Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Billig, bra zoom till 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S.

Medlem
Jag funderar på att köpa en 350D och inser att jag säkert snabbt kommer att tröttna på kitobjektivets zoom, som är på 3x om jag inte har fel. Så nu undrar jag om ni har något tips på ett bra objektiv med mera zoom och som tar in hyfsat mycket ljus. Jag vill helst inte ge mer än 3000 kr om det är möjligt. Tips på andra bra och billiga objektiv uppskattas också!
 
kolla upp dessa:

Sigma 18-125/3,5-5,6 DC
ca 2700 kr (om du bara vill ha ett)

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC
ca 3400 kr (om du bara vill ha ett)

Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II
ca 2300 kr (om du vill behålla kit-zoomen)
 
Här är min lilla översikt över lämpliga 'normalzoomar' till 350D:

* Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM - 6575:-
+ Bra zoomomfång
+ IS
- Dyr
- Långsam

* Canon EF 17-40/4L - 7880:-
+ Skarp
- Otillräcklig tele
- Inte helt snabb

* Canon EF-S 18-55mm f3.5-5.6 - säljes endast i kit(?)
- Optiskt undermålig
- Otillräcklig tele

* Canon EF 28-105/4-5,6 USM - 1995:-
+ Bra zoomomfång
+ Billig
- Optiskt medelmåttig
- Otillräcklig vidvinkel

* Sigma EX 18-50/2,8 DC - 4795:-
+ Snabb
+ Skarp
- Otillräcklig tele (enligt vissa når den inte riktigt 50mm)

* Sigma 18-50mm f3.5-5.6 - 995:-
+ Snorbillig
- Optiskt medelmåttig
- Otillräcklig tele

* Sigma 18-125/3.5-5.6 - 2455:-
+ Bra zoomomfång
+ Billig
- Optiskt medelmåttig

* Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC - 3373:-
+ Rejält zoomomfång
+ Billig
- Optiskt sett underlägsen

* Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di - 4044:-
+ Mycket bra bild
+ Snabb
- Otillräcklig vidvinkel

* Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II - 4016:-
+ Rejält zoomomfång
+ Billig
- Optiskt medelmåttig(?)

Alla bedömningar är sådant jag snappat upp i olika forum, då jag själv inte ens har någon DSLR, så ta det med en nypa salt (jag gjorde sammanställningen för att komma på vilket objektiv jag själv skall köpa, då jag ämnar att inhandla en 350D inom kort).
 
Undrar om någon känner till en test där man ställer Tamrons o Sigmas 18-200 mot varandra?
 
mill skrev:
kolla upp dessa:

Sigma 18-125/3,5-5,6 DC
ca 2700 kr (om du bara vill ha ett)

Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC
ca 3400 kr (om du bara vill ha ett)

Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II
ca 2300 kr (om du vill behålla kit-zoomen)

dum fråga men går det att använda Sigma 70-300mm
utan stativ?
 
Aha..så det är det hela fotografiverksamheten hänger på, hur mycket det går att zooma !!
Undrar varför det finns fasta objektiv ? dom måste ju vara väääldigt tröttsamma.
/Gunte..
 
Visst vore det härligt om man kunde köpa hur många fasta objektiv som helst. Men med liten budget så är det en omöjlighet.

Själv funderar jag på att köpa Canons 90-300mm f4-5,6 tror jag att det är. Hyffsat billigt, och enligt mig godtagbar bildkvalité.
 
Harry_ skrev:
dum fråga men går det att använda Sigma 70-300mm
utan stativ?

Ja om det är tillräckligt bra ljus. I dagsljus kan du ta skarpa bilder handhållet även på 300 mm med det.
Jag hade det som komplement till kitzoomen tills jag köpte ett ljusstarkare och sålde mitt 70-300.
 
WaterMelonMan skrev:

* Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM - 6575:-
+ Bra zoomomfång
+ IS
- Dyr
- Långsam

Hmm, jag tycker den är snabb, hela focusområdet på 0.5 sec enligt mitt ögonmott :) har inget å göra mer exact timing :p

klart snabbare än kitoptiken iaf!
 
Precis som Anders påpekade så var det bländaren jag syftade på.

Jag satt länge och funderade på om jag skule beställa en 17-85 tillsammans mad min 350, men till slut insåg jag att jag nog ändå kommer att vilja ha mera tele än vad den kan erbjuda. Jag kommer nog att vilja köpa en telezoom ganska snart, och då är det onödigt att lägga så mycket pengar på normalzoomen.

Så jag beställde faktiskt min 350 med kitzoomen + en EF 50/1,8 II för att kunna ta bilder med acceptabel skärpa. Även om kitzoomen är i praktiken junk, så kan jag ha den som partyobjektiv tills vidare. Med 50/1,8:an tar jag sjyssta porträttbilder, och mellanskillnaden till 17-85:an sparar jag så jag får råd att köpa en 70-200 =)
 
gunte skrev:
Aha..så det är det hela fotografiverksamheten hänger på, hur mycket det går att zooma !!
Undrar varför det finns fasta objektiv ? dom måste ju vara väääldigt tröttsamma.
/Gunte..

Hejja Gunte! Eftersom Gunte gav ett så pass bra svar tänkte jag också dela med mig av erfarenheter (de små jag har) och på så vis bidra till att trådskaparen får svar på sin fråga.

------

* Sigma 18-125/3.5-5.6 - 2455:-
+ Bra zoomomfång
+ Billig
- Optiskt medelmåttig

Skulle vilja tillägga följande på detta objektiv, det är helt klart ett >prisvärt< objektiv som passar in i Stefans budget;

+ låg vikt
+ motljusskydd medföljer (som vanligt med Sigma)
- ljussvagt, fungerar mindre bra i svagt ljus, t ex inomhus
- något "svajig" autofocus


Lycka till med ditt köp!
 
Stefan S. skrev:
Jag funderar på att köpa en 350D och inser att jag säkert snabbt kommer att tröttna på kitobjektivets zoom, som är på 3x om jag inte har fel. Så nu undrar jag om ni har något tips på ett bra objektiv med mera zoom och som tar in hyfsat mycket ljus. Jag vill helst inte ge mer än 3000 kr om det är möjligt. Tips på andra bra och billiga objektiv uppskattas också!

Antar att det är längre brännvidd du vill ha och inte nödvändigtvis mer zoom.
Budget alternativet brukar vara ett 75-300
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.