Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildvisningsprogram. Sortering...

Produkter
(logga in för att koppla)

anders8848

Avslutat medlemskap
Har använt ACDsee ett tag nu och allt verkar toppen förutom att jag har ett helv_te när jag skall sortera bilderna. Tog en del bilder vid en resa med en annan digital kamera än min egen och nu ligger bilderna huller om buller i samma fil...
Kan man inte dra över bilderna och få ordningen sparad ev med ett annat program ??
Det är ganska tidskrävande att döpa om alla eller en hel del av bilderna för att få rätt ordning på dom.

anders8848 skrev:
Har använt ACDsee ett tag nu och allt verkar toppen förutom att jag har ett helv_te när jag skall sortera bilderna. Tog en del bilder vid en resa med en annan digital kamera än min egen och nu ligger bilderna huller om buller i samma fil...

De ligger huller och buller i samma fil? Menar du samma folder? Det enklaste torde vara att skapa en ny folder för varje omgång bilder du för över till datorn, så ligger alla bilder där i ordning och du slipper oroa dig över att bilderna från barnkalas2001 blandas med midsommar2002.

Har du redan blandat bilderna i samma folder, kan använda windows utforskare, lokalisera foldern där bilderna befinner sig. Klicka sen på "senast ändrad" så kommer dina bilder sorteras efter datum. Därefter borde bilderna sorteras efter det datum som bilderna hamnade på hårddisken. Därefter kan du markera de bilder som du vill flytta , ta klipp ut och för över bilderna till en ny tom folder (som du skapat innan).

Fast jag kanske missuppfattade frågan?

I senaste numret av Fotografisk Tidskrift finns ett test på tre program:
Canto Cumulus, Extensis Portfolio och Fotoware Fotostation.

/Stefan

Re: Re: Bildvisningsprogram. Sortering...

Finns det inte gratis (open source) program för fotodatabaser?

Tar man inte betalt för sitt fotande så känns det ju lite dumt att köpa alltför mycket prylar. Och program kan man ju skriva själv ;-)

Kanske något för oss som kan programmera att fixa till?

Det tycker jag att du ska göra, marco. Fast jag är lite bekymrad över uttrycket "fixa till". Ett fungerande bilddatabasprogram är inte något man fixar till, åtminstone inte om det ska kunna användas av andra än programmeraren.

gratis fotodatabasprogram...

steinick skrev:
Det tycker jag att du ska göra, marco. Fast jag är lite bekymrad över uttrycket "fixa till". Ett fungerande bilddatabasprogram är inte något man fixar till, åtminstone inte om det ska kunna användas av andra än programmeraren.

Beror väl på hur lång fixa till perioden är ;-) Ja, du har givetvis rätt att det tar en stund att få till något som kan jämföras med alternativen som kostar.

Men som glad amatör kanske man inte behöver alla finesser till att börja med.

Om folk kan tala om för mig vilka finesser man vill ha med så kanske jag får inspiration till att börja knåpa på ett...

Jag testade att bygga en bilddatabas i Access.
Funkar ganska hyfsat tycker jag. Ingen erfarenhet av andra bildbehandlingsprogram iof....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar