mapem
Aktiv medlem
Jag är befintligt ljus-freak och gillar egentligen inte alls att fota med blixt för jag tycker det blir så platt med hårda skuggor och riktar man blixten uppåt så ser det onaturligt ut med allt ljus uppifrån. Men jag måste erkänna att jag sett många fina blixtbilder tagna av sådana som behärskar tekniken.
Om man kan placera blixten en bit från kameran kan det ju lösa många problem. En blixt med slavfunktion kan utlösas med kamerans inbyggda blixt vad jag förstår, men då får man ju två ljuskällor varav en inte är där jag vill ha den. Ska man ha någon annan sorts utlösare i stället?
Har Canons blixtar slavfunktion? Finns andra alternativ?
Kameran är en 40D. Jag har en gammal manuell Achiever-blixt. Jag är snål. Tips på billig lösning emottas tacksamt.
Om man kan placera blixten en bit från kameran kan det ju lösa många problem. En blixt med slavfunktion kan utlösas med kamerans inbyggda blixt vad jag förstår, men då får man ju två ljuskällor varav en inte är där jag vill ha den. Ska man ha någon annan sorts utlösare i stället?
Har Canons blixtar slavfunktion? Finns andra alternativ?
Kameran är en 40D. Jag har en gammal manuell Achiever-blixt. Jag är snål. Tips på billig lösning emottas tacksamt.