Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig kompakt med möjligheter för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

upnorth

Aktiv medlem
Hej alla!

Fick precis en önskelista av ett yngre syskon som innehöll en systemkamera, hon fick låna min när jag var hemma och hälsade på en sommar och intresset har tydligen växt :)

Kommer inte att ha råd med en systemare, men jag tänkte hitta en bra och lite billigare digital kompakt med bra kvalitet och de vanligaste manuella inställningarna så att hon iaf har möjlighet att experimentera lite och ha en bra snapshot-kamera av högre kvalitet än mobilen om hon tröttnar i framtiden.

Har inte följt utvecklingen på området sen jag var säljare på OnOff sommaren 2007 så jag skulle verkligen uppskatta alla tips ^^

Budget är preliminärt runt tusenlappen, inkl begagnat.

Billigast med manuell exponering på cyberphoto är canon powershot sx 150 is för 999 kr. Efterföljaren 160 är nästbilligaste och 400 kr dyrare.

Ett snäpp upp torde vara Canon S100 (eller 110). Litet större sensor, ger brusfördelar. Den kameran kan köras helt manuellt om så önskas.

Per.

PS. Jag har nyss köpt en Canon S100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar