Annons

Billig fond/ditt bästa tips

Produkter
(logga in för att koppla)

jansta

Aktiv medlem
Vill berätta om en billig fond som jag hittat. Det är underlag till vägar som separerar fyllet från jord och lera. Vitt nonwoven material, bredd 4 meter som är perfekt till bakgrunder. Ger fin lite ojämn yta.
Finns ofta stora bitar över om du frågar där det byggs vägar eller anläggs planer. Går säker bra att måla på om du vill (har ej testat)

Har du något bra tips på material eller pryl som kan användas i kreativt studioarbete?

MVH
Jan
 
Jag använde projektorduk första gången jag tog ett porträttfoto o jag tyckte att det spred det ljuset jag ville ha då och bilden blev asbra... Kommer att köra den igen om jag behöver .. helt klart

Men jag blev tvärsågad här på FS då någon inte tyckte det var bra eftersom "fokuseringen kan bli svår" Nåt jag aldrig förstod mig på utan tutar o kör...
 
non woven

Jan , vad heter det materialet du skriver om ,
hur mycket kostar det per löpmeter
och var köpte du den ?
Var det tungt ?
EN rulle C:a 30 m hama studio pappers fond 3,6 m bred kostar c:A 2000 + moms och är astungt
att bära på
( stadigt väggfäste krävs )
Projektor duk är lite speciell bakgrund , som kan upplevas artificiellt och kan ge mindre överstrålning i håret , eftersom duken reflekterar lite onaturligt mycket ljus .
As bra om man vill ha en "frilagd " känsla
as dåligt om man vil ha mer "naturlig " ljus bortfall.
 
IKEA

IKEA har en stor tygsamling och jag har köpt deras billigaste tyg som kostar 19 kr/löpmeter.

Tyget går att tvätta och bleknar inte. Ett litet tips är att 3 dubbla mängden mjukmedel vid tvättning så blir det "mjukare" och snurrar sig inte alls.


Niklas
 
Re: non woven

Jann Lipka skrev:
Jan , vad heter det materialet du skriver om ,
hur mycket kostar det per löpmeter
och var köpte du den ?
Var det tungt ?
EN rulle C:a 30 m hama studio pappers fond 3,6 m bred kostar c:A 2000 + moms och är astungt
att bära på
( stadigt väggfäste krävs )
Projektor duk är lite speciell bakgrund , som kan upplevas artificiellt och kan ge mindre överstrålning i håret , eftersom duken reflekterar lite onaturligt mycket ljus .
As bra om man vill ha en "frilagd " känsla
as dåligt om man vil ha mer "naturlig " ljus bortfall.

Hej
Du kan kolla på Vägverket dom brukar ha om inte att sälja så vet dom var du kan köpa. Säljs i bredder om 4,5,6 meter
/jan
 
Den vita fiberduken som vi skriver om finns i olika tjocklekar och kan förmodligen även användas till diffusering av blixt/solljus.
 
[Det är underlag till vägar som separerar fyllet från jord och lera. Vitt nonwoven material, bredd 4 meter som är perfekt till bakgrunder. Ger fin lite ojämn yta.
Finns ofta stora bitar över om du frågar där det byggs vägar eller anläggs planer.

[/B]

Jag kommer även jag att använda mig av detta matrial, och även filt som man lägger under gräsmattan när man inte vill att ogräset skall växa upp. Det är svart filtduk som är ca 5 m brett, längden bestämmer du själv.

Fick det utav en kompis som säljer detta på jobbet. Kolla med ställen där dom säljer sten, grus och allt som man har till sin tomt.
 
Vad kostar dessa fiberdukar?

Är det väsentligt billigare än t.ex. Hamas pappersfonder?

Eller är det mer strukturen än låg kostnad ni söker?
 
Kolla Velouren på Jysk bäddlager! 5 x 1,5 meter = 75:-
Sy lite själv och få fina fonder. Finns i vitt, svart, rött, blått, grått, Zebra, Cow osv.
Velour blir inte skrynkligt.
 
jansta skrev:
Vill berätta om en billig fond som jag hittat. Det är underlag till vägar som separerar fyllet från jord och lera. Vitt nonwoven material, bredd 4 meter som är perfekt till bakgrunder. Ger fin lite ojämn yta.
Finns ofta stora bitar över om du frågar där det byggs vägar eller anläggs planer. Går säker bra att måla på om du vill (har ej testat)

Har du något bra tips på material eller pryl som kan användas i kreativt studioarbete?

