se om man väljer någonting i stil med Cactus V4 för trådlös triggning eller om man bara kör på PC-kabel.

Eller borde man leta efter en blixt med zoom? Såg ett gäng bilder tagna med zoomen inställd olika på blixten och det kanske är någonting man kan behöva utnyttja. Kanske helt enkelt är smartast att köpa en SB-600 och kanske skramla fram pengar från något konto för stativ och det. Kanske tjänar mest i längden på att inte vara dumsnål och köpa någonting som inte har jämn styrka eller är för jobbig att justera.
 
Senast ändrad:
Om det är i studio du tänkt plåta så tycker jag att du ska satsa på studiosetet. Det är betydligt mer ljus för pengarna och det är mer snabbjobbat med tillbehör för att styra ljuset. Att ratta in ljusstyrkan är vanligtvis enklare på studioblixtar.

CLS är lättjobbat och småblixtar är portabla, men om det svider också i plånboken. Det är något du kan köpa och komplettera med sen.
 
Om det är i studio du tänkt plåta så...

Valde att skippa det billiga studiosetet. Kör nog på strobist-grejen i stället. Så det blir vanliga hot-shoe blixtar! Nu funderar jag bara på om det är värt att betala nästan 2000kr mer för SB-600. Den känns ju som ett säkrare kort än YN460... Men det är ju många som hyllar Vivitar 285HV och den är helt manuell. Den har jag däremot inte hittat i butiker i Sverige.
 
285HV var hyllad, men kvaliteten på de nytillverkade var så ojämn att de slutade tillverkas och säljas. Cactus KF36 är en nästan exakt kopia och där har jag också läst ett par trådar på bland annat flickr om ojämn kvalitet. Tyvärr gäller samma sak YN-varianterna.

Köper du från svenska butiker så blir ett garantiärende inte så jobbigt om du skulle ha oturen att få ett dåligt exemplar.

Med ojämn kvalitet menar jag det jag läst om dvs: ojämn uteffekt, självtändning, svårtänd som slav och att den som slav tänder med viss fördröjning. De problemen är lätta att kolla upp.

Eftersom du inte tänker köra med CLS så ser jag ingen anledning till att betala för de funktionerna, det blir bara struligare för dig eftersom SB-600 inte har SU-4, dvs möjlighet att vara dum slav.
 
285HV var hyllad, men kvaliteten på de nytillverkade var så ojämn att de slutade tillverkas och säljas. Cactus KF36 är en nästan exakt kopia och där har jag också läst ett par trådar på bland annat flickr om ojämn kvalitet. Tyvärr gäller samma sak YN-varianterna.

Med ojämn kvalitet menar jag det jag läst om dvs: ojämn uteffekt, självtändning, svårtänd som slav och att den som slav tänder med viss fördröjning. De problemen är lätta att kolla upp.

Det var lite det jag funderade på. Om de var väldigt ojämna eller om det inte skiljer så jättemycket i uteffekten. Men det vore ju tråkigt ändå då man vill ha kontroll över ljuset. Lutar nog ändå mot YN-blixtarna. Kanske inte behöver samma kvalitékrav som en hel studioutrustning på flera hundra watt!
 
Hemma från jobbet med vinterkräken. Varför inte testa min nyinkomna yn460-2 innan jag börjar klättra på väggarna?

Ledtalet som uppges på kartongen är mätt vid iso 200. Vid iso 100 skall den ha ledtal 38. Det är nog rimligt, mätte upp till ledtal 32 med ovetenskapligt ögonmått och måttband.

Effektinställningen görs med knappar (se upp för den modellen som har rattinställning). Effektinställingen är inte helt konsekvent, ju mer man vrider upp effekten ju "svagare" blir blixten mot den borde varit. Jag skulle inte uppleva det som ett problem men det är helt klart synligt i hístogrammet. Lägstaeffekten på blixten är rätt hög, typ bländare 2,8 på avstånd en meter ISO 100.

För övrigt är den väldigt lätt.
 
Orkar inte läsa igenom alla men kan varmt rekomendera nissin di622. väldigt mycket för pengarna, är väl så gott som i klass med sb600, men billigare än sb400
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar