Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig dollar!

Produkter
(logga in för att koppla)

gungans

Avslutat medlemskap
När ska den billiga dollaren slå igenom på
de svenska priserna?
Hur ser ni på detta?
Gungans
 
Då mycket av elektronikvarorna betalas i YEN idag, så har det väl mest påverkan på saker som är made in USA. Dessa är dock ganska lätträknade..
 
gungans skrev:
När ska den billiga dollaren slå igenom på
de svenska priserna?
Den amerikanska kameraproduktionen gissar jag är försumbar så kameror tillverkade i Asien och köpta med euro/kronor lär väl inte påverkas nämnvärt.

Om kursen stabiliseras på en låg nivå kanske tillverkarna justerar sina priser mot olika marknader något men det är inget jag skulle vänta på.
 
Bästa sättet för att tjäna på en låg dollarkurs är väl att köpa prylarna direkt från USA över nätet, det gör jag själv när det gäller prylar över 5k.

/kent
 
Själv har jag utnyttjat den låga dollarkursen och handlat på nätet från USA. Man får räkna med moms och tullavgift på priset, men det blir i de allra flesta fall avsevärt mycket billigare än här hemma.
 
Märkligt!
Vi gör mycket affärer i företaget med Thailand, Kina ,Indonesien , Malaysia mfl asiatiska länder och där är det dollar som gäller.
Japanerna måste vara ett lysande undantag om dom vill ha betalt i Yen!
 
Yen är världens tredje största valuta, efter amerikanska dollar och euro, så att japanerna "envisas" med att använda den är väl inte så konstigt? De sydostasiatiska länderna är med undantag av Kina betydligt mindre ekonomier och har inte samma ekonomiska stabilitet som Japan.

Vänta bara och se vad som händer med dollarn om några av de stora oljeproducerande länderna går över till euro istället. Då blir det fritt fall...
 
Där ser man , det där hade jag inte en susning om.
Men man lär så länge man lever!:)
Däremot är flera av våra leverantörer beredda på att gå över till euro om dollarfallet fortsätter.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.