MVH
Jan

Kan man få detta gratis, ja då är det nog den billigaste fond man kan få tag i. Skall man köpa denna "nonwoven" så är det förmodligen den dyraste fonden på marknaden.

Jag tycker personligen att hama/lastolite-bakgrunderna i papp är billiga och tillika prisvärda.

// Johan
 
Nej, fiberduk är billigare än bakgrundspapp!

Maxe skrev:
Skall man köpa denna "nonwoven" så är det förmodligen den dyraste fonden på marknaden.

Hama bakgrundskartong (är det den ni syftar på?) verkar kosta 640:- inkl moms hos Scandinavian Photo för 2,75 x 11 meter - dvs drygt 21:-/m2.

Vill minnas att vanlig ganska tunn ljus fiberduk är billigare än så men minns inte såhär på söndag eftermiddag.
Kan kolla i prislistorna på jobbet i morgon.
 
En ide med utgångspunkt från första inlägget angående projektorduk är ju att ha projektorn bakom modellen och sedan använda den för att visa valfri färg/mönster. Slipper man måla menar jag och man får ett oändligt antal olika bakgrunder snabbt. Men det funkar kanske dåligt av olika anledningar?
 
Trixigt om man använder blixt vid fotograferingen?

Gutta skrev:
En ide med utgångspunkt från första inlägget angående projektorduk är ju att ha projektorn bakom modellen och sedan använda den för att visa valfri färg/mönster. Slipper man måla menar jag och man får ett oändligt antal olika bakgrunder snabbt. Men det funkar kanske dåligt av olika anledningar?
Gäller då att blixtra försiktigt när man knäpper bilden så inte mönstret/färgen på projektorduken lyses upp och försvinner i exponeringsögonblicket...
 
Ja det där har jag också tänkt på! Skulle kunna ge en del möjligheter. Men som sagt ljusstyrkan kanske inte räcker till. Även om en projektor upplevs stark ljusmässigt så förslår det nog inte mot en studioblixt.
 
Nej, nog ingen bra ide', tyvärr. Dyrare än papp, dessutom.

cowboy skrev:
Kan kolla i prislistorna på jobbet i morgon.
Kollade idag bland våra plastförpackade färdigkapade sjok med geotextildukar 2 x 5 meter respektive 4 x 5 meter. Såg vid första anblicken idealiskt ut som fotobakgrund - lätt strukturerat nonwoven, stora sjok utan skarvar, vitt och vackert, väldigt slitstarkt och lätt (120 gr/m2). Se felexponerad bild nedan.

Speciellt 4 x 5 metersduken hade varit kanon vid fotografering av stora och rörliga motiv.

Vår färdigkapade geotextil är vikt i platta paket, tror nog att de skarpa vikvecken förvinner när duken får hänga ett tag.

Men: vid kontakt med öppen låga smälter och brinner duken och avger aggressiva ohälsosamma gaser - brände 1 mm2 i köket för en timme sen och det river fortfarande otäckt i halsen. Vid uppvärmning, t ex invid en glödhet fotostrålkastare, vet jag inte vad som kan hända.

Så himla billigt blir det heller inte - papp är billigare per m2 (hade fel igår, sorry) - men geoduken har sina fördelar i hanterbarhet, slitstyrka och stora skarvfria sjok.
Priserna slutar på 470:- (2x5 m) respektive 658:- (4x5 m) inkl emballage, frakt med postpaket hem till fotografen och moms.

Att i stor skala lansera geotextil som bakgrunder till fotostudios är nog ingen bra ide' (tänker på hälsoriskerna vid förbränning > brand > inandning > respirator alternativt bårhus).
Maila mig om ni trots allt är intresserade eller vill ha en provbit.
 

Bilagor

  • 2005_12_05_d100-0014.jpg
    2005_12_05_d100-0014.jpg
    33.1 KB · Visningar: 294
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.