Jag är inte direkt sugen på dessa omvägar, men jag måste säga att jag inte riktigt förstår mig på Nikons prissättning och test-villkor av Capture NX.
Jag installerade Capture NX 1.0 i prov-version när den kom ut och var inte särskilt imponerad. Jag ville dock prova version 1.1 nu när den har kommit ut för att äntligen få se hur den fungerar med full Intel-prestanda på en Mac. Det visar sig då att jag inte kan testa version 1.1 eftersom jag tidigare har testat 1.0. Jag har varit i kontakt med Nikon och de menar att det är så de vill ha det och att detta är praxis i branschen (inte riktigt sant tycker jag). Lite märkligt tycker jag då version 1.0 knappast kunde betraktas som en färdig produkt.
Jag passade också på att fråga varför man inte längre kan få någon uppgraderingsrabatt från Capture 4. De menar att det är praxis i branschen att bara ha tidsbegränsade uppgraderingserbjudanden. Visst, det brukar förekomma att ha specialerbjudanden en viss tid, men att inte erbjuda någon som helst uppgraderingsrabatt senare är knappast praxis i branschen.
Visst, Nikon bestämmer ju själva hur de vill ha det, men jag måste säga att jag inte direkt är imponerad av Nikons prissättningspolicy och prova-på-policy för Capture NX. Däremot måste jag ge en eloge till Nikon som föredömligt löste så att jag i alla fall kunde få Capture 4 att fungera på min Intel-Mac.
Joakim