Annons

Bildvisningsprogram istället för Preview i OSX?

Produkter
(logga in för att koppla)

Scratchen

Aktiv medlem
Jag har börjat tröttna på Preview, visst det är snyggt men inte alltför snabbt (trots att jag har 1280MB minne i PB:n..).

Jag är på jakt efter något program liknande Irfanview (som tyvärr inte finns till Mac!). Finns det några alternativ?

En sak jag verkligen saknar är att kunna bläddra bland ALLA bilder i en mapp, utan att behöva ladda alla bilder i programmet, vilket krävs i Preview.
 
Annars finns ju graphic converter som funkar rätt bra som preview program, har dock ingen koll på om man kan byta färg profil i det.
 
Magnus_H skrev:
Prova Iview Media (http://www.iview-multimedia.com) och Qpict (http://www.qpict.net).

Annars är Adobe Bridge det bästa programmet tycker jag.
iView fastnade jag för. Får bli det tror jag, trots att man fortfarande inte kan bläddra runt bland samtliga bilder i en mapp, utan att behöva ladda in alla bilder. Men programmet är däremot mycket snabbare än Preview, men smart EXIF-visning och sorteringsmöjligheter!
 
Jag köra också LemkeSofts GraphicConveter på äpplen och den gå mycket snabbare som t ex Olympus Viewer! Graphic Convertern kann jag rekommendera, koster också inte mycket!
 
Jag har inte själv varit i behov av att bläddra så mycket bland bilderna på min Mac. Vid någon enstaka gång har jag använt iFastViewer. Det är gratis till skillnad från de programmen som nämnts, men så är det också väldigt enkelt. Andra (gratis)program jag snubblat över (dock inte testat än) är:
Tror inte att något av dem står sig mot de som rekommenderats, men gratis är gott. Det är svårt att jämföra med PC/Win där finns flera riktigt bra gratisprogram, kanske Irfanview är ett av de bästa idag.

Har man X11 installerat (finns på skivorna som följer med Tiger tex) finns ytterligare ett alternativ, man kan vara lite hardcore och köra ImageMagick och display. Lite knöligt eftersom menyerna inte funkar riktigt för mig men den visar de flesta bildformat. Tryck mellanslag för nästa bild och backspace för föregående (se manualen).
 
saknas ett namn ...

Det skulle vara tjänstefel att inte nämna Photoshop CS2 och framför allt Bridge ( som ingår ) .

Jag tittar dagligen på tusentals bilder just i denna .....
Mitt liv skulle vara betydligt krångligare utan denna ... ( File Browser I CS1 är en blek kusin )

( Jag äger även Iview och Portfolio ,
har testat PM )
 
Re: saknas ett namn ...

Jann Lipka skrev:
Det skulle vara tjänstefel att inte nämna Photoshop CS2 och framför allt Bridge ( som ingår ) .

Jag tittar dagligen på tusentals bilder just i denna .....
Mitt liv skulle vara betydligt krångligare utan denna ... ( File Browser I CS1 är en blek kusin )

( Jag äger även Iview och Portfolio ,
har testat PM )

Bridge är som sagt väldigt trevligt att jobba med. Dock känns min Powerbook med 512 mb väldigt seg med det programmet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.